ادعای وزیر خارجه سعودی:

نقش ایران در عراق، سازنده نیست

نقش ایران در عراق، سازنده نیست
چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 18:08

'عادل الجبیر' وزیر امور خارجه رژیم سعودی در حالی مدعی شده است «نقش ایران در عراق، سازنده نیست» که دولت عراق مانع ادامه ماموریت « ثامر السبهان» سفیر سابق این رژیم در بغداد به اتهام مداخله او در امور داخلی عراق شد و ریاض هم مجبور شد به ماموریت او در بغداد پایان دهد.

العالم - عربستان سعودی

الجبیر روز چهارشنبه در حاشیه کنفرانس بازسازی عراق در کویت در گفت وگو با شبکه خبری اماراتی « اسکای نیوز» ادعا کرد که « نقش ایران در عراق ویرانگر و برای حفظ ثبات و امنیت عراق خطرناک است».

این ادعای الجبیر در حالی است که روابط و مناسبات تهران و بغداد در بهترین شرایط قرار دارد و « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بازسازی عراق در کویت شرکت کرد.

شیخ « صباح احمد جابرالصباح» امیر کویت هم در ملاقات با ظریف در حاشیه این کنفرانس ، نقش ایران در ثبات و توسعه اقتصادی عراق و مبارزه با گروه تروریستی داعش را ستود.

براساس این گزارش وزیر خارجه سعودی در ادامه گفت وگو با اسکای نیوز تاکید کرد که امیدواریم بغداد با همکاری کشورهای همسایه بتواند آینده بهتری برای مردم عراق بسازد. 

الجبیر کنفرانس بازسازی عراق در کویت را موفق خواند و گفت که کشورهای اسلامی و عربی درصدد مشارکت در بازسازی عراق هستند. 

وی که کشور متبوعش از حامیان اصلی گروه های تروریستی تکفیری به ویژه داعش محسوب می شود، در پاسخ به سوالی گفت: گروه داعش در عراق شکست خورده و در سوریه نیز شکست خواهد خورد اما این گروهک تغییر شکل می دهد و نگرامی ما این است به مناطق دیگر از جمله لیبی و کشورهای ساحل آفریقا انتقال پیدا کند. 

الجبیر در ادامه ادعای خود افزود: هدف از درخواست ها برای افزایش همکاری میان کشورهای ائتلاف ضد داعش آن است که جامعه جهانی همچنان به مقابله با تروریسم و افراط گرایی چه با نام داعش و چه نام دیگر، ادامه دهد. 

سومین روز از کنفرانس کمک به بازسازی عراق در کویت به منظور کمک به دولت بغداد برای بازگرداندن عراق به زندگی عادی و بازسازی ویرانی های به جا مانده از جنگ علیه داعش با حضور مقامات کشورهای منطقه و چهره های بین المللی و اعلام وعده و وعیدها و ارایه پیشنهادهای کمک های مالی میلیارد دلاری برگزار شد. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها