تیرگی روابط ترکیه و آمریکا به اوج خود رسیده است

تیرگی روابط ترکیه و آمریکا به اوج خود رسیده است
دوشنبه 23 بهمن 1396 - 16:36

ترکیه هشدار داد که روابطش با آمریکا به اوج تیرگی خود رسیده است .

العالم - ترکیه 

ترکیه امروز دوشنبه اعلام کرد که روابط آنکارا و واشنگتن به اوج تیرگی خود رسیده است و باید به حل و فصل این قضیه پرداخت .

این در حالیست که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا چند روز دیگر راهی ترکیه خواهد شد .

آمریکا از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه برای سرکوب کُردهای مسلح ابراز نگرانی کرده است و تیلرسون برای بررسی این مساله راهی آنکارا خواهد شد .

عملیات نظامی ترکیه ماه ژانویه گذشته عملیات نظامی خود را در شهر عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است .

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه ای تلویزیونی در استانبول گفت: روابط ما با آمریکایی ها در اوج تیرگی خود است که این تیرگی روابط را یا باید از بین برد یا به حال خود رها کرد تا بدتر و بدتر شود.

اوغلو با درخواست از واشنگتن برای انجام دادن آنچه "شایسته " خواند ، دعوت کرد و افزود : واشنگتن باید در شهر منبج آنچه را که شایسته است ، انجام بدهد . موضوع مذاکراتم با تیلرسون  بازسازی اعتماد از دست رفته خواهد بود. واشنگتن درخصوص مسائل گولن و یگان های کُرد حمایت از خلق مرتکب " اشتباهات بزرگ" شده است .

 اوغلو گفت : ما انتظاراتی داریم که بارها انتظارات مان را بیان کرده ایم . ما قول و وعده نمی خواهیم بلکه می خواهیم اقدامات عملی را ببینیم .  

حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا از کُردهای مسلح فعال در شمال سوریه و امتناعش از تحویل دادن فتح الله گولن رقیب تبعیدی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دولت آنکارا باعث تیرگی روابط آمریکایی ها و تُرک ها شده است .

آمریکا از ترکیه خواسته است که هنگام اجرای عملیاتش در عفرین از خود خویشتنداری نشان بدهد و ترکیه هم از آمریکا خواسته است که نیروهای خود را از شهر منبج در شمال شرق سوریه بیرون ببرد . شهر منبج تحت کنترل کُردهای مسلح موسوم به " یگان های حمایت از خلق" است . ترکیه تهدید کرده است که دامنۀ عملیات نظامی خود را به شرق شهر عفرین نیز گسترش خواهد داد.       

214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها