در نشست خبری مشترک مطرح شد؛

تیلرسون: مواضع ترکیه و آمریکا در قبال سوریه تغییر نکرده است/ اوغلو: پس از ورود به منبج دست به اقدامات مشترک با آمریکایی ها خواهیم زد

تیلرسون: مواضع ترکیه و آمریکا در قبال سوریه تغییر نکرده است/ اوغلو: پس از ورود به منبج دست به اقدامات مشترک با آمریکایی ها خواهیم زد
جمعه 27 بهمن 1396 - 13:43

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی او در حال سخنرانی نشست خبری مشترک در آنکارا هستند.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش‌اوغلو» جمعه (27 بهمن) در نشست خبری مشترک خود با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی اش گفت: پیشتر گفته بودم روابط با آمریکا یا بهبود می‌یابد یا قطع می‌شود. شب گذشته به توافقی برای عادی‌سازی روابط رسیدیم.

وی تصریح کرد: مکانیسمی را برای بیرون راندن تروریسم از سوریه و جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در مرزهایمان ایجاد خواهیم کرد، طرفبین آمرکیایی و ترکی بر اساس این مکانیسم عمل خواهند کرد.

چاووش اغلو با اشاره به گفتگو پیرامون ترویسم و پرونده سوریه با تیلرسون اظهار داشت: نگران تهدیدهای برخی گروه های کرد هستیم، توجه بسیاری به اقدامات و گام های ملموس و واقعی دولت آمریکا داریم، پس از ورود ترکیه به منبج سوریه دست به اقدامات مشترک با امریکایی ها خواهیم زد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: آمریکایی ها در عمل به وعده های خود در ماجرای گولن صادق نبوده اند، امیدواریم در زمان شرایط فوق العاده گروه تروریستی گولن نابود شود.

چاووش اوغلو پیرامون تداوم وضعیت فوق العاده در ترکیه گفت: وضعیت فوق العاده در کشور تأثیری بر روال عادی زندگی در ترکیه نداشته است، برخی کشورهای دیگر هم هستند که به محض وقوع عملیات تروریستی شرایط فوق العاده اعلام می کنند. 

در این نشست خبری تیلرسون وزیر خارجه آمریکا گفت: از ترکیه می‌خواهیم که در عملیات عفرین از خود خویشتن‌داری نشان دهد تا تلفات غیرنظامیان کاهش یابد، روابط ما همواره در یک سطح نبوده و گاهی با بحران هایی مواجه شده است، برای ایجاد منطقه امن و پایان بحران سوریه با جلب نظر همه طرفها تلاش می کنیم 

وی تصریح کرد: بابت بازداشت برخی شخصیت ها در کنسولگری امریکا ابراز نگرانی کرده ایم، امیدواریم موضوع بازداشت برخی افراد در کنسولگری آمریکا عادلانه حل شود.

تیلرسون تاکید کرد: مواضع ترکیه و امریکا در قبال سوریه تغییر نکرده است، برای حل مسائل بین دو کشور به طور مسالمت آمیز تلاش می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: درباره برخی مسائل در مورد شمال سوریه توافق کرده ایم، کمک های ما به نیروهای سوریه دموکرات فقط در حدی است که آنها بتوانند با داعش مقابله کنند

تیلرسون در پایان با اشاره به درخواست های طرف ترکی پیرامون جنبش گولن اظهار داشت: تحقیقات درباره گولن را ادامه می دهیم.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه وارد ترکیه شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پیش از سفر  تیلرسون آشکارا ایالات متحده را تهدید کرد.

تیلرسون غروب پنج‌شنبه (۲۶ بهمن ) با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌گو کرد.

آمریکا از شبه‌نظامیان کرد "یگان‌های مدافع خلق" در سوریه حمایت می‌کند؛ ترکیه اما با آنان می‌جنگد. این اختلاف باعث تنش در روابط دو عضو ناتو شده است.

پربیننده ترین خبرها