وزیر امور خارجه پاکستان: اسلام‌آباد به دنبال تعمیق روابط با سازمان شانگهای است

وزیر امور خارجه پاکستان: اسلام‌آباد به دنبال تعمیق روابط با سازمان شانگهای است
چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 12:34

وزیر امور خارجه پاکستان گفت: اسلام‌آبادخواهان گسترش عمیق‌تر روابط سیاسی و اقتصادی با سازمان شانگهای است.

العالم- آسیا 

«خواجه محمد آصف» وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با «رشید علیم اف» دبیر کل سازمان شانگهای گفت: خواهان گسترش روابط عمیق تر سیاسی و اقتصادی با سازمان شانگهای است.
دیدار دبیر کل سازمان شانگهایی با وزیر امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد پایتخت این کشور انجام شد.
 وی افزود: پاکستان با عضویت در سازمان شانگهای به دنبال افزایش حجم تجارت و همکاری در بخش انرژی با کشورهای عضو این سازمان است.
به گزارش رادیو پاکستان، آصف تأکید کرد: مسیرهای زمینی پاکستان با توجه به اجرای کریدور اقتصادی چین می‌تواند نقش مهمی در زمینه گسترش تجارت بین کشورهای عضو سازمان شانگهای ایفا کند.
 رشید علیم اف نیز در این دیدار گفت: کشورهای عضو سازمان شانگهای می‌توانند از تجربیات پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر استفاده کنند.
 وی از تلاش‌های پاکستان برای سرکوبی تروریست‌ها و برقراری امنیت در منطقه که گسترش روابط تجاری را تسهیل می‌کند قدردانی کرد.
 همزمان با برگزاری هفدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای به میزبانی آستانه پایتخت قزاقستان، پاکستان و هند رسما به جمع اعضای اصلی این سازمان افزوده شدند تا تعداد اصلی این سازمان همکاری منطقه ای به هشت کشور افزایش یابد.

پاکستان از سال 2005 عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود.

ارتقای هند و پاکستان از جایگاه عضو ناظر به عضو اصلی این سازمان، باعث خواهد شد دو کشور همسایه اما ناسازگار، تلاش های فراوانی برای پیشی گرفتن از یکدیگر در عرصه فعالیت های سازمان همکاری شانگهای انجام دهند هرچند رقابت با هند به عنوان یکی از قدرت ها و اقتصادهای مطرح جهان، کار آسانی برای پاکستان نخواهد بود.

جدا از امتیازهای اقتصادی وامنیتی، عضویت دائم پاکستان در سازمان همکاری شانگهای در شرایط کنونی که برخی قدرتمندترین رقبای منطقه ای این کشور تلاش می کنند آن را درانزوای دیپلماتیک قرار دهند، از اهمیتی فوق العاده حیاتی برای پاکستان برخوردار است و می تواند راهی برای رهایی اسلام آباد از این شرایط سخت باشد.

عضویت دائم پاکستان در سازمانی که قدرت های بزرگی نظیر روسیه و چین در آن حضور دارند، بطور بالقوه می تواند باعث شود تا خلاء ناشی از شکاف عمیق ایجاد شده در روابط پاکستان و آمریکا تا حدودی جبران شود اما به فعل تبدیل شدن این امکان بالقوه، به هنر دولتمردان و سیاستمداران پاکستان برای بهره برداری از این شرایط جدید بستگی دارد.

عضویت دائم در این سازمان، سکوی پرتاب پاکستان به سمت روابط نزدیک با روسیه، چین و دیگر اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای خواهد بود.

فارس 

پربیننده ترین خبرها