تاکید نخست‌وزیر عراق بر کاهش «تدریجی» تعداد نیروهای ائتلاف آمریکایی

تاکید نخست‌وزیر عراق بر کاهش «تدریجی» تعداد نیروهای ائتلاف آمریکایی
سه شنبه 17 بهمن 1396 - 20:41

نخست‎وزیر عراق از طرح دولت این کشور برای کاهش «تدریجی» تعدادی از نیروهای ائتلاف آمریکایی موجود در عراق خبر داد.

العالم - عراق

موضوع خروج نیروهای ائتلاف آمریکایی از عراق و عدم خروج آن، طی روزهای به یکی از مسایل مورد بحث دولت عراق تبدیل شده است؛ بهویژه پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا خروج قریب‎الوقوع نیروهای ائتلاف آمریکایی از عراق را رد کرده است.

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گذشته در بیانیه‎ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی قصد ندارند به زودی از عراق خارج شوند. در ادامه بیانیه آمده، آمریکا و عراق توافق کردند که ماموریت‎های نیروهای آمریکایی در عراق به آموزش نیروهای ارتش این کشور و بالا بردن سطح آمادگی آن برای مبارزه با تروریسم تغییر پیدا کند.

این در حالی است که خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» همان روز دوشنبه به نقل از سعد الحدیثی سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که وی عملیات خروج نیروهای آمریکایی را عراق را تائید کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که تسلیحات و تجهیزات نظامیان آمریکایی در حال خارج شدن از عراق و انتقال به افغانستان است. طبق این گزارش، ده‌ها نظامی آمریکایی در یک هفته گذشته، با پروازهای روزانه، خاک عراق را ترک کرده‌اند، اما وزارت خارجه آمریکا و ائتلاف آمریکایی ساعاتی پس از انتشار این خبر، به صورت ضمنی آن را تکذیب کردند.

واشنگتن اعلام کرد که نیروهای آمریکایی قصد ندارند به زودی از عراق خارج شوند و ماموریت‎های نیروهای آمریکایی در عراق به آموزش نیروهای ارتش این کشور تغییر پیدا می‎کند.

حالا، حیدر العبادی نخست وزیر عراق سه‌شنبه شب (مورخ ششم فوریه سال جدید میلادی) بار دیگر به این بیانیه وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان داد و بر طرح بغداد برای کاهش تعداد نیروهای ائتلاف آمریکایی مستقر در عراق به شکل تدریجی در مرحله آینده تاکید کرده است.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق و فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور در 9 دسامبر 2017، پایان داعش در عراق و بازپس‌گیری سراسر این کشور را اعلام کرده بود.

با اعلام پایان داعش در عراق، برخی از گروه‌ها و  مقامات عراقی از جمله جریان صدر، عصائب اهل الحق و ... خواستار پایان حضور نظامی نیروهای خارجی در این کشور شدند.

موج درخواستها برای خروج نظامیان آمریکایی با حمله جنگنده‎های آمریکایی در روز شنبه هفته پیش در منطقه «البغدادی» واقع در غرب استان «الانبار» و  کشته و زخمی شدن 20 عراقی تشدید شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها