روایت یک دیپلمات انگلیسی از دیدارش با عراقچی

روایت یک دیپلمات انگلیسی از دیدارش با عراقچی
پنج‌شنبه 19 بهمن 1396 - 18:19

معاون خاورمیانه‌ای وزیر خارجه انگلیس می‌گوید با همتای ایرانی خود درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و مسائل منطقه‌ای رایزنی کرده است.

العالم- اروپا 

«آلیستر برت»، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه روز پنجشنبه گفت که با عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در پاریس دیدار کرده است. 

«برت» در توئیترش نوشت: «امروز با معاون وزیر خارجه ایران، عباس عراقچی در پاریس دیدار کردم. درباره ارزش توافق هسته‌ای و مسائل منطقه‌‌ای رایزنی کردیم. چشم‌انتظار استقبال از ایشان طی روزهای آینده در لندن هستیم تا رایزنی‌ها را ادامه دهیم.»

انگلیس، در کنار فرانسه و آلمان سه عضو اروپایی گروه موسوم به 1+5 هستند که از سال 2015به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار است در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛ او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.دولت آمریکا، به عنوان یکی دیگر از اعضای 1+5 از زمان اجرایی شدن «برجام» با اتخاذ سیاست‌های مختلف تلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند. 

تروئیکای اروپا در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون در 9 گزارش پایبندی ایران به تمامی تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام را تأیید کرده است.  

فارس 

پربیننده ترین خبرها