کنفرانس خبری وزرای خارجه مصر و آمریکا در قاهره؛ آمریکا از انتخابات مصر حمایت می‌کند

کنفرانس خبری وزرای خارجه مصر و آمریکا در قاهره؛ آمریکا از انتخابات مصر حمایت می‌کند
دوشنبه 23 بهمن 1396 - 14:03

وزیر امور خارجه آمریکا که به مصر رفته، پس از دیدار با همتای مصری، در کنفرانسی خبری مشترک به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت که کشورش از انتخابات شفاف در مصر حمایت می‌کند.

العالم _ مصر

 «سامح شکری» و «رکس تیلرسون» امروز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک در قاهره که به شکل زنده از تلویزیون مصر پخش شد، به سوالات مختلفی در خصوص مسائل منطقه پاسخ دادند. 

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که مسائل مختلفی از جمله روابط دو جانبه، مسائل منطقه مثل سوریه یا مبارزه با تروریسم را با شُکری بررسی کرده است و آمریکا در جنگ با تروریسم در کنار مصر ایستاده است. 

تیلرسون در خصوص انتخابات ریاست جمهوری مصر که قرار است در مارس آینده برگزار شود و تاکنون نامزدهای مختلفی از مشارکت در رقابت بازداشته شده‌اند، گفت که «واشنگتن و همه کشورهای دیگر از انتخاباتی شفاف و معتبر در مصر» حمایت می‌کنند و «ما [از مردم] برای مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنیم».

رکس تیلرسون در خصوص سوالی درباره آنچه به «معامله قرن» مشهور شده گفت، هیچ قصدی برای تغییر اصول وجود ندارد. آمریکا اکنون تلاش می‌کند که روند صلح را به جلو هدایت کند. مرز نهایی قدس توسط فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تعیین خواهد شد. 

تیلرسون با بیان اینکه روند سیاسی در سوریه را با همتای مصری بررسی کرده گفت که مصر و آمریکا از طرح ابتکاری لیبی و برگزاری انتخابات در آن برای محقق شدن ثبات، حمایت می‌کنند و توافق صخیرات اساس راهکار برای حل مشکلات این کشور است. 

تیلرسون گفت که کشورش یک میلیارد دلار برای حمایت از قدرت نظامی مصر هزینه می‌کند و در جنگ با تروریسم در کنار قاهره می‌ایستد. 

در مقابل سامح شکری، گفت که روابط آمریکا و مصر تاریخی است و در توسعه و اصلاح اقتصادی اجتماعی تأثیر خواهد داشت. او از روابط دو کشور در حل منازعات تمجید کرد. 

شکری، حمایت آمریکا را به سود دو کشور برشمرد با تمجید از سرمایه‌گذاری‌های این کشور در مصر گفت که روابط قاهره با واشنگتن بر اساس احترام متقابل است. 

وزیر خارجه مصر ضمن بیان این خبر که «گفت‌وگوی راهبردی قاهره و واشنگتن در نیمه دوم سال جاری (2018) برگزار می‌شود»، گفت که دیدارهای دو جانبه در سطح وزیر خارجه و وزیر دفاع را با تیلرسون بررسی کرده است.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها