رییس جمهور پیش از عزیمت به هندوستان:

چندین سند همکاری میان ایران و هند امضا می شود/ روابط ایران و هند در مسیر مثبت و درستی است

چندین سند همکاری میان ایران و هند امضا می شود/ روابط ایران و هند در مسیر مثبت و درستی است
پنج‌شنبه 26 بهمن 1396 - 10:30

رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی «ناراندا مودی» نخست وزیر جمهوری هندوستان ، صبح پنج شنبه با بدرقه رسمی معاون اول رییس جمهور و مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، عازم این کشور شد.

العالم _ ایران / سیاسی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این سفر سه روزه که برای تحکیم روابط دو جانبه و در پاسخ به سفر سال گذشته نخست‌وزیر هندوستان به تهران انجام می شود، از حیدر آباد و دهلی نو دیدار می‌کند.

رییس جمهور در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران گفت: این سفر به دعوت رسمی نخست‌وزیر محترم هند و در پاسخ به سفر سال گذشته ایشان به تهران انجام می‌شود. در این سفر علاوه بر ملاقات با نخست‌وزیر و رییس‌جمهور و برخی مقامات دیگر این کشور، اسناد همکاری هم بین مقامات دولتی و همچنین کارآفرینان و تجاری که در این سفر حضور دارند، با همتایان شان به امضا می رسد.

روحانی افزود: علاوه بر این در جمع نخبگان هندی برای تشریح سیاستهای خارجی سخنرانی و در جلسات دیگری با علمای اسلامی و مسلمانان این کشور دیدار و گفتگو خواهیم داشت.

رییس جمهور اظهار داشت: اساسا روابط ایران با هندوستان برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است. دو طرف، از روابطی تاریخی و دیرینه برخوردارند که همواره بر تعاملات فرهنگی و علمی متکی بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه زبان فارسی تا چند قرن پیش در کل شبه قاره هند یکی از رایج ترین زبانها بود و نقش موثری در گسترش و تعمیق تعاملات علمی و فرهنگی دو طرف داشت، تصریح کرد: گویی زبان فارسی هیچ فضایی را به وسعت و خوبی شبه قاره برای ظهور و بروز خودش پیدا نکرد که هم با نثر و هم با شعر در این خطه حضوری درخشان داشت.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها، دو کشور در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، ارتباطات، فناوری ارتباطات، بهداشت و درمان، صنعت و کشاورزی ارتباطاتی داشتند و دارند که ادامه پیدا خواهد کرد و گسترش نیز خواهد یافت.

وی یکی از مسائل بسیار مهم برای دو کشور را مساله ترانزیت برشمرد و گفت: توسعه بندر چابهار و اتصال هند از این طریق به افغانستان و آسیای مرکزی برای هر دو کشور بسیار مهم است. در سفر آقای مودی نخست وزیر هند به تهران و با حضور رییس جمهور افغانستان، سند همکاری در این زمینه، بین روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند به امضا رسید.

رییس جمهور با اشاره به اینکه اخیرا فاز جدید توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار با حضور نمایندگان 17 کشور افتتاح شد، اضافه کرد: در این مرحله ظرفیت بندر چابهار به 8 و نیم میلیون تن افزایش یافت و البته فازهای توسعه ای دیگری نیز در این بندر اجرا خواهد شد.

روحانی اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعات مذاکرات ما در این سفر، مسیر ترانزیت و توسعه همکاری بیشتر در این زمینه و سرمایه گذاری در توسعه بندر و راه آهن چابهار به زاهدان است که برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

رییس جمهور تصریح کرد: علاوه بر این دو کشور درباره مسائل منطقه و تحولاتی که در کشورهای منطقه در جریان است و نیز تروریسم در منطقه، دیدگاهها و نگرانی های مشترکی دارند. هر دو کشور از اعضای مهم جنبش عدم تعهد هستند و درباره مسائل بین المللی و جهانی و جهان در حال توسعه گفتگو خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: این سفر به دو بخش تقسیم شده است. بخش اول سفر که به حیدرآباد خواهد بود، عمدتا فرهنگی است و در جریان آن با علمای شیعه و سنی و مسلمانان حیدرآباد دیدار و گفتگو خواهیم کرد و با ایرانیان که عده قابل توجهی از آنان سالهای طولانی است که در هند زندگی می کنند، دیدار خواهیم داشت. همچنین از برخی مراکز تاریخی بازدید می کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه سفر به حیدرآباد بیشتر فرهنگی و سفر به دهلی عمدتا سیاسی و اقتصادی است، گفت: در مجموع باید بگویم روابط مهم دو کشور، در مسیر مثبت و درستی قرار گرفته است. سفر آقای مودی نخست وزیر هند به تهران در توسعه روابط مهم بود و امیدوارم این سفر مکمل آن باشد و بتوانیم آینده بهتری را در ارتباط با کشورهای منطقه و از جمله هند داشته باشیم.

روحانی را در این سفر ، رییس دفتر رییس جمهور، معاون اقتصادی و وزرای امور خارجه، اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت همراهی می کنند.

 

پربیننده ترین خبرها