روایت کوتاه بین‌المللی؛

15 سال از نمایش آمریکا درباره سلاح‌های کشتارجمعی عراق گذشت

15 سال از نمایش آمریکا درباره سلاح‌های کشتارجمعی عراق گذشت
دوشنبه 16 بهمن 1396 - 21:13

15 سال قبل در چنین روزی، کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، نمایشنامه رونمایی از مدارک ادعایی واشنگتن درباره «سلاح‌های کشتارجمعی عراق» را اجرا کرد.

العالم _ آمریکا

در حالی که مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر بارها بر طبل نمایش تبلیغاتی خود درباره «ایرانی» بودن موشک‌های انصارالله یمن کوبیده‌اند، امروز پنجم فوریه (16 بهمن) مصادف با یک نمایش بی پایه و اساس دیگر آمریکایی‌ها درباره «سلاح‌های کشتارجمعی عراق» است.

جنگ غیرقانونی آمریکا علیه عراق در سال 2003 که بدون مجوز سازمان ملل به اشغال این کشور مسلمان انجامید، با بهانه‌های واهی واشنگتن درباره وجود «سلاح‌های کشتارجمعی عراق» انجام شد.

29 اسفند سال 1381(20 مارس 2003) لشگرکشی آمریکا با همراهی انگلیس و برخی دیگران از حامیان آنها آغاز شد.

در ماه‌های پیش از حمله به عراق، مقام‌های آمریکایی از شخص جورج بوش رئیس‌جمهور وقت گرفته تا دیگران، بارها ادعاهایی درباره وجود سلاح‌های کشتارجمعی در عراق مطرح کردند.

 در همین راستا وزیر خارجه وقت آمریکا 16 بهمن 1381 (5 فوریه 2003) در نشست شورای امنیت سازمان ملل حضور یافت و نمایش «ارائه مدارک دال بر سلاح‌های کشتارجمعی عراق» را اجرا کرد.

«کالین پاول» دقیقا 15 سال قبل با نشان دادن فیلم‌ها، تصاویر، نقشه‌ها  و نمودارهایی، مدعی شد که عراق در حال تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای کشتارجمعی است.

وزیر خارجه وقت آمریکا حتی با یک لوله به دست گرفت و به اعضای شورای امنیت گفت که این لوله از عراق به دست آمده و حاوی مواد مورد نیاز برای سلاح‌های میکروبی است.

بعدها مشخص شد مدارکی که کالین پاول به عنوان ادله وجود یک برنامه فعال ساخت جنگ‌افزارهای میکروبی به شورای امنیت ارائه داد، برگرفته از سازمان اطلاعات آلمان بود و منشاء آن یک پناهنده عراقی بود؛ پناهنده‌ای که بعدا اذعان کرد اطلاعات او دروغ بوده است.

اصرار مقام‌های آمریکایی درباره وجود اسناد و مدارک ادعایی‌شان در حالی انجام شد که پس از اشغال عراق مشخص شد که اصلا هیچ سلاح‌های کشتارجمعی در کار نبود.

فارس

پربیننده ترین خبرها