اردوغان:

آمریکایی‌ها سریعتر منبج را ترک کنند/ واشنگتن برای ایران، ترکیه و روسیه نقشه‌هایی دارد

آمریکایی‌ها سریعتر منبج را ترک کنند/ واشنگتن برای ایران، ترکیه و روسیه نقشه‌هایی دارد
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 13:47

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه منبج مرحله بعدی شاخه زیتون خواهد بود، به نیروهای آمریکایی حاضر در این شهر هشدار داد که هرچه زودتر منطقه را ترک کنند.

العالم _ ترکیه

«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) بار دیگر نیروهای آمریکایی حاضر در شمال سوریه را تهدید کرد که هرچه زودتر شهر «منبج» را ترک کنند.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه، گفت منبج هدف بعدی نظامیان ترکیه در عملیات شاخه زیتون برای پاکسازی خواهد بود و نیروهای آمریکایی باید هرچه سریعتر این شهر را ترک کنند. زیرا ترکیه قصد دارد منبج را به صاحبان اصلی‌اش بازگرداند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با پرسش این سوال که چرا آمریکا به ارسال سلاح به شمال سوریه، علی‌رغم پاکسازی آن از داعش، ادامه می‌دهد، تاکید کرد: «چرا شما هنوز آنجا هستید؟ شما حتما نقشه‌هایی برای ترکیه، ایران و شاید روسیه دارید.»

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه اقدامات لازم درباره تسلیحات ارسالی آمریکا به نیروهای کُردی در سوریه را انجام می‌دهند، افزود: «عملیات ما در عفرین با اراده پیش می‌رود و آن را در ادلب ادامه خواهیم داد.»

اردوغان تاکید کرد ترکیه بر خلاف آمریکا که 15 سال در افغانستان و عراق حضور داشت، هیچ تمایلی برای اشغالگری در شمال سوریه ندارد.

اردوغان همچنین با اشاره به خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از روسیه، گفت: به‌جز در مواردی که لازم باشد، هیچ سامانه و یا نرم‌افزار نظامی که امکان تولید آن را داریم، از خارج خریداری نمی‌کنیم.»

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

آنکارا این عملیات را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تا کنون 15 نظامی ترکیه کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند.

با این حال اما ستادکل ارتش ترکیه آمارهای اغراق شده‌ای از تلفات شبه‌نظامیان کُرد منتشر می‌کند. بر اساس بیانیه شب گذشته تا کنون نزدیک به 950 عنصر مسلح در جریان عملیات شاخه زیتون از پای درآمده‌اند.

در عرصه میدانی ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد آزادی چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، 150 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و 300 مجروح برجای گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها