ظریف: ترامپ وارد حوزه های خارج از برجام می شود

ظریف: ترامپ وارد حوزه های خارج از برجام می شود
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 00:19

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه ترامپ از برجام بسیار ناخرسند است و تلاش دارد روش‌هایی را پیدا کند که برجام را نابود کند، گفت: به همین خاطر رئیس جمهوری آمریکا وارد حوزه‌هایی می‌شود که خارج از برجام است.

محمد جواد ظریف دوشنبه شب با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه ایران به لطف خدا و به برکت حضور مردم امن ترین و آرام ترین کشور منطقه است، افزود: اتفاقی که بعد از انقلاب اسلامی رخ داد، سربلندی است که به مردم‌ خود تکیه داریم، نمایندگی از چنین مردمی سربلندی ویژه ای دارد و اینکه جلوی کسی سر خم نمی کنیم و از دیدگاه های اصولی جمهوری اسلامی بدون نگرانی دفاع می کنیم.

ظریف با بیان اینکه کشورهای اطراف ایران همه چیزشان به کشورهای دیگر وابسته است و حتی امنیت ایران را ندارند به موضوع تامین امنیت اشاره کرد و گفت: در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد، در یک دیدگاه امنیت از داخل کشور با حضور و مشارکت مردم در پای صندوق های رای تامین می شود، اما در یک دیدگاه دیگر، امنیت از خارج از کشور خریداری می شود، کشورهای جنوبی خلیج فارس سال گذشته میلادی، 116 میلیارد دلار خرید سلاح تسلیحاتی داشتند اما ایران به سیاست خود باور دارد که امنیت را از درون می توان تامین کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از همسایگان ما در تلاش هستند تا نشان دهند در خطر قرار دارند، افزود: مشخص است دیدگاه مبتنی بر وابستگی ممکن است در ظاهر مورد حمایت کشورهای قدرتمند باشد اما هیج احترامی برای دارندگان آن وجود ندارد، در صورتی که یک نماینده ایران هر جا حضور پیدا می کند ممکن است برخورد تندی با او داشته باشند اما در عین حال با او با احترام برخورد می کنند.

تأمين امنيت كشورمان از دورن هست نه از بيرون

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفت و گو یادآور شد : جمهوری اسلامی همواره این سیاست را دنبال کرده است که در پی تامین امنیت از درون باشد چه از درون کشور و چه از درون منطقه.

وی با اشاره به اینکه برای تامین امنیت دو دیدگاه وجود دارد، گفت: یک دیدگاه، تامین امنیت از داخل و با حضور و مشارکت و صندوق رای مردم است همان گونه که امام راحل فرموده اند مردم ولی نعمت ما هستند.

وی افزود: دیدگاه دیگری درمنطقه وجود دارد که امنیت از بیرون خریداری شود؛ چه این خریداری، خریدن سلاح از صدام حسین باشد و چه اینکه سال گذشته کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در مجموع 116 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی داشتند. برخی کشورها خیال می کنند از این طریق می توانند امنیت بدست آورند.

ظریف اضافه کرد: جمهوری اسلامی به لحاظ اینکه به خودش و مردمش اطمینان دارد همواره این سیاست را دنبال کرده است که در پی تامین امنیت از درون است؛ چه از درون کشور و چه از درون منطقه .

وی گفت: همواره در پی این بودیم که در منطقه ما گفتگو مبنای روابط کشورها باشد. برخی کشورهای منطقه چون نیاز به تامین امنیت از بیرون دارند به دنبال این هستند که نشان دهند خطری در منطقه وجود دارد.

ظریف ادامه داد: برخی از همسایگان ما بیشترین تلاشی که می کنند این است که می خواهند نشان دهند در خطرند و این ها بر اساس تفکری است که برخاسته از اعتماد به نفس و مردم خودشان نیست بلکه برخاسته از این است که امنیت را به بهای پرداخت پول یا وابستگی به خارج خریداری می کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دیدگاهی که مبتنی بر وابستگی است ممکن است در ظاهر مورد حمایت کشورهای قدرتمند قرار گیرد اما هیچ احترامی برای دارندگان این دیدگاه وجود ندارد. نه مردم خودشان به آن ها احترام می گذارند و نه در دنیا احترامی دارند.

ظریف افزود: در صورتی که نماینده جمهوری اسلامی در هر جا که حضور یابد ممکن است که خیلی ها با او برخورد تند انجام دهند اما با دیده احترام نگاه می کنند زیرا نماینده یک انقلاب اصیل و مردمی است.

وی درباره شیوه پوشش لباس دیپلمات ایرانی با اشاره به خاطره ای گفت: آقای دکتر ولایتی زمانی که وزیر امور خارجه بودند یقه دیپلماتی ایرانی را اختراع کردند و من در آن زمان در نیویورک بودم و در آن زمان پیراهن های یقه دیپلماتی ایرانی در فروشگاه ها نبود و همسرم یقه پیراهن مرا در آورد و شکافت و آن را درست کرد.

ظریف افزود: در آن زمان نماینده ایران در یکی از کمیته های مجمع عمومی بودم و یک خانم هندی به من گفت که امروز شما با یک قیافه مرتب به اینجا آمدی و این نظمی که از امروز در لباس شما وجود دارد موجب می شود با احترام بیشتری با شما برخورد شود لذا این به لباس دیپلماتیک در طول این سال ها تبدیل شد.

وزارت امور خارجه تسهيل گر روابط اقتصادي است نه مسئول آن

وزیر امور خارجه درادامه  سخنان خود در برنامه گفت و گوی ویژه خبری صدا و سیما با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه مسئول روابط اقتصادی نیست، گفت: این وزارتخانه تسهیل گر روابط اقتصادی است و دستگاه های مختلف ما کار اقتصادی را دنبال می کنند و وزارت امور خارجه مسئول آن است که زمینه ها را فراهم می کند.

تغییرات ساختاری در وزارت  خارجه

ظریف درباره تغییرات در وزارت امور خارجه افزود: دو تغییر در این وزارت داشتیم و شاید بزرگترین تغییر در ساختار این وزارتخانه از زمان انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: هم در سطح معاونت ها و هم در سطح لایه های مدیریتی تغییر دادیم؛ تغییر در سطح معاونت ها این بود که سابق، وزارت امور خارجه بر اساس معاونت های منطقه ای بود که آن را حذف کردیم و اکنون یک معاونت سیاسی داریم و یک معاونت اقتصادی و بقیه معاونت ها باقی هستند.

ظریف اضافه کرد: 8 دستیار وزیر در حوزه منطقه ای داریم که این یک ترکیب و تجربه کاملا جدید است برای اینکه این امکان را فراهم کند تا دیپلماسی ما بتواند در خدمت توسعه اقتصادی کشور و اقتصاد مقاومتی باشد.

وی گفت: سه اداره کل در بخش دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه داریم که یکی دفتر پایش روابط دو جانبه و دیگری دفتر دیپلماسی اقتصاد مقاومتی و دیگری دفتر همکاری های بین المللی است.

وی اضافه کرد: هدف از اعمال تغییر اصلی ساختاری در وزارت امور خارجه این بود که کارشناس را به مرحله تصمیم سازی نزدیک تر کنیم. در گذشته نظر کارشناسی برای انتقال به سطوح تصمیم گیری باید از چندین لایه عبور می کرد که ما دو لایه از آن را حذف کردیم به این صورت می توانیم کار وزارت خارجه را کارشناس محور کنیم.

ظریف با اشاره اینکه کارشناسان، سرمایه وزارت امور خارجه هستند، گفت: آن ها تخصص و توانمندی های خوبی دارند و لازم است این کارشناس ها نتیجه کار خود را ببینند.

وزیر امور خارجه کشورما با اشاره به اینکه در برابر هر تغییری مقاومت وجود دارد، گفت: ما از آن مرحله عبور کردیم و ساختار جدید اجرایی شد و یکی از بزرگترین دستاوردهای وزارت خارجه در چند سال گذشته این بود که توانستیم پس از مطالعه چندین ساله در طول فاصله حدود چند ماه، ساختار را عوض و مدیران جدید را معرفی و جانمایی ادارات را در وزارت امور خارجه بهینه سازی کنیم به طوری که همه ادارات منطقه ای ما در یک ساختمان  واقع هستند و اداراتی که مراجعان دیپلماتیک دارند در یک جا و اداراتی که مراجعان غیر دیپلماتیک دارند در جای دیگری واقع هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها