موافقت بغداد با پروازهای زیارتی از «اربیل» به عربستان

موافقت بغداد با پروازهای زیارتی از «اربیل» به عربستان
سه شنبه 24 بهمن 1396 - 19:39

نخست‌‏وزیر عراق با باز کردن دو خط پروازی اربیل و سلیمانیه برای انجام سفرهای زیارتی حجاح منطقه کردستان عراق موافقت کرده است.

العالم - عراق

پس از بحران در روابط اربیل و بغداد به دلیل همه‌پرسی جدایی کردستان عراق در شهریور گذشته و تحریم‌های دولت مرکزی علیه اربیل، و توقف پروازهای بین‌الملل به و از اربیل، سرانجام بغداد با پروازهای زیارتی کردستان به مقصد عربستان موافقت کرد.

این موضوع را خطوط هوایی کردستان اعلام کرد. در بیانیه صادره از خطوط هوایی منطقه کردستان عراق آمده است که نخست وزیر عراق با ورود و خروج پروازها برای حمل و نقل حجاج در فرودگاه های بین المللی اربیل و سلیمانیه موافقت کرده است.

عبدالامیر محمد علی مدیر کل مرکز عملیات ملی منطقه کردستان عراق گفت: این اقدام در راستای رفع جزئی ممنوعیت پروازها در فرودگاه‎های منطقه کردستان عراق که به دستور حیدر العبادی از تاریخ 29-9-2017 اعمال شده است، صورت می گیرد.

دولت عراق براساس قانون اساسی عراق کنترل فرودگاه‌ها و معابر مرز را در زمره صلاحیت های حاکمیتی خود دانسته و بویژه بعد از برگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق، خواهان تحویل فرودگاهها و معابر مرزی به دولت فدرال شد.

درهمین راستا و از همان زمان بدلیل خودداری تشکیلات اقلیم کردستان عراق در آن زمان از اجرای این قانون، تمامی پروازهای بین المللی از و به اربیل و سلیمانیه به دستور بغداد متوقف شد.

تحلیلگران معتقدند که با آغاز ممنویت پروازهای بین المللی به فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و خروج هواپیماها از آن به درخواست دولت مرکزی بغداد، شمال عراق از دنیا دور افتاده و منزوی شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها