آناتولی: پنتاگون 550 میلیون دلار برای نیروهای کُرد شمال سوریه اختصاص داد

آناتولی: پنتاگون 550 میلیون دلار برای نیروهای کُرد شمال سوریه اختصاص داد
سه شنبه 24 بهمن 1396 - 16:38

خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار گزارشی مدعی شد: وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در بودجه سال 2019 خود 550 میلیون دلار برای نیروهای کرد شمال سوریه اختصاص داده است.

العالم - ترکیه

بنا به اعلام این رسانه، این مبلغ از سوی وزارت دفاع آمریکا برای تشکیل ارتش 30 هزار نفری در شمال سوریه پیش بینی شده که 300 میلیون دلار آن برای گروه های پ.ک.ک و پ.ی.د و همچنین 250 میلیون دلار نیز به نیروی محافظ مرزی سوریه در نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش این رسانه، 'آمریکا در حال بازسازی نیروهای جنگجو در شمال سوریه است و وزارت دفاع آمریکا در حال آموزش گروه های جدیدی از تروریست های پ.ک.ک و پ.ی.د در شمال سوریه و نیز حمایت و بازسازی مجدد این نیروها است.'

به گزارش آناتولی، دفتر بازرسی کل وزارت دفاع آمریکا در گزارشی از آغاز آموزش عناصر پ.ک.ک و پ.ی.د و نیز گروه های شبه نظامی مورد حمایت آمریکا مانند 'نیروهای دموکراتیک سوریه' تحت عنوان 'نیروی امنیتی داخلی' و 'نیروی امنیتی مرزی' و 'نیروی متخصص انفجاری' در سوریه خبر داده است.

بر اساس گزارش آناتولی، شمار نیروهای نظامی آمریکا در سوریه در فاصله چهار ماه اخیر به چهار برابر افزایش یافته و به حدود 2 هزار نفر رسیده و شمار افراد آموزش دیده توسط ارتش آمریکا در سوریه نیز حدود 12 هزار و 500 تن اعلام شده است.

بر اساس اعلام این رسانه، بیش از سه هزار نفر از عناصر پ.ک.گ و پ.ی.د تحت عنوان 'نیروهای امنیت داخلی' در شهر رقه و تحت نظر آمریکایی ها آموزش دیده اند.

خبرگزاری رسمی ترکیه در گزارش خود مدعی تلاش آمریکا برای ایجاد ارتش گروه پ.ک.ک در شمال سوریه شده و اعلام کرده است که در واقع طرح آمریکا برای ایجاد یک نیروی نظامی 30 هزار نفری متشکل از عناصر پ.ک.ک و پ.ی.د تحت عنوان 'نیروی امنیت مرزی' و 'ارتش شمال سوریه' در همین راستا دنبال می شود.

به گزارش آناتولی، پنتاگون به دلیل آن که این موضوع منجر به بحران میان ترکیه و ایالات متحده خواهد شد، اعلام کرده است که این نیروها 'نیروی ثبات و امنیت داخلی' خواهند بود.

به گزارش ایرنا، ارتش ترکیه از روز 20 ژانویه عملیاتی به نام شاخه زیتون را با هدف بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) محسوب می شود، در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است. 

ترکیه گروه ی.پ.گ را تشکیلاتی تروریستی می داند و بارها از حمایت های آمریکا از این گروه انتقاد کرده و با همراهی نیروهای ارتش آزاد سوریه که مخالف دولت بشار اسد هستند، مبارزه مستقیم با آنها را آغاز کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هدف از عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه را 'پاکسازی مرزهای جنوبی ترکیه از تروریست‌ها' اعلام کرده است.

دولت ترکیه اعلام کرده است که هدف این کشور از عملیات 'شاخه زیتون' مقابله با 'نیروهای کُرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق (ی.‌پ.‌گ) در سوریه است که منطقه عفرین را در کنترل خود دارند.

آنکارا این نیروها را نیز مانند حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) سازمانی تروریستی می داند و بر این اساس، حضور پررنگ نیروهای کُرد سوریه در مناطق مرزی ترکیه، از نظر آنکارا تهدیدی برای این کشور محسوب می شود.

پربیننده ترین خبرها