رییس جمهور در آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید»:

صدای زلزله، صدای مردم کم توان و صدای نسل جوان جویای مسکن را شنیده ایم / بیش از 6 برابر سپرده به خانه اولی ها وام داده می شود

صدای زلزله، صدای مردم کم توان و صدای نسل جوان جویای مسکن را شنیده ایم / بیش از 6 برابر سپرده به خانه اولی ها وام داده می شود
پنج‌شنبه 19 بهمن 1396 - 11:50

رئیس جمهور، برنامه ملی بازآفرینی شهری را ضمن بازسازی مناطق فرسوده، طرحی نو برای تامین مسکن، از جمله برای خانه اولی ها دانست و با بیان اینکه دولت فروش سریع 50 درصد واحدهای ایجاد شده در طرح بازآفرینی را تضمین می کند، تاکید کرد: ساختمانهایی که تحویل مردم می شود باید در برابر زلزله حداقل 7.5 ریشتری مقاوم باشد.

العالم - ایران / سیاسی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه و در مراسم آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید»   با اشاره به اینکه  مهمترین پیام زلزله های اخیر، نوسازی سریعتر بافت های فرسوده است، اظهارداشت: مهمترین اصل دولت در بخش مسکن، حفظ سلامتی و زندگی مردم است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مردم ساکن در بافتهای فرسوده باید با شرایط آسان به خانه امن برسند، گفت: به هر ساکن بافت فرسوده، مسکنی با 20 درصد زیر بنای بیشتر تحویل می شود.

رئیس جمهور گفت: طرح بازآفرینی شهری برنامه اساسی دولت برای مسکن خانه‌اولی‌ها، صیانت از جان و سلامت مردم و نوسازی محلات کهنه و فرسوده است.

دکتر روحانی مسکن را محل آرامش و آسایش توصیف کرد و با اشاره به اهمیت آن در زندگی و نشاط مردم، گفت: ساختمان بایستی با ویژگی‌هایی که برای ساخت در نظر گرفته می‌شود، محلی برای آرامش باشد و با توجه به سختی‌های اجاره‌نشین بودن، داشتن خانه‌ای مناسب، به حق یکی از آرزوهای زوجین است.

رئیس جمهور خانه‌دار کردن جوانان را وظیفه بسیار سنگین دانست و گفت: البته باید تأکید کنم که دولت خانه‌ساز خوبی نیست؛ همچنان که تاجر و بنگاه‌دار خوبی هم نمی‌باشد و معتقدم هر کاری که بر عهده دولت قرار دارد و می‌توان آن را به مردم واگذار کرد، بایستی همه آن امور به مردم واگذار شود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه بایستی بنگاه‌های اقتصادی دولتی و عمومی به مردم واگذار شوند، گفت: وظیفه دولت اداره بنگاه‌های اقتصادی نیست و باید چنین بنگاه‌هایی به مردم واگذار شود و نهادهای عمومی و نیروهای مسلح نیز بایستی همین کار را انجام دهند.

رئیس جمهور افزود: در بخش مسکن بایستی ساخت و ساز آن در اختیار مردم و شرکت‌های خصوصی باشد و دولت در این حوزه وظیفه حمایت و پشتیبانی دارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم دغدغه مسکن و بافت‌های فرسوده داشته است، گفت: زلزله کرمانشاه پیام مهمی  داشت و  اینکه باید صدای مردم را بشنویم و معتقدم بایستی صدای زمین و آسمان را هم شنید.

رئیس جمهور اضافه کرد: کاهش نزولات آسمانی در حقیقت صدای آسمان است و اعلام می‌کند که خشکسالی خواهیم داشت، لذا بایستی کشاورزان و دستگاه‌های مربوطه خودشان را برای شرایط جوی جدیدی که وجود خواهد داشت، آماده کنند و در حقیقت بر مبنای صدای آسمان عمل کنند.

دکتر روحانی گفت: زلزله اخیر صدای بسیار روشن و رسایی داشت و با توجه به اینکه بخشی از کشورمان روی گسل و خط زلزله قرار دارد، لازم است برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آن آماده باشیم. لذا اولین هدف دولت در بافت‌های فرسوده در کنار نوآفرینی و احیاء این مناطق، صیانت از جان و حیات مردم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای پیشگیری از حوادث ناشی از زلزله باید طراحی‌های مناسبی انجام دهیم تا مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند با شرایط آسان از مسکن مقاومی برخوردار شوند،  اظهارداشت: برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های فرسوده بهترین و اصلی‌ترین راه این است که کل محله به بافت سالم، پایدار و کم‌مصرف تبدیل شود و برنامه دولت در این راستا قرار دارد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مسکن باید مشتمل بر فرهنگ ایرانی و سنتهای اجتماعی باشد، گفت: در ساخت و سازهای جدید ضرورت دارد، مسایل اجتماعی و فرهنگی مورد توجه بوده و ساختمانی همراه با فرهنگ، سنت‌ها و سلیقه ایرانی ساخته شود. همچنین باید توجه داشت که نیازمندی‌های هر اقلیم و منطقه‌ای با اقلیم دیگر متفاوت است، لذا ضمن آگاهی از این مسایل بایستی در مسیر ساخت و ساز گام برداشت.

وی ضرورت فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب در بازآفرینی بافت‌های فرسوده را مورد تأکید قرار داد و گفت: در  این نوع از نوسازی ها قبل از بودجه و ورود دستگاه‌های اجرایی، آمادگی مردم و افکار عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راستا صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی با ارایه اخبار و گزارشات هنرمندانه می‌توانند در پیشبرد این طرح نقش  بسزایی ایفا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نوسازی بافت های فرسوده باید محله محور باشد،  افزود: لازم است نقشه و ماکت محله بازآفرینی شده و پیش از آغاز عملیات اجرایی در ابتدای آن محله نصب شود تا مردم از آن اطلاع داشته باشند و باید به قدری مشوق ایجاد کرد که مردم مشتاقانه در این مسیر گام بردارند.

دکتر روحانی تصریح کرد: در طرح بازآفرینی شهری کسانی که در محله فرسوده زندگی می‌کنند به جز واگذار کردن خانه فرسوده خود لازم نیست هیچ چیز دیگری پرداخت کنند و چنانچه 80 متر ساختمان فرسوده دارند به جای آن 100 متر ساختمان جدید تحویل می‌گیرند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برای ساخت واحدهای مسکونی جدید دولت نیازی به بودجه ندارد، البته بانک‌ها باید وارد عمل شوند و در این طرح دولت زمین رایگانی را در اختیار توسعه‌گر قرار می‌دهد و با توافقی که بین دولت و توسعه‌گر انجام می‌شود، حدوداً دو برابر خانه‌های فرسوده‌ای که تحویل داده شده، خانه جدید ساخته می‌شود و در ساخت این خانه‌ها همه تلاش دولت این است که مسایل بهداشتی، سلامت و کاهش مصرف انرژی در ساخت و ساز‌ها رعایت شود و به لحاظ مسایل فنی و مهندسی بتواند در برابر زلزله‌هایی با قدرت 7 یا 8 ریشتر مقاومت کند.

دکتر روحانی گفت: خواسته اصلی توسعه‌گر در بازآفرینی بافت‌های فرسوده این است که بتواند واحدهایی را که متعلق به خودش است بلافاصله به فروش برساند و در این راستا دولت تضمین می‌دهد با ارایه مشوق‌های لازم به مردم، توسعه‌گر بتواند 50 درصد متعلق به خود را در زمان کوتاهی بفروشد،ضمن اینکه در ساختمان‌هایی که توسعه‌گر آنها را احداث می‌کند، شهرداری هزینه پروانه اخذ نکرده و کمک‌های لازم را ارایه می‌دهد و همزمان بر اجرای ساختمان‌ها نظارت خواهد داشت و تمام امور زیرساختی محله بازآفرینی شده را دولت برعهده می‌گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک‌ها موظف هستند تسهیلات لازم را سریعاً در اختیار توسعه‌گر قرار دهد، گفت: براساس نامه‌ای که شهرداری و وزارت راه و شهرسازی به توسعه‌گر می‌دهد، بانک‌ها موظف هستند، بلافاصله تسهیلات لازم را در اختیار وی قرار دهند.

دکتر روحانی گفت: در هر منطقه‌ای که وزارت راه و شهرسازی تشخیص دهد که زمین مناسبی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دارد، این دستگاه‌ها مکلف هستند، آن زمین را به طور رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قراردهند و لذا زمین را دولت تهیه می‌کند و ساخت آن بر عهده توسعه‌گر است.

رئیس جمهور گفت: زوجین با سرمایه‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن، بیش از 6 برابر تسهیلات دریافت می‌کنند و دولت خود را متعهد می‌داند در توانمندسازی زوجین به آنها از طریق ارایه وام با کاهش تسهیلات بانکی کمک کند.

دکتر روحانی در ادامه به بانک مرکزی توصیه کرد هر زوجی که پولی را در صندوق پس‌انداز مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند، تسهیلاتی با نرخ تسهیلات 8 درصد دریافت کند و اگر بخواهند در منطقه بازآفرینی خانه‌ای تهیه کند، نرخ تسهیلات برای آنها 6 درصد محاسبه شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: طرح بازآفرینی شهری به مناسبت دهه فجر هدیه‌ای از طرف دولت دوازدهم به اهالی بافت‌های فرسوده، خانه اولی‌ها و نسل جوان است.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به سایر فواید طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده، گفت: با اجرای این طرح ضمن اینکه محله های دارای بافت های فرسوده ارتقاء پیدا می‌کنند، سرمایه مردم نیز افزایش می‌یابد و محله جدید و بانشاط شکل می گیرد و معنای این طرح این است که صدای مردم در بافت‌های فرسوده، صدای مردم ضعیف و کم‌توان برای اینکه زندگی‌شان بهتر شود، صدای نسل جوان و خانه‌ اولی‌ها و صدای آنهایی که می‌خواهند شهرشان زیبا باشد و به آن افتخار کنند را شنیده‌ایم و دولت می‌خواهد در این افتخار و نشاط سهیم شود.

رئیس جمهور در ادامه توجه به رونق و اشتغال مسکن را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ مسکن از بخش‌های پیشران اقتصادی است و اگر به حرکت درآید می‌تواند اقتصاد را با شتاب مضاعفی به پیش ببرد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در طرح بازآفرینی شهری حتی اگر وزارت راه و شهرسازی و شهرداری هم حضور نداشته باشد و مردم و بخش خصوصی خودشان در این مسیر گام بردارند، باز هم دولت خود را مکلف می‌داند، تسهیلات و حمایت‌های لازم را به آنها ارایه دهد چرا که این طرح دولتی نیست، بلکه برنامه دولت برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سالروز بیعت همافران نیروی هوایی با امام راحل در نوزدهم بهمن 57، اظهار داشت: پرسنل نیروی هوایی در آن زمان کار بزرگی را انجام دادند و ضربه نهایی را بر پیکره رژیم پوسیده گذشته وارد کردند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح و ارتش در ایام انقلاب روزهای سختی را گذراندند اما در پایان با پیوستن به مردم و کمک به پیروزی انقلاب اسلامی نمره خوبی دریافت کردند و در این میان نمره نیروی هوایی بیشتر و بهتر بود.

رئیس جمهور افزود: بیعت همافران با امام راحل امید بزرگی را در دل‌های مردم انقلابی ایجاد کرد و با کاری که نیروی هوایی در آن زمان انجام داد، توطئه‌های آمریکا به کلی نابود گردید، چرا که رژیم گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در ارتش بر روی نیروی هوایی انجام داده بود و پرسنل ارشد نیروی هوایی، تنها نیرویی بود که سالانه با فرد دیکتاتور ملاقات داشت لذا این نیرو برایشان اهمیت زیادی داشت، البته بعدها هم روی نیروی هوایی سرمایه‌گذاری کردند که با عنایات الهی ناموفق شدند.

دکتر روحانی گفت: پرسنل ارتش و نیروی هوایی تلاش‌ چشمگیری در سی و نه سال گذشته بویژه در دوران دفاع مقدس داشتند و نیروی هوایی یک روز پس از شروع جنگ با 140 فروند هواپیما اهداف استراتژیک را در عراق بمباران کرده و روحیه دشمن را نابود کرد و با این کار خود ضربه سخت و سنگینی بر رژیم صدام وارد ساخت و بزرگترین نور امید برای آینده دفاع مقدس را روشن کرد و از آن روز به بعد معلوم شد که ملت ایران پیروز و موفق است.

در ابتدای این مراسم دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس بانک مرکزی و شهردار تهران، گزارش هایی را  از برنامه‌ها و طرح‌های تدوین شده برای اجرای هر چه بهتر طرح بازآفرینی شهری ارایه کردند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها