سفیر ایران در بیروت:

ایران عمق استراتژیک لبنان و سوریه و فلسطین باقی خواهد ماند

ایران عمق استراتژیک لبنان و سوریه و فلسطین باقی خواهد ماند
جمعه 20 بهمن 1396 - 13:06

«محمد فتحعلی» سفیر ایران در بیروت در جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران حامی واقعی و عمق استراتژیک ملت های سربلند بویژه لبنان و سوریه و فلسطین در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری باقی خواهد ماند.

العالم - ایران / سیاسی

فتحعلی در این مراسم که پنجشنبه شب با حضور صدها شخصیت سیاسی و مذهبی و فرهنگی لبنان و سفیران و دیپلمات های مقیم بیروت برگزار شد، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد که ایران در راستای اتکا به اصول خود حامی حق و عدالت و گفت و گو و وحدت با مظلومان خواهد بود.

وی افزود: تلاش ها و جانفشانی ها منجر به پیروزی بزرگ غلبه بر تروریست های تکفیری شد. اینها با هدف ساختن دنیایی مملو از صلح و ثبات و مبتنی بر کرامت انسانی و اعتدال و دوری از هرگونه افراط گرایی است.

سفیر ایران در بیروت گفت و گوی داخلی را بهترین راه برای حل بحران های منطقه بویژه در سوریه و یمن و بحرین دانست.

وی همچنین اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا را مخالف اجماع بین المللی و اسلامی عنوان کرد و گفت: قدس پایتخت فلسطین است و خواهد بود و جنگ ها و تنش های منطقه تاثیری در اولویت داشتن مساله فلسطین نخواهد داشت. 

سفیر ایران در لبنان در بخش دیگر سخنانش روابط دو کشور را تاریخی، ممتاز و در حال گسترش خواند و بر ضرورت پیشرفت روند همبستگی و وفاق ملی در لبنان تاکید کرد و آن را عاملی مهم در امنیت و ثبات برای رویارویی با مشکلات اساسی در آینده دانست.

فتحعلی گفت: جمهوری اسلامی در سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب و در سایه رهبری حکیمانه ولی فقیه امام خامنه ای و دولت جناب دکتر حسن روحانی درستی مسیر خود را اثبات کرده و تلاش هایش پس از دهه ها صبر و فداکاری به ثمر نشسته است.

وی افزود: ایران با عزمی راسخ و خالصانه و فداکارانه در مسیر ثابت خود حرکت می کند و پیشرفت های بزرگی را در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، علمی و خودکفایی در صنایع مختلف رقم زده است.

فتحعلی تاکید کرد: شناسایی حق کامل ایران در استفاده از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای از سوی جهان مشخص کرد که سیاست فشار و محاصره هیچ سودی ندارد بلکه قدرت و عزم و اعتماد به نفس ما را در ادامه مسیر به سمت پیشرفت افزایش داد. 

وی گفت ایران همواره آماده گفت و گو و تفاهم است اما این مساله بر اساس حق ملت برای دستیابی به توانمندی علمی و صنعتی که باعث پیشرفت و رفاه شهروندان می شود است.

فتحعلی برجام را بهترین نمونه برای همکاری ایران با جامعه جهانی و نمونه ای خوب برای حل و فصل اختلاف ها و تنش ها از طریق دیپلماسی و گفت و گو دانست.

وی با اشاره به تایید پایبندی ایران به تعهداتش از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران برجام را ضرورتی برای ثبات در عرصه بین المللی می داند.

سفیر ایران در بیروت در بخش دیگر سخنانش با اشاره به نیاز منطقه به نگاه متجانس در زمینه امنیت و ثبات و ضرورت همکاری مشترک در این زمینه گفت: ایران برای رسیدن به این هدف پیشنهاد تاسیس مجمع گفت و گوهای منطقه ای برای منطقه خلیج فارس را داده است.

در مراسم جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب که در تفریحگاه «مارینا» در منطقه جیه در نزدیکی بیروت برگزار شد، مقام های مختلف سیاسی، وزیران، نمایندگان پارلمان، روسا و چهره های حزبی و شخصیت های دینی و مذهبی لبنان در کنار سفیران و دیپلمات ها شرکت کردند.

«پییر رفول» وزیر مشاور به نمایندگی از «میشل عون» رئیس جمهوری و «سعد الحریری» نخست وزیر و «ایوب حمید» به نمایندگی از «نبیه بری» در این مراسم شرکت کردند.

«حسین الحاج حسن» وزیر صنعت، «طارق الخطیب» وزیر محیط زیست، «علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه، «اشرف دبور» سفیر فلسطین، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان از دیگر مهمانان جشن انقلاب بودند.

نماینده «جوزف عون» فرمانده کل ارتش لبنان، نمایندگان روسای دستگاه امنیتی و پلیس لبنان، نماینده «بشاره پطرس الراعی» رهبر مذهبی مسیحیان مارونی، کاردار سفارت واتیکان، شیوخ طایفه دروز، «محمد علی الزین» رئیس تجمع علمای مسلمین و «علی برکه» نماینده حماس در لبنان از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

پربیننده ترین خبرها