ولایتی در دیدار با رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا:

سیاست ایران همکاری متقابل با کشورهای منطقه است / اگر ایران در کنار ملت مظلوم منطقه نمی ایستاد امروز عراق و سوریه در اختیار داعش بود

سیاست ایران همکاری متقابل با کشورهای منطقه است / اگر ایران در کنار ملت مظلوم منطقه نمی ایستاد امروز عراق و سوریه در اختیار داعش بود
چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 17:30

علی‌‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل عصر امروز (چهارشنبه) با مک الیستر رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا و تعدادی از نمایندگان کشورهای اروپایی دیدار کرد.

العالم - ایران / سیاسی

ولایتی در ابتدای این دیدار ضمن خیرمقدم به رئیس و نمایندگان کشورهای اروپایی گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و به تعبیر شما خاورمیانه همکاری متقابل با تمامی کشورهای منطقه به‌منظور ایجاد ثبات، امنیت و صلح پایدار بوده و مخالف با هرگونه دخالت خارجی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همواره روابط جمهوری اسلامی ایران بر پایه تعامل و همکاری و برقراری ارتباطات نزدیک و صمیمانه بوده و با تمام کشورهای همسایه و منطقه که بخش عمده‌ای از آنان به‌غیراز روسیه و ارمنستان را نیز کشورهای اسلامی تشکیل می‌دهند برای ایجاد ثبات همکاری داشته و داریم و روابط مسالمت‌آمیز و رفت‌وآمدهای بسیاری میان کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

ولایتی درباره تحولات اخیر در عراق، سوریه و لبنان اشاره و تصریح کرد: تحولات اخیر در منطقه بسیار مهم است و حضور ایران در این عراق و سوریه صرفاً با دعوت دولت‌های قانونی این کشورها صورت پذیرفته است.

وی تأکید کرد: بی‌تردید اگر مقاومت و ایستادگی ایران در کنار ملت مظلوم منطقه نبود باید امروز شاهد حضور داعش و تروریسم که مخاطرات فراوانی را برای جهان به دنبال داشتند و نمونه‌هایی از این جنایات را در کشورهای مختلف و ازجمله اروپایی را ملاحظه کرده بودیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: برای حفظ مقاومت و با دعوت دولت‌های قانونی برای مقابله با داعش حضور یافتیم و به این دعوت پاسخ دادیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت ایستادگی نمی‌کرد قطعاً بغداد و دمشق در اختیار داعش قرار می‌گرفت، گفت: در حمایت از این دولت‌های قانونی تلاش کردیم و خوشحالیم که وضعیت عراق به‌مراتب بسیار بهتر شده و اکنون اوضاع آرام و دیگر فعالیتی هم علی‌رغم خواست برخی از توطئه‌گران در جهت تجزیه وجود ندارد.

ولایتی همچنین به نقش اروپا در حل مسائل و مناقشات بین‌المللی و منطقه‌ای اشاره و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربیات ارزنده‌ای در اختیار دارد و کشورهای اروپایی باید سیاست‌های مستقل‌تری را در منطقه داشته باشند.

مک آلیستر نیز در این دیدار با معرفی اعضای هیات حاضر پارلمان اروپا در ایران اظهار داشت: در این هیات اعضایی از کشورهای آلمان، اتریش، اسپانیا و احزابی همچون حزب لیبرال و احزاب دمکرات این کشورها حضور دارند.

وی ادامه داد: آقای ولایتی شخصی دیپلمات و مجرب هستند، پارلمان ایران بسیار فعال و برای بهبود روابط بین ایران و اتحادیه اروپا بسیار تاثیرگذار است و نیز در شرایط بسیار فعالی از لحاظ دیپلماسی قرار دارد.

آلیستر درباره محورهای گفت و گوی خود با مقام های ایران افزود: ایران در روابط خارجی حضور پررنگ و مشارکت لازم را دارد. ما می توانیم بین خود و پارلمان ایران تفاهم نامه هایی را داشته باشیم و این شروع مناسب با توجه به موقعیت فعلی جهان است.

رییس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در پایان گفت: باید به ایران بابت دیپلماسی خارجی و چنین مجلسی تبریک گفت.

مک آلیستر تصریح کرد: این هیات سفرهای دو روزه ای را به عربستان و کویت داشته و هم اکنون نیز به مدت دو روز در ایران خواهند بود.

پربیننده ترین خبرها