سردار شریف: در بحث حفاظت از شخصیت ها تابع مصوبات و ابلاغیه ها هستیم / در سپاه حقوق نجومی نداریم

سردار شریف: در بحث حفاظت از شخصیت ها تابع مصوبات و ابلاغیه ها هستیم / در سپاه حقوق نجومی نداریم
جمعه 20 بهمن 1396 - 20:24

سردار رمضان شریف در آستانه سی و نهمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی پیرامون موضوعات مختلف با باشگاه خبرنگاران جوان گفتگو کرده است،

العالم - ایران / سیاسی

مشروح این گفتگو را در ادامه می توانید مشاهده کنید:

شما در روزهای انقلاب کجا بودید و چه می‌کردید؟

سردار رمضان شریف: من در سال 57 که انقلاب به پیروزی رسید در کلاس چهارم دبیرستان تحصیل می‌کردم، من اهل رفسنجان هستم که در زمان انقلاب بسیار فعال بود. در رفسنجان روحانیون انقلابی در زمان‌های مختلف مجالس مذهبی بر پا می‌کردند و من و جمعی از دانش‌آموزان در آن حضور داشتیم.

در همان سال پیروزی انقلاب، با همکلاسی‌هایم در همان ابتدا در سپاه شهر خود حضور پیدا کردیم تا به پاسداری از انقلاب بپردازیم؛ حال و هوای آن روزها بی‌نظیر بود و همه تلاش کردیم دین خود را ادا کنیم. البته باید بگویم در آن زمان شرایطی که انقلاب ایجاد کرده بود را درک نمی‌کردیم، اما امروز که 39 سال از عمر انقلاب می‌گذرد، متوجه شدیم امام راحل (ره) در آن زمان که دنیا بین دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود ، با انقلاب و گفتمان خود چه تحول شگرفی را ایجاد کرد.

تصور من این است که تمام مخالفت دشمنان از ابتدای انقلاب تا امروز و در آینده به خاطر همین گفتمان است که دین را به صحنه زندگی مردم آورد و خدا را شاکریم که این خط با تدبیر مقام معظم رهبری با قدرت ادامه دارد.

به عنوان کوچکترین پاسدار انقلاب عزیز می‌گوییم که در این هم آوردی 39 ساله، همواره به خاطر همت ملت و تدابیر امام راحل و رهبری ما بر دشمن پیروز شدیم. امروز، ایران خیلی قدرتمندتر و سرزنده‌تر از گذشته است و دشمن قطعا در پله‌های پایین‌تر از ما قرار دارد؛ دشمن هر آنچه که در ذهن خود داشته علیه انقلاب اسلامی به کار گرفته است، اما به خاطر حضور مردم نتوانسته در مقابله با انقلاب ما کاری از پیش ببرد.

شما انقلابی بودن یک نفر را به معنای حضور در بازه زمانی سال 57 می‌دانید و یا تعریف دیگری از انقلابی بودن دارید؟

سردار رمضان شریف: انقلابی بودن مربوط به یک مقطع تاریخی، زمانی، قشر و سن خاصی نیست، مهم این است که ما آن مولفه‌های اصلی و آرمان‌های امام راحل که نوع نگاه به مردم، نوع نگاه به حکومت و قدرت و نوع نگاه به دشمن از جمله آنها است را تعقیب کنیم.

تا زمانی که ما در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب ایستادگی و عمل صادقانه می‌کنیم می‌توانیم بگوییم انقلابی ‌هستیم؛ صداقت در نیت، عمل و رفتار است که باید با آرمان‌ها سنجیده شود و وقتی ما در این مسیر حرکت می‌کنیم توان آن را داریم که ادعا کنیم انقلابی هستیم.

سپاه پاسداران نهادی است که برای محافظت از انقلاب ایجاد شده و در ذهن مردم و قانون اساسی با این دیدگاه به سپاه نگاه می‌شود؛ اما برخی می‌گویند سپاه در اجرا به سمتی رفته که دایره انقلابی بودن را محدود کرده و هر کسی را انقلابی نمی‌داند.

سردار رمضان شریف: تعریف ما از انقلاب، تعریف امام راحل و مقام معظم رهبری است نه تعریف خودمان؛ اعتقاد ما پاسداران این است که امام و رهبر معظم انقلاب مطلبی خارج از قرآن و فرهنگ اهل بیت نمی‌گویند و آنچه ما می‌بینیم قرائت امروزی از قرآن کریم است و با همین باور است که در عرصه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنیم.

اگر به همه پاسدارها مخصوصا شهدا نگاه کنید متوجه می‌شوید که برخی شهدا مانند همین مدافعان حرم که حتی یکبار هم امام و رهبری را ندیدند، تمام توان خود را به کارگرفتند تا هر رهنمود و تدبیر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری روی زمین نماند و برای این کار سر از پا نمی‌شناسند.

برای ما مهم نیست که کاری را که انجام می‌دهیم حتما پیروزی همراه داشته باشد؛ نگاه ما تکلیف‌گرا است و به آن عمل می‌کنیم، البته در طول 39 سال گذشته یاد گرفتیم که تکلیف خود را چگونه انجام دهیم که به پیروزی منتهی شود.

بسیجیان و پاسداران ما در دوران دفاع مقدس با دست خالی در میدان های مصاف با دشمنان از جمله دفاع مقدس حضور پیدا کردند، اما ضمن انجام تکلیف پیروز هم شدند؛ اما امروز از ژنرال‌های آموزش‌دیده و چندستاره صدام خبری نیست، در حالی که مزار بسیجیان گمنام و پاسداران شهید برای مردم ایران الهام‌بخش است و این خط عملکردی همچنان امتداد دارد.

هر ارتش و نیروی مسلحی ویژگی خاص خود را دارد؛ شاید در ارتش‌های دنیا نظم و انضباط ویژگی برجسته باشد، اما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایمان، اعتقاد قلبی، باور عمیق به فرهنگ دینی و عشق و ارادت ویژه به رهبری نقطه تمایز با ارتش‌های دنیا است و ما این را رمز پیروزی می‌دانیم.

سپاه را یک نیروی مسلح نظامی دانستید، طبق تعریف قانون اساسی و براساس عملکرد خود یک نیروی نظامی صرف نیست. سپاه را حافظ ارزش‌های انقلاب معرفی می‌کنند،  اما سوال این است که سپاه در مورد ساده‌زیستی و دوری از اشرافی‌گری که یک ارزش انقلابی بود چه کرده است، آیا در سپاه حقوق نجومی و ماشین‌های چند صد میلیونی وجود دارد؟

سردار رمضان شریف: در این خصوص دو نگاه وجود دارد، نخست این که سپاه پاسداران همواره از توده مردم بوده، چون آن را سرمایه اصلی نظام و انقلاب می‌دانیم؛ امام راحل و مقام معظم رهبری تعبیری مشابه دارند که صاحبان اصلی این سرزمین و انقلاب مردمی هستند که بخش عمده آنها در قشر مستضعف و محروم قرار دارند؛ ما آن جمله معروف امام خمینی (ره) را که فرمودند من یک تار موی کوخ‌نشینان را با کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم، فراموش نکردیم و سپاه هم از دو منظر به این موضوع توجه کرده است.
هر گاه قرار است افزایش حقوق در سپاه رخ دهد، اولویت  با درجه‌دارهای پایین و جدیدالورودها است

فرماندهان سپاه پاسداران به نحوی این نیرو را اداره کرده و می‌کنند که تمامی ما زندگی در حد متوسط رو به پایین داریم، البته در هر مجموعه بزرگی ممکن است استثناء باشد، اما نکته مهم در صحبت‌های سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران که هم‌اکنون حدود 11 سال فرمانده سپاه هستند، در دستور اول ایشان است اعلام این مطلب است که هر گاه قرار است افزایش حقوق در سپاه رخ دهد، باید با نگاه به طیف درجه‌دارهای پایین و جدیدالورودها باشد و شاید یکی از اعتراض‌های سرداران سپاه به سرلشکر جعفری هم به همین خاطر باشد که اجازه نداده حقوق سرداران افزایش زیادی داشته باشد.

وقتی سن نیروهای سپاه بالا می‌رود نیازهایشان بیشتر می‌شود، اما برای حفظ آهنگ زندگی با توده مردم، زندگی بیش از 80 درصد مدیران سپاه با آنها برابری دارد، چرا که ما در بین ملت زندگی می‌کنیم. بخش عمده‌ای از سرداران سپاه به جای زندگی در شهرک‌های سازمانی در محلات معمولی اسکان دارند که مردم عادی زندگی می‌کنند و حتی در شهرهای کوچک هم مردم نوع زندگی سرداران سپاه و فرزندان آنها را می‌بینند.

شاید در فضای مجازی و رسانه‌ای مواردی باشد که زندگی یک سردار را درست یا نادرست برجسته‌ کنند، اما باید بگوییم که ما امروز شاهد دو سپاه در بین افکار عمومی هستیم. یک بخش پاسداران بازنشسته هستند که افکار عمومی آنها را هنوز سپاهی می‌دانند که ممکن است در آنها شاهد تغییر رفتارهایی باشیم، اما بخش دوم که نیروها رسمی هستند سعی کرده آهنگ همزیستی با توده مردم را حفظ کند.

آیا سرداران سپاه حقوق نجومی ندارند؟

سردار رمضان شریف: صادقانه می‌گوییم نه؛ حتی یک بار هم رسما اعلام کردم که حقوق سردارهای سپاه در حال حاضر از افراد معادل و همتراز در سایر سازمان ها پایین‌تر است.

آیا سرداران سپاه خودروهای چندصد میلیونی که در نگاه مردم ساده زیستی این نیرو را زیرسوال ببرد، سوار می‌شوند؟

سردار رمضان شریف: من وقتی به خودروهای فرماندهان و مسئولین سپاه نگاه می‌کنم، می‌بینم خودروهای داخلی و سازمانی است و اصلا در سپاه خودرو چندصد میلیونی نداریم، البته بجز خودروهایی که ما در مأموریت‌های مناطق خاص چون سیستان و بلوچستان و کردستان که به دلیل صعب‌العبور بودن از آن بهره می‌بریم که بیشتر آنها ماشین‌های وانت و اداری است که از لحاظ قدرت موتوری متفاوت هستند. اما در بین فرماندهان سپاه اگر نگاه کنید همه آنها از ماشین‌های داخلی و خودروهای متعارفی که مردم دارند استفاده می‌کنند.

اینکه سپاه ساده‌زیستی می کند درست است، اما با صحبت‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد محافظ‌ها آیا سپاه به آن فکر کرده که این محافظ‌ها چقدر مسئولان را از مردم دور کرده‌اند؟ آیا فکری به حال قطار ماشین‌های محافظ یک مسئول کرده‌اید؟

سردار رمضان شریف: در این زمینه دو نکته است؛ یک نکته وظیفه مراجع و نهادهای مسئول سپاه است. ما نمی‌توانیم سلایق شخصی و سیاسی را در موضوعات بیان کنیم، بالاخره کشور تصمیم گرفته که برخی مقامات مانند رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس و در جایگاه های حساس برای برخی شخصیت‌ها محافظ قرار دهد و تعریفی وجود دارد که ما نمیِ‌توانیم به عنوان سپاه پاسداران آن قاعده را برهم بزنیم، چون یک تکلیف سازمانی است.
سپاه باید هم از رئیس جمهوری که می‌خواهد بین مردم باشد و هم از رئیس جمهوری که تلاش نمی‌کند بین مردم باشد با هر گرایشی محافظت کند

در این زمینه حتی با مواضع سیاسی افراد هم کاری نداریم، کار حفاظت شخصیت ها برای سپاه ماموریتی سخت است؛ ما باید هم از رئیس جمهوری که می‌خواهد بین مردم باشد و هم از رئیس جمهوری که تلاش نمی‌کند بین مردم باشد با هر گرایشی محافظت کنیم؛ طراحی‌های زیادی هم شده که چگونه حفاظت شود تا رابطه مردم و مسئولان کم نشود.

وظیفه سازمانی ما حفاظت است و در این رابطه نیز طراحی‌های زیادی شده که چگونه حفاظت انجام شود برای پیشگیری از بروز فاصله بین مردم و مسئولین. بخش عمده‌ای از بچه‌های ما  در تلاش هستند که نامه‌های مردم را جمع آوری کرده و به دست مسئولان دفتر آقایان برسانند؛ تنها شخصیت محافظت می‌شود، وگرنه همراه‌‌های آنها و مسئول دفتر‌هایشان با مردم تعامل و ارتباط دارند و این مسئله خیلی دست ما نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک مسئول امنیتی کشور اعلام کرده ما موافق برداشتن بادیگاردها هستیم، نظر شما در این باره چیست؟

سردار شریف: سپاه تابع قوانین و مصوبات است و در این زمینه هم،  چنانچه به سپاه پاسداران ابلاغیه‌ای برسد، ما آن را انجام می‌دهیم، تا امروز مصوبه‌ در این مورد تغییر نکرده است. در این رابطه دو مجموعه شورای امنیت کشور که وزیر کشور متولی آن است و شورای عالی امنیت ملی وجود دارند که تصمیم‌گیری می‌کنند.

 نگاه خودتان درباره این موضوع چیست؟

سپاه پاسداران خود دیدگاه و نظراتی دارد؛ فرماندهان سپاه با مردم رابطه خوبی دارند که هزینه آن را همواره پرداخت کردیم، مانند شهید نورعلی شوشتری که یک تروریست در لباس شهروند معمولی وی را در جمع مردم در آغوش گرفت و خود را منفجر کرد؛ یادآوری می کنم که آن روز اولین جلسه مردمی شهید شوشتری با طایفه ریگی بود، این موضوع زمانی اتفاق افتاد که عامل اصلی شرارت‌ها در جنوب شرق کشور عبدالمالک ریگی بود، در آن موقع بسیاری از خبرنگاران معترض این موضوع بودند که چرا این اتفاق رخ داد. یادم می‌آید یکی از خانم‌های خبرنگار که هم اکنون نیز در خارج از کشور به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای از بنده پرسید چرا فرمانده آمریکایی به بازار و شهرهای عراق می‌رود، اتفاقی برای او نمی‌افتد ولی فرمانده ما به پیشین می‌رود و به شهادت می‌رسد، من در پاسخ به او گفتم ما قرار نیست از خود حفاظت کنیم، بلکه آمده‌ایم تا امنیت را برقرار کنیم تا همه مردم در امنیت باشند.

در تعامل و ارتباط مسئولان و فرماندهان سپاه با مردم هیچ فاصله‌ای وجود ندارد و  بعید می‌دانم شما فرمانده سپاهی را در استان و یا لشکر سراغ داشته باشید که تعاملش با توده مردم در بخش‌هایی که در آن مرتبط هستیم قطع باشد. در  آن بخشی که قانونی است ما نباید احساساتی عمل کنیم. سپاه هیچ گاه احساسی به موضوعات ورود پیدا نمی‌کند و قطعا آن چیزی که ابلاغ شود، انجام خواهد شد؛ خودمان نیز ممکن است گاهی از حفاظت  برخی افراد خیلی رضایت نداشته باشیم، ولی این وظیفه قانونی ما است.

به نظر شما کشور آمادگی دارد تا مسئولان بادیگارد نداشته باشند؟

سردار شریف: راجع به طیفی از مسئولان این کار شدنی است و شاید این عمل خیلی گسترش پیدا کرده، اما نباید یادمان برود سازمان‌های جاسوسی و منافقین همچنان به دنبال خودنمایی هستند تا به این اعتبار از اربابان خود امتیاز گرفته و جایگاهی پیدا کنند؛ اسرائیلی‌ها همچنان فعال بوده که نه فقط مسئولان ما، بلکه عناصر موثر جامعه را ترور کنند. شهید صیاد شیرازی در داخل کشور به این اعتبار ترور می‌شود که عملیات مرصاد را انجام داد، آن چیزی که من از آقای شمخانی شنیدم معترض حفاظت و مواظبت نبودند، بلکه اشاره دبیر شورای عالی امنیت ملی بیشتر به تبدیل شدن این امر به عنوان تشریفات است. در آن بخش نیز ما خودمان از معترضان اصلی هستیم، ولی این دو را باید از هم تفکیک کرد، زیرا حفاظت و مواظبت یک بحث است و تبدیل شدن به تشریفات موضوعی دیگر است.

با توجه به رسیدگی به محرومان که بخشی از ارزش‌های انقلاب است، آیا تا به حال اردوهای جهادی سپاه پاسداران را ارزیابی کرده‌اید که مثلا با حضورتان در مناطق مختلف چقدر رضایت مردم کسب شده یا اینکه این حضور صرفا نمایشی است؟

سردار شریف: ما به خاطر مردمی بودن سپاه و اتصال آن از طریق بسیج به توده مردم با مسائل و مشکلات مردم آشنا هستیم و بارها در مکاتبات و جلسات اشاره کردیم که ما همان طور که آمریکا را دشمن می‌دانیم فقر را نیز دشمن خود می‌دانیم و همان گونه که برای امنیت مرزها مبارزه می‌کنیم، برای امنیت غذایی مردم نیز تلاش می‌کنیم.

 قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در 13 استان به اصطلاح کم برخوردار کشور فعال است و علی رغم اینکه شاید سپاه در این زمینه مسئولیت و وظیفه سازمانی نداشته باشد و  بصورت تکلیفی وارد صحنه شده است؛ ما امروز مشاهده می‌کنیم که مردم در برخی از استان‌ها، شهرستان‌‌ها و حاشیه شهرهای کشور مشکلات قابل توجهی دارند که بخشی از آن را به مسئولان انتقال داده‌ایم. در این 13 استان نزدیک به 34 هزار پروژه محرومیت زدایی انجام شده است که عمدتا در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و جنوب کرمان متمرکز بوده است؛ این اقدامات از بیمارستان‌های صحرایی و استقرار مقطعی آنها گرفته تا احداث مدرسه، ‌خانه عالم، آب بهداشتی و امثال این می‌باشد.

اقدامات محرومیت‌زدایی سپاه چیزی نیست که مردم نبینند. آنها در زندگی روزمره خود شاهد چنین اقداماتی هستند زیرا با پاسدارها زندگی می‌کنند؛ آن بخشی که در اختیار خودمان بوده انجام می‌دهیم، همانطور که در حوزه  سازندگی، سرلشکر جعفری پنج سال است که به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ابلاغ کرده‌اند که قرارگاه در شعاع 70 کیلومتری پروژه‌های اصلی و مادری که انجام می‌دهد موظف است از باقی‌مانده امکاناتی که دارد به محرومیت‌زدایی در  روستاها  بپردازد؛ این اقدامات در بخش‌هایی است که پروژه‌های سنگین و ملی انجام می‌شود که هم اکنون در حال اجراست و تأثیر خیلی خوبی نیز داشته است.

در ساحل جنوبی کشورمان از شمالی‌ترین نقطه تا بندر گوآتر در جنوبی‌ترین نقطه آن بیش از 700 موج شکن توسط سپاه احداث شده که این موج‌شکن‌ها عمدتا برای کمک به ماهیگیران و صیادان محلی است که شناورهایشان در آنجا پهلو گرفته و زندگی‌شان از این طریق می‌گذرد و به وسیله این موج‌شکن‌ها از طوفان و دریا حفاظت می‌شوند.

سپاه هم در حوزه اشتغال‌زایی و هم محرومیت زدایی شامل جاده‌های روستایی، آب آشامیدنی و احداث مدرسه در حد وسع و امکاناتش تلاش های قابل توجهی در سال های اخیر داشته است، به طور مثال قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه "قرب سازندگی" خاص  این موضوع احداث شده و دارداین کار را  انجام می‌دهد.

ما در بخشی که قرار است مشکلات را به مسئولان انتقال دهیم، فعال هستیم. بخشی از گلایه‌های مسئولان و متلک‌ گفتن‌هایشان به سپاه پاسداران شاید ناشی از آن باشد که ما تلاش می‌کنیم حرف مردم را در جلسات انتقال دهیم که برخی مواقع بعضی افراد هم گلایه می‌کنند؛ این مربوط به این دولت یا دولت‌های قبل و بعد هم نیست؛ اگر بخواهم مثالی بزنم در دولت نهم و دهم سپاه یک بیمارستان صحرایی را در پیشین سیستان و بلوچستان احداث کرد که در یک هفته 11 هزار مراجعه کننده معاینه پزشکی شده‌اند، در آن موقع مسئولان وقت وزارت بهداشت تماس گرفته و گفتند آقا این سیاه نمایی است و اگر 11 هزار نفر مراجعه کننده داشتید، پس ما آنجا چه کار می‌کنیم که به آنها گفتیم این سوالی است که شما باید جواب بدهید؛ وقتی که 11 هزار نفر مراجعه کننده وجود دارد یعنی نیاز است و خود آن مسئله نیز مبدأیی شد تا بیمارستان و درمانگاهی در آن منطقه احداث کنند.

شما گفتید مشکل مردم را می دانید. به نظر شما مهم‌ترین مشکل مردم چیست؟

سردار شریف: یکی از مشکلات اصلی مردم در حوزه اشتغال است، افرادی که در دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند شغل مناسبی ندارند و این موضوع یکی از بحث‌هایی بسیار جدی در مراجعات، مراودات مردمی و مکاتبه‌هایی است که با سپاه انجام می‌شود، رفع بیکاری یکی از بحث‌های بسیار مهم است که در پی آن مسئله ازدواج و مسائلی از این قبیل نیز به وجود می‌آورد و گمان می‌کنم ایجاد شغل و رونق اقتصادی و فعال شدن جامعه در این حوزه درخواست و مطالبه جدی و عمومی است.

خب سپاه پاسداران در حوزه اقتصادی خودش چه اقداماتی انجام داده است؟ برخی می‌گویند حضور سپاه در اقتصاد برای انتفاع مالی است، آیا این گونه است یا اینکه حضور سپاه برای حراست از انقلاب است؟

سردار شریف: راحت‌ترین کار برای یک واحد نظامی این است که  حقوقش  را از دولت  بگیرد، دولتی که بخشی از درآمد خود را از مالیات مردم بدست می آورد. بهترین کار این است که شما صبح به پادگان رفته و پوتین‌های خود را واکس بزنید و ورزش صبحگاهی‌تان را انجام دهید و استراحت هم بکنید، در این صورت هیچ کس هم به شما چیزی نخواهد گفت و شما یک نظامی خیلی خوب هستید، ولی آیا انتظار افکار عمومی از سپاه پاسداران نقلاب اسلامی این است؟ و آیا پاسدارهای ما این نگاه را قبول دارند؟

ما پاسدار انقلاب هستیم، یعنی تهدیدی که متوجه کشور است پاسدارها وظیفه سازمانی، ذاتی، مأموریتی و تکلیفی شرعی دارند که در‌ آنجا حضور پیدا کنند. ما برای اینکه یک وجب از خاک کشورمان را از دست ندهیم در شلمچه هزاران شهید را تقدیم کردیم که به این امر هم افتخار می کنیم و مردم نیز قبول دارند؛ اما آیا به این فکر کرده‌ایم که چرا منابع زیرزمینی‌ مشترکمان باید توسط همسایگان غارت شود؟ به نظر شما سپاه به اقتضای رسالت ذاتی و انتظار مردم نباید در آن حوزه فعال و حضور پیدا کند؟

کشور ما بیش از 100 سال است که صاحب نفت است و فازهای 14 و 15 پالایشگاه صد در صد بومی پارس جنوبی کشور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده است. قرارگاه سازندگی تلاش جهادی و طاقت فرسایی کرد تا بتواند مجوز ساخت را از وزارت نفت در آن دوره بگیرد، زیرا که آنها معتقد بودند فاز مطالعاتی، فاز اجرا و فاز بهره‌برداری حتما باید با مشارکت خارجی‌ انجام گیرد، ولی سپاه پاسداران این کار را انجام داد و مجموعه کشور نیز پذیرفت و به لطف خدا یک الگو در عرصه اعتماد به توان بومی و داخلی شد.

در مثال بعدی می‌توان به پروژه ستاره خلیج فارس اشاره کرد، ما اکنون چند سال است که در این کشور نفت داریم؟ چرا ما در مسئله بنزین همچنان وارد کننده هستیم؟  پالایشگاه ستاره خلیج فارس با کش و قوس‌های فراوان توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران احداث شد و قبل از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به بهره برداری رسید. این اقدام سپاه ریسک بسیار بالایی داشت. سپاه پاسداران با سربلندی  می تواند اعلام کند که می‌توانیم در تولید بنزین خودکفا باشیم و به فضل الهی در فاز بعدی صادر کننده آن باشیم که چند هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند در همین موضوع شاغل شوند.

مجموعه سازندگی سپاه قدرتمندترین پیمانکار کشور است، نه به اعتبار سپاه بلکه به اعتبار قدرت مدیریتی، جسارت، شهامت، روحیه جهادی و انقلابی و عشق و علاقه‌ای است که در این کار وجود دارد و اگر از وزرای فنی دولت‌های مختلف پس از سازندگی تاکنون سوال کنید به شما خواهند گفت که پروژه‌های ملی سپاه پاسداران  به لحاظ سرعت، کیفیت و کاهش هزینه نسبت به پروژه های دیگر که حتی پیمانکاران خارجی انجام داده اند برتری دارد.

برخی مخالف حضور سپاه در سازندگی کشور هستند که یک گروه از آنها رقیبان و شرکت‌های خارجی می‌باشند که احساس می‌کنند میدان برایشان تنگ شده و گروه دیگر نیز همکاری با شرکت‌های خارجی را ترجیح می‌دهند. اگر شما از معاونین اول روسای جمهور و وزرای فنی کشور همانند نفت، نیرو، راه و شهرسازی سوال کنید به شما خواهند گفت که از کارهای سپاه در بخش سازندگی رضایت دارند.

شما در سخنان‌ خود اقتصاد را از سازندگی جدا کردید، آیا معتقد هستید سپاه پاسداران در سازندگی حضور دارد؟

سردار شریف: بارها این موضوع را تأکید کرده‌ایم و سرلشکر جعفری نیز در پنج سال متوالی گفته‌اند اینکه سپاه فعالیت اقتصادی می‌کند، ترجمه خارجی ها از اقدامات عمرانی، آبادانی و سازندگی سپاه برای کشور و مردم است. ما به درخواست دولت‌ها در کار سازندگی و عمرانی کشور کمک می‌کنیم و بارها اعلام کرده‌ایم که هر پروژه‌ای که دولت نخواهد انجام نمی‌دهیم. آقای روحانی رئیس جمهور محترم نیز در همایش مسئولان قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران نه تنها بر حضور سپاه در این عرصه تأکید کردند، بلکه دو سه موضوع جدید را نیز به سپاه ارجاع دادند و گفتند که خوب است سپاه چند پروژه ملی و بزرگ را در کشور به دست گیرد و به نام خودش تمام کند که این کار در حال حاضر در حال انجام است.

درخواست من این است که شما گفت‌وگوی صریح و شفافی را با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور انجام دهید، زیرا بیشترین کلنگ‌زنی‌ها و افتتاح پروژه های کشور به دست ایشان انجام می‌شود. آقای معاون اول آگاهی دارند قرارگاه سازندگی سپاه چه ظرفیتی دارد و چه کاری دارد انجام می‌دهد و رسما هم اعلام شده هر جا که آقایان دولتی احساس کنند که در عرصه عمران و سازندگی کشور نیازی به ما نیست اصراری بر این موضوع نداریم.

این کارهای سپاه بدون انتفاع نیست. انتفاع حاصل از کارهای سازندگی سپاه پاسداران در چه زمینه‌ای مصرف می‌شود؟

سردار شریف:‌ بخشی از آن برای تقویت بنیه دفاعی کشور است، زیرا که بودجه‌ای که دولت به ما می‌دهد پاسخگوی کارهای بزرگ سپاه در عرصه امنیت کشور نیست، بخشی از آن نیز صرف محرومیت زدایی می‌شود، در واقع قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در کنار قرارگاه سازندگی سپاه است وبرای همین امر تشکیل شده و کسی منکر آن نیست که کارهای انجام شده در سطح ملی عایداتی ندارد.

بخشی از این انتفاع نیز صرف تجهیزاتی می‌شود که در کشور نداریم و باید تهیه کنیم، در حوزه سدسازی و اسکله، بهترین تجهیزات را توانستیم در اختیار بگیریم، انتقال دانش فنی آن و تربیت کادرهای حوزه سازندگی کشور از جمله این اقدامات است. سپاه در قرارگاه سازندگی در طول این سال‌ها نیروهایی را تربیت کرده که در  بسیاری از پروژه‌ها و مناقصه‌ها رقبای قرارگاه هستند و ما به این مسئله افتخار می‌کنیم.

بحث تهاجم فرهنگی از ابتدای انقلاب مطرح بود، این روزها قالب جدید کشف حجاب را هم داریم می‌بینیم.

سردار شریف:‌ دشمن زمانی که از تهاجم نظامی قطع امید کرد به دو عرصه ورود پیدا کرد که یکی از آنها عرصه فرهنگی است؛ این عرصه در درازمدت جواب می‌دهد، به خاطر آن که کشور ما بنیان‌های فرهنگی قوی دارد و دارای مردم مسلمان و معتقد است. فرهنگ جوانمردی و اخلاق در کشور ما وجود دارد که با خیلی از کشورها قابل مقایسه نیست، اما به نظر من دشمن در حوزه اقتصادی به یک جنگ تمام عیار ورود بیشتری پیدا کرده است. دشمن تحریم‌ها را شروع می‌کند و از آن طرف نیز در تلاش است در این حوزه با ابزارهای مختلف محکم‌ کاری کند، زیرا معیشت مردم ما را پاشنه آشیل می‌داند.

برخی از مسئولان سابق و حاضر با ادبیات‌ خود می‌خواهند کنایه و گریزی به سپاه وارد سازند، اما  چرا سپاه معمولا واکنش نشان نمی‌دهد؟

سردار شریف: هاضمه سپاه، هاضمه بزرگی است و از زمان انقلاب و در حین جنگ زمانی که از فرماندهان سوال می کنیم، انتقاداتی نسبت به سپاه وجود داشته و در بالاترین سطوح اجرایی کشور نیز این امر به خوبی قابل مشاهده بود.

انتقادات بنی‌صدر یکی از مصادیق این مسئله است، زیرا او پیش از این همواره خطاب به ما از سوالاتی از جمله "شما را چه به جنگ؟" و "شما را چه به عملیات نظامی؟" استفاده می‌کرد و اگر قرار بود ما به این سخنان توجه کنیم، باید همین الان در بخش‌هایی از کشورمان می‌جنگیدیم.

فرهنگ انقلابی ما ایجاب می‌کند که ما رفتاری از خود نشان دهیم که امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره آن را تأیید کرده باشند؛ باید به گونه‌ای رفتار کنیم که انتقادهای کمتری به ما وارد شود، اما بسیاری از انتقادها بیشتر به خاطر جلب افکار عمومی و جلب اعتماد و رأی است که در دوره‌های مختلف نیز وجود داشته است و ما از چپ و راست زیاد خورده‌ایم.

انتقادهای وارد شده به سپاه پاسداران خاص یک جریان سیاسی خاصی نبوده و در دوران‌های مختلف همواره وجود داشته است، اما بنای سپاه این است که به دلیل ضرورت حفظ وحدت جامعه و ترویج اخلاق اسلامی، تحمل خود را نسبت به انتقادها افزایش داده و تا جایی که احساس کنیم به شخصیت سپاه لطمه‌ای وارد نشود، پاسخی نمی‌دهیم. ما سپاه را ذخیره استراتژیک امنیت ملی کشور، تکیه گاه امنیت مردم و طرفداران و دوستداران انقلاب اسلامی می‌دانیم. سعه صدر ما باید بالا باشد و زمانی در برابر انتقادها از خود واکنش نشان می‌دهیم که احساس کنیم به کیان سپاه آسیبی وارد شود، اما زمانی که انتقادی راجع به اشخاص و فرماندهان سپاه وجود داشته باشد، نوعا وارد نمی‌شویم.

چرا حاج قاسم سلیمانی بیشتر از سایر سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بین مردم محبوبیت دارد؟ 

سردار رمضان‌شریف: در سپاه پاسداران امثال سردار سلیمانی کم نیستند،در این میان سرلشکر جعفری، سردار سلامی و فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه، همگی شخصیت های ممتاز اخلاقی و برخوردار از معنویت، اخلاص،  روحیه انقلابی و ولایی و مهمتر از همه روحیه مردمی بودن را دارا هستند. حاج قاسم از زمانی که فرمانده تیپ و لشکر بود در برخورد با سایر فرماندهان، تفاوت‌هایی در رفتار و تعاملات او دیده می‌شد.

شاید مهمترین ویژگی اخلاقی حاج قاسم، روحیه مردمی و شجاعت اوست که امروز او را به حاج قاسم تبدیل کرده و همه طیف‌ها و اقشار مردم به ایشان علاقمند هستند.

آیا محبوبیت امروز سردار سلیمانی ناشی از مقابله با خطری به نام داعش است و یا به خاطر دیدگاه‌های وی مبنی بر برخورد منصفانه با منتقدان؟

سردار رمضان‌شریف: این موضوع جوهر ذاتی خود حاج قاسم است و من از زمانی که مسئول تبلیغات لشکر ثارالله در دوران دفاع مقدس بوده‌ام، تغییری در نگاه ایشان ندیدم،  چرا که ایشان هیچ چیزی را امروزی نگاه نمی‌کند.

ایشان در صحنه عملیاتی دارای دو چهره بسیار رئوف اما سختگیر است، تا بدین گونه میزان تلفات را کاهش دهد و زمان پیروزی را نزدیک‌تر کند. قطعا مقابله با داعش ایشان را بزرگ نکرده، چرا که شأن ایشان به مانند سایر فرماندهان به طور ذاتی بزرگ است و این امر بیشتر به دلیل اعتقادات عمیق سردار نسبت به اهل بیت، قرآن و مسائل معنوی و ارزشی است.

گفته شده بارش‌های اخیر کشور نتیجه طرح بارورسازی ابرها توسط سپاه پاسداران بوده است، واقعا اینطور بوده؟

سردار رمضان‌شریف: بارش های اخیر کشور ربطی به اعلام آمادگی سپاه برای ورود به این صحنه نداشته است، چرا که فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با توجه به خشکسالی‌های اخیر و مصادف با انتصاب وزیر جدید نیرو اعلام آمادگی کرده بود. این مسئله در وزارتخانه‌ها نیز در دست بررسی است و اخیرا یکی از معاونان وزیر اعلام کرده بود به دلیل اینکه هواپیماهای آنتوف را در اختیار  نداریم، در حال حاضر شرایط انجام این کار وجود ندارد، چرا که این امر هزینه‌های هنگفتی برای ما در بر خواهد داشت، چرا که باید از شرکت‌های دیگر هواپیماها را اجاره کنیم.

لذا مجددا موضوع با سردار حاجی زاده مطرح و ایشان دوباره اعلام آمادگی کردند که این کار را انجام می‌دهیم، البته مشکل کوچکی در خصوص  مواد لازم برای بارور کردن ابرها وجود داشت که با حل آن و به کارگیری تجهیزات مرتبط انشالله با همکاری سپاه دستگاه های مرتبط بارور ساختن ابرها نهایی خواهد شد.

در هفته‌ای که گذشت حمله‌ به نهاد ریاست جمهوری شاهد بودیم آیا این اقدام یک حمله تروریستی بوده است؟

سردار رمضان شریف: یک اتفاق ساده‌ای بود که طی آن فردی اعتراضی داشته و با این اقدام درصدد بوده تا صدای اعتراضش را به گوش مسئولی برساند. این فرد ظاهرا سلاح سرد نیز به همراه داشته و مأمورین قصد داشتند تا با اخطار و شلیک تیر هوایی او را متوقف کنند، اما او توجهی نکرد و لذا مجبور به تیراندازی شدند این موضوع به مفهوم خاص امنیتی نبوده است.

نمی شد بدون تیراندازی وی را دستگیر کرد؟

از آنجایی که او به سمت ساختمان اداری نهاد ریاست جمهوری در حرکت بوده و با تیراندازی هوایی نیز متوقف نشد، مأموران مجبور به تیراندازی شدند و خوشبختانه آسیب جدی ندیده است.

اگر سخن ناگفته‌ای دارید، بفرمایید؟

سردار رمضان شریف: از آنجایی که من عضوی از خانواده سپاه پاسداران هستم، از نزدیک شاهد این هستم که فرماندهان سپاه به ویژه فرماندهان اصلی آن، با توان بیشتر از دوران دفاع مقدس وقت می‌گذارند و تلاش می‌کنند تا بنیه دفاعی کشور ارتقا یابد. سپاه تمام تلاش خود را در این راستا به کار بسته تا تهدیدهای دشمنان را خنثی کرده و در حوزه‌های مختلف به مردم کمک کند، علاوه بر این موضوع دولت‌ها صادق‌تر، پای کارتر و مصمم‌تر از سپاه برای همکاری پیدا نخواهند کرد.

سپاه صادقانه و با صرف نظر از گرایش سیاسی دولت‌ها و در کمک به آنها به کار خود ادامه می‌دهد و از آنجایی که دولت را جزئی از نظام می‌دانیم، بنابراین موفقیت آن را تیز موفقیت نظام تلقی می‌کنیم. خدمات دولت‌ها برای مردم را جزو ارزش‌ها و آرزوهای خود می‌دانیم و خواستاریم همان طور که امروز امنیت برای مردم ما در حوزه دفاعی الهام بخش است، در بخش‌های دیگر نیز رفاه مردم و اشتغالزایی برای آنان را شاهد باشیم.

مردم ایران در این 39 سال برای انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های آن هر کاری کرده‌اند، به همین منظور سپاه تلاش می‌کند آنچنان امنیتی برای کشور فراهم کند تا مسئولان ایران دغدغه امنیتی نداشته باشند. سپاه پاسداران سعی می‌کند در سایه این امنیت مثال زدنی که همگان اعم از مسئولان و صاحب نظران خارجی و داخلی به آن اذعان دارند، به مردم خدمت کنند و ما در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی، رفاه اجتماعی، بهداشت و درمان و سلامت رشد قابل توجهی داشته‌ایم و این روند را ادامه می دهیم.

پیشرفت‌های علمی ایران در سایه امنیت امکان پذیر است و مردم باید این هدیه خدا را قدر بدانند و سپاه نیز تلاش می‌کند همواره این امنیت را توسعه و تعمیق بخشد تا خدشه‌ای به آن وارد نشود تا دولت‌ها بتوانند در سایه امنیت شرایط را برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، سربلندی کشور، عظمت مردم و انقلاب اسلامی فراهم کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها