اسرائیل: حزب الله سامانه‌های پدافند هوایی را عملیاتی کرده است/ تجهیز حزب الله به سامانه پدافندی "سام 5"

اسرائیل: حزب الله سامانه‌های پدافند هوایی را عملیاتی کرده است/ تجهیز حزب الله به سامانه پدافندی
شنبه 28 بهمن 1396 - 13:44

ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد که حزب الله لبنان سامانه‌های پدافند هوایی از جمله سامانه "سام 5" را عملیاتی کرده است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

به گزارش روزنامه رای الیوم، ارتش رژیم اسرائیل در خبری غیرمنتظره برای محافل رسانه ای اعلام کرده که حزب الله لبنان سامانه های پدافند هوایی از جمله سامانه "سام 5" را عملیاتی کرده است. سامانه "سام 5 " ساخت روسیه از موشک زمین به هوا استفاده می کند که میانبرد تا دور برد است. این سامانه قادر به مقابله با هواپیماهای ترابری، گشت های هوایی و هواپیماهای جاسوسی است اما نمی تواند جنگنده ها را سرنگون کند.

اذعان به عملیاتی شدن سامانه های دفاع هوایی از جمله سامانه "سام 5" درحالی است که رژیم اسرائیل همواره اعلام کرده است: اجازه نخواهد داد که حزب الله از سلاح های برهم زننده موازنه قوا برخوردار شود. رژیم اسرائیل در همین راستا مدعی است که نیروی هوایی این رژیم در طول سال های گذشته به چند مرکز نظامی در خاک سوریه و انبار موشک های راهبردی حمله کرده که حزب الله درصدد انتقال آنها به خاک لبنان بوده است.

در همین حال، پایگاه صهیونیستی "والا" به نقل از منابع نظامی رژیم اسرائیل نوشت: فناوری جدیدِ در اختیار حزب الله یک تحول قابل ملاحظه در توان نظامی آن به شمار می رود زیرا رادار سامانه سام 5 می تواند هواپیماهای جنگی اسرائیل را شناسایی و رهگیری کند.

این پایگاه افزود: عملیات رهگیری به نوبه خود یک اقدام هجومی به شمار می رود زیرا مربوط به مرحله آمادگی عملی برای شلیک موشک و هدف قرار دادن هواپیما است.

منابع نظامی یاد شده گفتند: خلبانان نیروی هوایی اسرائیل که به پرواز بدون مانع بر فراز خاک لبنان عادت کرده بودند؛ در ماههای اخیر با چالش های جدیدی روبرو شده اند.

این منابع نظامی صهیونیستی افزودند: جنگنده های اسرائیل به سامانه پیشرفته ساخت این رژیم مجهز هستند که به خلبان نشان می دهد که آیا رادار دشمن در هر سطحی روی هواپیمایش قفل شده است یا خیر. در این موارد، خلبان ترجیح می دهد که مسیر پرواز خود را تغییر دهد؛ خصوصا وقتی هدف از پرواز جمع آوری اطلاعات باشد.

به گزارش تسنیم، برپایه این گزارش، رسانه های رژیم اسرائیل گفتند که موشک سامانه سام 5 با توجه به سطح تکنولوژی بکار رفته و سال ساخت آن (1976) خطری برای جنگنده های این رژیم به شمار نمی رود اما برای هواپیماهای با سرعت کمتر نظیر هواپیماهای راداری (آواکس) و هواپیماهای ترابری و حتی بمب افکن های سنگین خطری قطعی به شمار می رود.

همزمان تحلیلگر امور نظامی روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" به نقل از منابع امنیتی و نظامی بسیار بلندپایه در تل آویو گفت: حزب الله هواپیما یا تانک ندارد اما توانمندی خوبی دارد که آن را در ریف یک ارتش متوسط قرار می دهد، لذا اگر جنگی در مرزهای شمالی (فلسطین اشغالی) روی دهد، اسرائیل نخواهد توانست جنگ را فقط از طریق هوایی یکسره کند.

پربیننده ترین خبرها