مقابله با موش‌های تهران چقدر هزینه دارد؟

مقابله با موش‌های تهران چقدر هزینه دارد؟
شنبه 21 بهمن 1396 - 02:25

هجوم جانوران موذی به ویژه موشها در پایتخت ایران دردسرساز شده است.

العالم- ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روزنامه بیلد آلمان نوشت: هجوم موشهای موذی در ایران چنان خارج از کنترل شده است که تیراندازان و نشانه گیران ماهر و آموزش دیده، شب ها به شکار آنها می روند.

به گفته دستگاههای ذیربط حدود دو میلیون موش در شهر تهران زندگی می کنند. با این حال برخی منابع دیگر از وجود هفتاد میلیون جونده صحبت می کنند. بسیاری از این جانوران موذی در برابر مرگ موش، ایمنی پیدا کرده اند. به همین خاطر است که اکنون هر شب، تیراندازان نشانه گیر به خدمت گرفته می شوند.

پیشتر، شهروندان داوطلبی بودند که با تفنگهای بادی این موشها را شکار می کردند و بسیاری از این افراد، هر شب تا سیصد موش را از بین می بردند. شهرداری برای امحاء هر موش، حدود بیست و دو سنت یورو (نزدیک یکهزار و دویست تومان) به داوطلبان شکارچی پرداخت می کند. فقط یک گروه از تیراندازان نشانه زن برای مبارزه با هجوم موشها در نظر گرفته شدند.

اردوان پورمحمودی از بخش کنترل جانوران مضر شهری در این باره اظهار داشت: برای موشها هیچ جانور دشمنی نظیر مار، جغد یا پرندگان وحشی وجود ندارد. بنابراین چون این جانوران برای از بین بردن موشها در محیط شهری وجود ندارند بنابراین این اداره وابسته به شهرداری تهران به دشمن اصلی موشها تبدیل شده است. این گزارش افزود: شهروندان تهرانی همواره در ترس همیشگی از وجود موشهای موذی زندگی می کنند.

یک زن خانه دار ساکن تهران در این باره گفت: وقتی من صبحها دخترم را به مدرسه می روم، پنج شش موش را در سر راهم می بینم و عصرها نیز وقتی می خواهم دنبال فرزندم بیایم، موشهای زیادی، نظرم را جلب می کنند.

از قرار معلوم بسیاری از این موشها به اندازه یک گربه، بزرگند. این جانوران موذی، بیماریها را سرایت می دهند و در ضمن به ساختمانها از جمله کابلهای برق و شبکه های اینترنت آسیب می رسانند. این موشهای شهری، براحتی به مواد غذایی دسترسی دارند.

یک کارشناس در این باره اظهار داشت: بجای آنکه مردم، زباله های خود را به داخل مخازن زباله بیندازند، برنج، نان و باقیمانده مواد غذایی را در کنار این مخازن قرار می دهند. چون این کار به فرهنگ ما باز می گردد و ما معتقدیم که غذا برکت خدا است و بنابراین نباید با زباله ها مخلوط شود. این مساله در نهایت موجب می شود منابع غذایی کافی برای مجموعه کاملی از موشها تهیه و تامین شود.

یک شماره تلفن امدادی ویژه نیز برای دریافت ملاحظات مردمی در این باره در نظر گرفته شده است. به نظر می رسد استفاده ترکیبی از مرگ موش، نظافت و پاکیزگی بیشتر شهر و نیز تیراندازان نشانه گیر در بلند مدت، معضل موشهای موذی را در این شهر از بین ببرد.

همه ساله سه میلیون و دویست هزار یورو (بیش از نوزده میلیارد تومان) برای مقابله و امحاء موشها در پایتخت ایران هزینه می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها