درخواست ناتو برای دست‌یابی به "راهکاری سیاسی" میان ترکیه و آمریکا درخصوص سوریه

درخواست ناتو برای دست‌یابی به
چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 11:06

ناتو اقدامات ترکیه در عفرین را زیرمجموعه این نهاد نمی‌داند و در تلاش است تا طرف‌های حاضر در سوریه همچون ترکیه و آمریکا را به سمت همکاری برای دستیابی به یک "راهکار سیاسی" سوق دهد.

 العالم- آمریکا

ینس استولتنبرگ، رییس ناتو در نشست سالانه کمیته آتلانتیک نروژ در نشستی خبری با حضور ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر این کشور، وقایعی را که پس از ورود ترکیه در عفرین رخ داده را "نفرت‌انگیز" دانست.

رییس ناتو اظهار کرد، با این وجود، به دلیل آنکه ناتو در صحنه این درگیری‌ها حضور ندارد، آنکارا باید با سایر کشورهای حاضر در این درگیری و به ویژه آمریکا مذاکره کند.

ناتو عضوی از ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا برای شکست داعش است که در سوریه فعالیت می‌کند. آنان از نیروهای دموکرات سوریه که تحت حمایت یگان‌های مدافع خلق قرار دارند، پشتیبانی می‌کنند.

یگان‌های مدافع خلق کنترل سه بخش سوریه را از جمله عفرین که گزارشی از حضور داعش در آن‌ها وجود ندارد، در دست دارند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد، در صورتی که پرتاب‌هایی از این سوی مرز به سمت ترکیه صورت بگیرد، "100 درصد" از این کشور حمایت می‌کنند.

یگان‌های مدافع خلق که از جانب ائتلاف مبارزه با داعش آموزش دیده و مسلح و تجهیز شده‌ است، حمله به ترکیه را تکذیب می‌کند.

ترکیه مدعی است که حملاتش به عفرین به منظور مبارزه با "تروریسم" و حفاظت از مرزهایش صورت گرفته، اما با این حال عملیات "شاخه زیتون" کشته شدن صدها غیرنظامی را در پی داشته است.

استولتنبرگ بر لروم دستیابی به "راهکاری سیاسی" در سوریه تاکید کرد و افزود: من با مسئولان ترکیه و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور و همچنین با آمریکا در ارتباط بوده‌ام اما مهم‌ترین مساله، ارتباط میان طرف‌های حاضر در سوریه است تا از تشدید بیشتر این وضعیت جلوگیری شود.

سولبرگ نیز با اشاره به حق ترکیه برای دفاع از خود در چارچوب قوانین بین‌المللی اظهار کرد: ما به شدت درباره وقایع سوریه نگران هستیم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها