الاخبار: میانجیگری میان سعد الحریری و محمد بن سلمان شکست خورد

الاخبار: میانجیگری میان سعد الحریری و محمد بن سلمان شکست خورد
پنج‌شنبه 19 بهمن 1396 - 19:26

روزنامه «الاخبار» لبنان خبرداد که تلاش برخی کشورهای عربی از جمله مصر، امارات و کویت برای میانجی گری میان «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به شکست انجامیده است.

العالم - لبنان

سعد الحریری در روز چهارم نوامبر (سیزده آبان) در ریاض به صورت غیرمنتظره استعفای خود را اعلام کرد. اما مقام های ارشد لبنان از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری، معتقد بودند الحریری زیر فشار سعودی ها از مقامش کناره گیری کرده و او در ریاض در بازداشت است. ادعایی که سعودی ها آن را رد کردند.

الاخبار در شماره امروز خود (پنج شنبه) ضمن بیان اینکه الحریری پس از بازگشت به لبنان تا کنون نه تنها از دور یا از نزدیک با سعودی ها تماسی نداشته و در مدت حدودا سه ماهه به عربستان نیز سفر نکرده است، بلکه از حملات شدید به حزب الله کاسته است.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه خود نوشت: مصر، با هماهنگی امارات و کویت برای حل اختلاف میان الحریری و بن سلمان اقدام کرد که ولیعهد سعودی این اقدام را رد کرد. این خبر را منابع عربی دیگر نفی کرده اند اما از نظر این منابع «برای این کشورها مهم تر از میانجی گری، زمان آن است» و آنها اشاره کرده اند که «طرف سعودی هیچ واکنشی برای تشویق به میانجی گری نمی کند و هرگونه تلاش برای وساطت محکوم به شکست است.»

سعد الحریری علاوه بر تابعیت لبنانی، شهروند عربستان سعودی نیز محسوب می شود و همواره او و پدرش «رفیق الحریری» از سوی پادشاهی سعودی حمایت مالی می شدند. ضمن اینکه خانواده الحریری مبالغ هنگفتی را در شرکت های عربستانی سرمایه گذاری کرده اند.

الاخبار در ادامه نوشت: الحریری با وجود تحت تحریم های مالی و سیاسی قرار گرفتن خود از جانب سعودی ها، اما با توجه به دیدارش با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با جسارت بیشتری حرکت می کند. برخی معتقدند الحریری از سوی آمریکا حمایت می شود و این خود ضمانتی برای عدم پایان یافتن دراماتیک روابطش با ریاض می شود.

به نوشته الاخبار آمریکایی ها تصمیم به دخالت مستقیم در این رابطه کرده اند تا عربستان نتواند با او مقابله کند، همانطور که آنها از «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس خواستند تا در خلال بحران استعفای الحریری و پس از آن به توئیت ها و اظهارات تشنج زای خود در مورد لبنان پایان دهد.

ثامر السبهان در طول ماه های منتهی به استعفای پرحاشیه سعد الحریری، همواره در اظهارنظرها و توئیت های مختلف حملات تندی را متوجه برخی از مردم و گروه های لبنانی به طور مشخص حزب الله می کرد. وی بارها حزب الله را «حزب الشیطان» نامید. السبهان تهدید کرده بود که لبنانی ها یا باید حزب الله را انتخاب کنند یا ضد آن باشند.

الاخبار همچنین از قول یک شخصیت لبنانی نزدیک به آمریکا خبر داد که «حمایت دولت آمریکا از نخست وزیر لبنان ادامه خواهد داشت، چرا که از نظر آنها این کار عامل اعتدال و ثبات است.» به گفته این شخص «این حمایت توسط مقامات رسمی ایالات متحده که با حریری روابط دوستانه دارند، انجام می شود؛ از جمله این افراد «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر امور خارجه آمریکا است که دو روز پیش به بیروت آمد و بلافاصله با حریری ملاقات کرد.

ساترفیلد در طول دو روز حضور خود (سه شنبه و چهارشنبه) در بیروت با سعد الحریری نخست وزیر، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «جبران باسیل» وزیر خارجه و برخی از سیاستمداران لبنانی از جمله «ولید جنبلاط» رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه دیدار کرد.

به نوشته الاخبار این شخصیت لبنانی سفر ساترفیلد را در چارچوب «اطلاع از نظر مقامات لبنانی و در رأس آنها سعد الحریری در چند موضوع» دانست. از نظر وی این موضوعات فقط به دیوار بتنی که اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان مشغول ساخت آن شده، یا ادعای مالکیت بلوک 9 نفت لبنان توسط آن رژیم نیست، بلکه از این دو مهم تر توضیح خواستن از الحریری در مورد برخی اظهاراتش درباره حزب الله بوده است. علاوه بر این تاکید بر ایجاد روابط نزدیکتر با دولت ترامپ تا با فشار کنگره مبنی بر کاهش یا قطع کمک ها به لبنان مقابله شود.

نخست وزیرلبنان چندی پیش در سخنانی با بیان اینکه مخالفتی با حضور حزب الله در تشکیلات دولت ندارد گفت: حزب الله عضوی از دولت لبنان است و دولت این کشور دولتی فراگیر متشکل از کلیه احزاب بزرگ این کشور است.
الحریری چند روز پیش همچنین گفته بود: ما در مسائل استراتژیک می توانیم با حزب الله اختلاف نظر داشته باشیم اما باید در امور داخلی با هم به توافق برسیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها