دیدار اردوغان با رهبر کاتولیک های جهان در واتیکان

دیدار اردوغان با رهبر کاتولیک های جهان در واتیکان
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 16:51

آناتولی در خبری اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه که به واتیکان سفر کرده، صبح امروز (دوشنبه) با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان دیدار کرد.

العالم-واتیکان

به نقل از خبرگزاری آناتولی، اردوغان که به منظور انجام چند دیدار رسمی به واتیکان سفر کرده، صبح امروز دیداری یک ساعته با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان برگزار کرد.

به نوشته این رسانه، طرفین در پایان دیدار هدایایی تقدیم یکدیگر کردند و همچنین پاپ فرانسیس نشان صلح را به رئیس جمهور ترکیه اهدا کرد.

اردوغان در نشست خبری پیش از سفر به واتیکان و دیدار با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان اظهار داشت که در دیدارهای دوجانبه با پاپ فرانسیس در واتیکان موضوعاتی از قبیل کشمکش ها در سوریه، قدس، عراق، فلسطین، مبارزه با تروریسم، مشکلات پناهجویان و کمک‌های بشردوستانه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در خصوص موضوع دشمنی روز افزون با اسلام در جهان غرب نیز تبادل نظر خواهیم کرد.

وی بیان داشت: از موضع‌ گیری پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در زمینه مخالفت با تغییر وضعیت حقوقی قدس استقبال می کنیم و سفر خود به واتیکان را فرصت مهمی برای توجه به ارزش‌های مشترک انسانی و ارسال پیام‌های دوستی و صلح ارزیابی می کنم.

گفته می شود که در این دیدار رییس جمهوری ترکیه مذاکرات مهمی را با رهبر کاتولیک های جهان در خصوص مشکلات منطقه ای، مبارزه با تروریسم و اسلام هراسی، تراژدی انسانی در سوریه و از همه مهمتر موضوع تحولات قدس انجام داده است.

رئیس جمهوری ترکیه 28 نوامبر 2014 (7 آذر 1393) از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا استقبال کرد و سال گذشته میلادی نیز پیش و پس از اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ، 2 بار به صورت تلفنی با رهبر کاتولیک های جهان گفت وگو کرد.

در آخرین گفت وگوی تلفنی اردوغان و پاپ فرانسیس، 2 طرف بر مقدس بودن شهر قدس برای مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و همچنین عدم تغییر در موقعیت این شهر تاکید کرده بودند.

اواخر سال گذشته میلادی، دونالد ترامپ در سخنانی قدس را پایتخت جدید رژیم صهیونیستی معرفی کرد و از دستور خود به وزارت خارجه مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس خبر داد.

این تصمیم وی با مخالفت گسترده جهانی به خصوص کشورهای مسلمان مواجه شد و در پی آن نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار و بر تعلق قدس به سرزمین های اسلامی تاکید کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها