معاون ظریف: تعیین گزارشگران حقوق‌بشر برای ایران، کاری سیاسی است

معاون ظریف: تعیین گزارشگران حقوق‌بشر برای ایران، کاری سیاسی است
دوشنبه 23 بهمن 1396 - 17:47

معاون حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه می‌گوید که همه شواهد حاکی از این است که طرح قطعنامه و تعیین گزارشگران در مورد موضوع حقوق بشر توسط برخی کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران کاملا سیاسی است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

«نشست توجیهی» سفرای خارجی مقیم تهران با موضوع «دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر» در روز دوشنبه 23 بهمن با حضور تنی چند از مقامات و مسئولان کشورمان برگزار شد.

در این نشست توجیهی که در دو بخش جداگانه برگزار شد، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، علیرضا آوائی، وزیر دادگستری، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه حضور داشتند.
در چارچوب بخش اول این نشست، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده طی سخنانی، به تشریح دستاوردهای کشورمان درحوزه های مختلف مربوط به امور زنان و خانواده در ایران با تمرکز بر موضوع توانمندسازی زنان پرداخت. پس از آن نیز دستیار رئیس جمهوری در امور شهروندی در سخنرانی خود، ابعاد مختلف منشور حقوق شهروندی از جمله موضوعاتی مانند روند تدوین، اجرا و نظارت بر اجرای آن را مورد توجه قرار داد.

کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر سومین سخنران بخش اول این نشست بود که در سخنرانی خود همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری را تشریح کرد و همچنین، برخورد نامتوازن و ناعادلانه در قبال وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی و توسط برخی از کشورها را مورد انتقاد قرار داد.

در ادامه و در بخش دوم این نشست، علیرضا آوایی وزیر دادگستری کشورمان دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتقا و حمایت از حقوق کودکان را تشریح و توجه ویژه به کودکان در اسلام و جامعه ایرانی را تبیین و همچنین توضیحاتی در خصوص آخرین تحولات و پیشرفت‌ها از جمله در حوزه قضایی و تقنینی و بهبود وضعیت کودکان بویژه در چارچوب فعالیت مرجع ملی حقوق کودک را ارائه کرد.

یوناتن بت‌کلیا، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی نیز در این بخش از نشست، به تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق اقلیت‌ها پرداخت؛ وی در سخنان خود جایگاه خاص و آزادی‌های مدنی، اجتماعی و مذهبی اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد. الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان سخنران بخش دوم، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص کارویژه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر واجرای قانون جدید را مورد بحث قرار داد.

به گزارش تسنیم،در پایان این نشست، غلامحسین دهقانی، معاون حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه در سخنانی اظهار داشت: همه شواهد حاکی از این است که طرح قطعنامه و تعیین گزارشگران در مورد موضوع حقوق بشر توسط برخی کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران کاملا سیاسی بوده و نه تنها کمکی به ارتقاء حقوق بشر نمی‌کند، بلکه بی‌اعتمادی نسبت به ابزارهای بین‌المللی حقوق بشری را افزایش داده و اعتبار این نهاد را نیز زیر سوال می‌برد.

در هر دو بخش این نشست، تعدادی از سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص موضوع نشست و همچنین مطالب مطرح شده از سوی سخنرانان طرح کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها