نشت تشعشعات رادیو اکتیو از نیروگاه دیمونا

نشت تشعشعات رادیو اکتیو از نیروگاه دیمونا
يکشنبه 21 خرداد 1391 - 08:57

شماري از کارکنان سابق نيروگاه هسته اي ديمونا که در اثر قرار گرفتن در معرض تشعشعات راديواکتيو به سرطان مبتلا شدند با ارسال کيفرخواست به مراکز قضايي اسرائيل، محکوميت مسؤولان ديمونا را به خاطر سهل انگاري در حفظ ضريب ايمني اين نيروگاه، خواستار شدند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی العالم، گزارشگر کانال دو تلویزیون رژیم اسرائیل در این خصوص تصریح کرد: یک مسؤول در نیروگاه هسته ای دیمونا بنام ی.ر در پی  انتشار گزارشی از  مرکز پژوهشهای اتمی دیمونا مبنی بر شیوع بیماری سرطان میان کارکنان این نیروگاه، اسناد و شواهد مختلفی دال بر نشت مواد رادیواکتیو از بخشهای مختلف این نیروگاه جمع آوری کرده است.

وی گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته و اسناد و مدارک جمع آوری شده توسط ی.ر، مرکز پژوهشهای هسته ای در زمینه حفظ ضریب ایمنی نیروگاه دیمونا سهل انگاری کرده است.

دادستان "ایلان کالر" در این خصوص گفت: در میان شواهد و اسناد موجود یکی از کارکنان به مدت یک دقیقه در معرض بالاترین  

حدی که یک فرد می تواند بمدت یک سال در معرض تشعشعات قرار گیرد، قرار گرفت.

گزارشگر اسرائیلی گفت: بیش از 80 نفر از کارکنان قدیمی نیروگاه دیمونا که به سرطان مبتلا شدند، کیفرخواست خود را مبنی بر سهل انگاری مسؤولان این نیروگاه در خصوص عدم رعایت ضریب ایمنی، به مراکز قضایی اسرائیل ارسال کردند.

 

گزارشگر اسرائیلی افزود: اقدام ی.ر در محکوم کردن مسؤولان دیمونا در زمینه عدم رعایت مسائل ایمنی در این نیروگاه برای وی گران تمام شد. وی جرأت قدم نهادن در مکانی که بمدت سه ده در آن مشغول بفعالیت بوده را ندارد.مرکز پژوهشهای هسته ای در دیمونا با نفی همه اتهامات، خواستار سرپوش گذاشتن بر سهل انگاری های چندین ساله خود در نیروگاه دیمونا هستند.

پربیننده ترین خبرها