عبدالباری عطوان:

سوریه افغانستان نیست/ حشد الشعبی مقاومت برابر اشغالگران آمریکایی را کلید می‌زند

سوریه افغانستان نیست/ حشد الشعبی مقاومت برابر اشغالگران آمریکایی را کلید می‌زند
جمعه 20 بهمن 1396 - 13:43

نویسنده سرشناس جهان عرب پرونده‌سازی‌های آمریکا برای سوریه را در راستای نقشه آن برای تجزیه سوریه برشمرد و گفت هسته‌های جدید مقاومت از سوی چهار کشور ترکیه، ایران، سوریه و عراق برای مقابله با اشغالگران آمریکایی در حال شکل گیری است.

العالم - سوریه

«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»در یادداشتی در این روزنامه با عنوان «سوریه افغانستان نیست»، تاکید کرد که در مرحله آتی شاهد مقاومت شدیدتر الحشد الشعبی در برابر نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه خواهیم بود.

در این یادداشت آمده است: این حق وزارت خارجه سوریه است که حملات هواپیماهای آمریکایی را که نظامیانش و نیروهای همپیمان آنها را در استان دیر الزور هدف گرفته و 150 نفر را قتل عام کرده جنایت جنگی و غیر انسانی توصیف کند.

«نیروهای آمریکایی در اراضی سوریه و عراق به بهانه مبارزه با تروریسم و بخصوص داعش آمدند بنابراین چرا حالا که این بهانه مرتفع شده آنجا را ترک نمی‌کنند آمریکا با ارتکاب این حملات به دنبال چیست؟».

نویسنده افزود: پاسخ این سوال ساده است آمریکا با دنبال کردن نقشه تجزیه سوریه می‌خواهد پایگاه‌های نظامی دائمی در شرق فرات احداث کند تا جایگزین پایگاه‌های هوایی انجرلیک ترکیه شود که دیگر از هواپیماهای آمریکایی استقبال نمی‌کند و زمینه تشکیل کشور کُردنشین هم در حال فراهم شدن است.

رای الیوم آورده است: ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا سحرگاه دیروز پنجشنبه اعتراف کرد که روز چهارشنبه به نیروهای حامی دمشق حمله کرده است، مسئولان آمریکایی گفتند که این حمله در انتقام از حمله ای صورت گرفت که نیروهای همپیمان ارتش سوریه به مرکز فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق فرات در استان دیر الزور در مرز با عراق انجام دادند.

این روزنامه ادامه داد: ائتلاف بین المللی حمله به مقر فرماندهی همپیمان آمریکا (نیروهای دموکراتیک سوریه) را غیر قابل توجیه دانست اما در بیانیه کوتاهی که درباره این حمله منتشر کرد، اطلاعات دیگری ارائه نکرد.

عطوان گفت: مداخله ائتلاف بین المللی برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه که بیشترشان کُرد هستند تمایل آمریکا برای ایجاد اقلیم مستقل کُردنشین در شرق فرات و جدا از خاک سوریه را تایید می‌کند به گونه‌ای که ارتشی متشکل از 30 هزار سرباز هم برای آن تاسیس کرده و آن را آموزش و با سلاح‌های مدرن مجهز می‌کند.

وی افزود: این نقشه هرگز مقبول سوریه، ایران، ترکیه و عراق نخواهد بود موضوعی که آمریکا و متحدانش را در رویارویی با همه این کشورها قرار می‌دهد و بعید نیست که نقشه امریکا در راس دستور کار اجلاس سه جانبه سران روسیه، ایران و ترکیه در استانبول باشد که قرار است طی هفته های آتی برگزار شود.

سناریوی تازه آمریکا برای سوریه

نویسنده گفت: سوریه این روزها در معرض حملات آمریکا و اسرائیلی قرار گرفته که به دنبال جبران خسارات سنگینی هستند که این ائتلاف در شمال غرب و مرکز سوریه و همچنین در لبنان متحمل شده است و نشانه های تشدید تنش های آمریکا و اسرائیل علیه سوریه را در موارد زیر می توان خلاصه کرد:

نخست اینکه، اسرائیل سه روز پیش پنج فروند موشک از طریق خاک لبنان به اهدافی در سوریه نزدیک دمشق شلیک کرد و سامانه‌های پدافند هوایی موفق شدند چهار فروند آن را سرنگون کنند، رژیم اشغالگر اسرائیل برای بمباران عمق سوریه  بر خلاف هفت سال گذشته از موشک‌ها و نه هواپیما استفاده کرد که این امر نشانه پیشرفت و مدرنیزه شدن سامانه‌های دفاعی سوریه است که قدرت آن را در سرنگونی هر گونه هواپیمای متجاوزی تقویت کرده است.

دوم اینکه آمریکا بار دیگر پرونده سلاح شیمیایی را باز کرد و بدون هیچ ادله‌ای مقامات سوریه را به استفاده از گاز کلر در غوطه شرقی متهم کرده است این اتهام‌ها طبق معمول به عنوان مقدمه‌ای برای تجاوز آمریکا استفاده می‌شود مثل اتفاقی که چند ماه قبل روی داد و آمریکابه بهانه تلافی استفاده سوریه از سلاح شیمیایی در خان شیخون در حومه ادلب فرودگاه شعیرات را با پنج فروند موشک تاماهاک بمباران کرد.

سوم اینکه نیروهای معارض مسلح در حومه دمشق این شهر و مناطق نزدیک به عمق آن را با موشک ها و خمپاره های جدید هدف گرفتند تا ثبات و امنیت آن را برهم بزنند.

چهارم اینکه آمریکا گروه تحریر الشام یا همان جبهه النصره سابق را همچنان مجهز به سلاح می‌کند خواه به طور مستقیم از طریق همپیمانان عرب خود و با موشک‌های «مان باد» و «استینگر» دوش پرتاب که یکی از آنها در سرنگونی هواپیمای روسی سوخو25 بر فراز شهرک سراقب در حومه إدلب بکارگرفته شد تا این پیام را به دولت سوریه و روسیه مخابره کند که آسمان سوریه دیگر برای پرواز آزادانه هواپیماهایشان امن نیست.

پنجم اینکه اسرائیل با اعلام تصمیم خود برای ساخت دیوار حائل در طول مرزهای سرزمین‌های اشغالی با لبنان به دنبال تشدید تنش‌ها با لبنان است علاوه بر اینکه می‌خواهد به زیاده خواهی‌های خود در اغتصاب چاه‌های نفت موجود در آب‌های منطقه‌ای لبنان در همجواری مرزهای آبی سرزمین‌های اشغالی مشروعیت دهد.

آمریکا پشت متحدان کرد خود را هم خالی می‌کند

آمریکا همان گونه که روشن است به برادران کُرد در سوریه به عنوان متحد منطقه‌ای اتکا دارد و می‌خواهد آنها را به عنوان برگه‌ای علیه کشورهای چهارگانه ایران، ترکیه، عراق و سوریه بکارگیرد اما شانس موفقیت نقشه‌شان مشابه شانس همه نقشه‌های پیشین آنها خواهد بود یعنی تقریبا صفر است و بالاخره آمریکا همان گونه که آنها و غیر آنها را در گذشته رها کرد پشت متحدان جدید کُرد خود هم را خالی خواهد کرد و آنها را برای رویارویی با سرنوشت دردناکشان رها می‌کند.

تشکیل هسته های جدید مقاومت در عراق و سوریه برابر اشغالگران آمریکایی

نیروهای آمریکایی در سوریه، عراق و منبج به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آینده هدف مشروع این چهار کشور خواهند بود و این احتمال وجود دارد که هسته‌های مقاومت مسلحانه برای رویارویی کامل با این نیروها شکل بگیرد نظیر چیزی که به دنبال اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 روی داد و کاخ سفید را به تصمیم‌گیری برای عقب نشینی از عراق به منظور کاهش تلفات مادی و انسانی خود واداشت.

بیش از شش هزار سرباز آمریکایی در عراق و دو هزار نفر هم در سوریه حضور دارند این نیروهای اشغالگر شکار بزرگی برای نیروهای جدید مقاومت خواهند بود که هم اکنون برای این هدف آماده می‌شوند و جای تعجب نیست اگر نیروهای الحشد الشعبی عراق و چه بسا گروه‌های مسلح سوری طرفدار ترکیه  هم شبیه اتفاقی که در عفرین جریان دارد یکی از ستون‌های اصلی مقاومت جدید باشند بخصوص الحشد الشعبی که به دنبال بازپس‌گیری موصل بیکار هستند و گروه های‌مسلح سوری طرفدار ترکیه هم که می‌تواند اهداف خود را بر اساس چیزی گه ترکیه به آنها دیکته می‌کند تغییر دهند.

آمریکا جز برادران کُرد در منطقه دوستی برای خود باقی نگذاشته ترکیه، سوریه، عراق و ایران را از دست داده و و اگر گمان می‌کند می‌تواند سوریه را به افغانستان جدیدی مبدل کند و با مجهز کردن گروه‌هایی مسلح با موشک‌های استینگر چهار کشور به علاوه روسیه را شکست بدهد کاملا اشتباه می‌کند، این چهار کشور قدرت‌های اصیل منطقه و نه نظیر اتحاد جماهیر شوروی اشغالگر هستند و دولت سوریه بخشی از یک سیستم بزرگ منطقه‌ای و بین المللی است و همچون رژیم کمونیست و ضعیف افغانستان که از سوی منطقه و جهان محاصره شده نیست.

رای الیوم در پایان آورده است: در هفته‌ها و ماه‌های آتی نظامیان آمریکایی جای داعش را به عنوان هدف نیروهای دلیر مقاومت در منطقه خواهند گرفت و جادوی جادوگر به خودش بازخواهد گشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها