ائتلاف الوطنیه عراق: کنفرانس کویت، آینده عراق را به گروگان می‌گیرد

ائتلاف الوطنیه عراق: کنفرانس کویت، آینده عراق را به گروگان می‌گیرد
جمعه 27 بهمن 1396 - 19:10

ائتلاف الوطنیه عراق به رهبری «ایاد علاوی» با انتقاد از دولت عراق، اعلام کرد که دولت نتوانسته چنان که باید از کنفرانس کویت، بهره ببرد.

العالم ـ عراق

دو روز پس از پایان کنفرانس سه روزه کویت برای بازسازی عراق، محافل سیاسی و رسانه‌ای این کشور در حال بررسی و نقد و تحلیل دستاوردهای این کنفرانس هستند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه، ائتلاف «الوطنیه» به زعامت «ایاد علاوی» در بیانیه‌ای، کنفرانس کویت را فرصتی از دست رفته توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است: کنفرانس کویت نیز همچون دیگر فرصت‌های ضایع شده بسیاری است که هدفشان به حرکت در آوردن اقتصاد و بازسازی کشور بود.

الوطنیه می‌افزاید: به جای رفتن به کنفرانس با خواسته‌ها و شرایط مشخص و معین شده که بتواند خدمتی برای مناطق تازه آزاد شده باشد، افرادی غیر مرتبط با موضوع کنفرانس در آن حاضر شدند و خواسته‌هایی را مطرح کردند که همراه با محدود کردن پتانسیل کشورهای کمک کننده، باعث شدند که این کمک‌ها فقط به بدهی خارجی تبدیل شود و آینده عراق را به گروگان بگیرد.

در این بیانیه، کنفرانس کویت، یک کنفرانس شکست خورده توصیف شده است.

به گزارش فارس، روز گذشته (پنج‌شنبه) «موفق الربیعی» از نمایندگان ائتلاف «دولت قانون» گفته بود: در کنفرانس‌های پیشین نیز، اعلام شده بود که کشورهای کمک‌کننده مبالغی را به عراق پرداخت خواهند کرد اما هیچ مبلغ قابل ذکری پرداخت نشد. اینها تنها وعده است و ما روی آنها حساب نمی‌کنیم نه در بودجه نه در بازسازی کشور.

عراق به امید جلب 88 میلیارد دلار از کشورهای کمک‌کننده در کنفرانس کویت حاضر شد، که دو روز ادامه داشت اما تنها به وعده کمک 35 میلیارد دلاری دست یافت. 

یک منبع آگاه می‌گوید: عراق پیش از این نیز وعده دریافت 35 میلیارد دلار را از سوی کشورهای کمک‌کننده در دست داشت اما به دلیل عدم وجود هیچ تعهد و الزامی، چنین مبلغی را دریافت نکرد. این تعهدات برای کشورهای کمک‌کننده هیچ الزام قانونی ندارد.

پربیننده ترین خبرها