وزیر علوم: طرح ساماندهی دانشگاه ها اجرا می شود

وزیر علوم: طرح ساماندهی دانشگاه ها اجرا می شود
شنبه 21 بهمن 1396 - 21:20

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای جلوگیری از تعطیل شدن دانشگاه ها و مراکز علمی کشور طرح ساماندهی دانشگاه ها اجرا می شود تا بخشی از کمبود دانشجو از این طریق جبران شود.

العالم ـ ایران ـ علمی

منصور غلامی روز شنبه در آیین بهره برداری از سالن آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه در راستای حمایت از دانشگاه ها و مراکز علمی طرح ساماندهی دانشگاه ها تهیه شده است که اجرا می شود، اظهارکرد: دانشگاه ها و مراکز علمی که احداث شده سرمایه های کشور محسوب می شوند و باید از اتلاف این سرمایه ها جلوگیری کرد. 
وی خاطرنشان کرد: در این طرح دانشگاه ها ماموریت گرا می شوند و بر اساس نیاز و تخصص هر منطقه به سمت ماموریت های ویژه هدایت خواهند شد. 
وی اجرای طرح ساماندهی را بسیار دشوار دانست و گفت: تعامل و همدلی مراکز علمی که قرار است ماموریت گرا شوند، ضروری است. 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در این طرح دانشگاه های علمی کاربردی، فنی و حرفه ای و پیام نور به مسیر اصلی خود هدایت می شوند. 
غلامی یادآورشد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها باید به مهارت آموزی بپردازد و دانشگاه فنی حرفه ای نیز وظیفه تربیت نیروی فنی دارد و در مقاطع کارشناسی و بالاتر نمی توانند فعالیت کنند. 
وی همچنین به ماموریت های ویژه برای دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت:‌ ماموریت های خوبی در قانون برای پیام نور تعریف شده که این دانشگاه ها باید به سمت ماموریت های اصلی خود بازگردند تا بدون آسیب بتواند فعالیت کنند. 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: طرح ساماندهی دانشگاه ها و مراکز علمی بدون تبعیض و کمترین آسیب به کارکنان و هیات علمی شاغل انجام خواهد شد.
غلامی به گسترش آموزش عالی در یک برنامه زمان بندی شده اشاره کرد و افزود: 2 هزار و 850 دانشگاه و مرکز علمی در کشور وجود دارد که این آمار در حال کاهش است که علت تعطیلی برخی از مراکز علمی را در سالهای اخیر کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه است.
وی در ادامه جذب دانشجوی خارجی را از راهکارهای خوب برای ماندگاری و پایداری دانشگاه های کشور اعلام و اظهار کرد: با این کار می توان بخشی از کمبود دانشجو در مراکز علمی کشور را جبران کرد. 
وی اضافه کرد: تمام دانشگاه ها که توان و ظرفیت داشته باشند، می توانند دانشجوی خارجی بپذیرند و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. 
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برای جذب دانشجوی خارجی دانشگاه ها باید خود را به خدمات رسانی دانشگاه های خارجی نزدیک کرده و بروکراسی پیچیده در دانشگاه ها را حذف کنند. 
غلامی اظهار کرد: خدمات مورد نیاز دانشجو از استاد، مدیرگروه، دانشکده و دانشگاه باید شفاف و آسان و پیچیدگی های موجود حذف شود تا دانشجوی خارجی برای ادامه تحصیل در ایران رغبت داشته باشد. 
وی یادآورشد: برای استفاده بهینه از فضاهای آموزشی و سرمایه های موجود در وزارت علوم باید به سمت جذب و پذیرش دانشجوی خارجی رفت. 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخشی دیگر از سخنان خود به طرح مهارت آموزی در دانشگاه های کشور اشاره کرد و افزود: این طرح برای ارتقا مهارت دانشجوها و افزایش اعتماد به نفس در آنها پس از دانش آموختگی اجرا می شود. 
غلامی اظهار کرد: بدنه اقتصادی و اجتماعی کشور کشش و آمادگی اشتغال دانش آموختگان را ندارد و همین موضوع دانشگاه را در بوته نقد قرار داده است. 
به گزارش ایرنا، وی یادآورشد: در این طرح مهارت های ایجاد شغل و کسب و کار به دانشجوها آموزش داده می شود تا بعد از دانش آموختگی بتوانند کارآفرین شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پنجشنبه گذشته به عنوان نماینده عالی دولت به استان همدان سفر کرد و چندین طرح عمرانی و خدماتی را در دهه فجر به بهره برداری رساند.
امروز نیز سالن آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان با حضور وزیر علوم بهره برداری شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها