هشدار گازپروم روسیه به اروپا

هشدار گازپروم روسیه به اروپا
جمعه 20 بهمن 1396 - 19:07

مسئولان شرکت «گازپروم» روسيه به اروپا در باره روبرو شدن با کمبود گاز هشدار دادند.

العالم ـ اروپا

به گزارش خبرگزاری صداوسيما به نقل از خبرگزاری رويترز، مسئولان شرکت «گازپروم» روسيه روز جمعه اعلام کردند در صورتی که اروپا در خصوص افزايش واردات انرژی خود از روسيه در آينده نزديک تصميم گيري نکند، طی يک دهه آينده با کمبود گاز و افزايش بهای آن روبرو خواهد شد.

اعلام اين موضوع در حالی است که آمريکا و قطر نتوانسته اند به نيازهای انرژی اروپا پاسخ دهند.
دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اعلام کرده است قصد دارد از طريق صادرات گاز آمريکا به اروپا و آسيا، عرصه رقابت در اين زمينه را هموارتر کند. ترامپ هدف از اين اقدام خود را مقابله با آنچه ناميده که مدعی است "قدرت های ايجاد کننده اختلال در بازار، مانند روسيه و سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)" هستند.
از اوايل دهه گذشته و زمانی که مسکو، تامين منابع انرژی به اوکراين را در پيیبروز اختلاف بر سر قيمت گذاری قطع کرد، تامين گاز روسيه به اروپا به يک مساله سياسی تبديل شده است. شدت اين موضوع پس از اقدام روسيه در الحاق کريمه در سال 2014 افزايش پيدا کرد.
کشورهای غربی، روسيه را به استفاده از گاز به عنوان يک سلاح سياسی متهم کرده اند. مسکو نيز کشورهای غربی را در خصوص ممانعت از اجرای طرح جديد خط لوله انتقال گاز اين کشور مقصر دانسته است.
«الکساندر مدودف» معاون گازپروم گفت اين شرکت منابع کافی براي تامين انرژی مورد نياز اروپا و آسيا را در اختيار دارد اما اکنون زمان آن رسيده است که اروپا تصميم بگيرد که گاز مورد نياز اين قاره را از کجا تامين کند. اين در حالی است که تقاضای اين قاره رو به افزايش و توليد آن رو به کاهش است.
با وجود هشدارهای مکرر اروپا درباره تکيه بيش از حد اين قاره به واردات گاز از روسيه، صادرات گازپروم به قاره اروپا در سال گذشته هشت درصد افزايش پيدا کرد و به رقم بی سابقه 194 ميليارد متر مکعب رسيد. بدين ترتيب، گازپروم در سال گذشته 35 درصد بازار اروپا را در اختيار داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها