گفت‌وگوی «نیچروان بارزانی» و نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست «مونیخ»

گفت‌وگوی «نیچروان بارزانی» و نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست «مونیخ»
شنبه 28 بهمن 1396 - 14:05

نخست‌وزیر منطقه کردستان و نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست «مونیخ» دیدار کردند.

العالم _ عراق

«نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست امنیتی «مونیخ»، امروز (17 فوریه) با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

از زمان آغاز بحران در روابط بغداد و اربیل، این سومین نشست این دو مقام عالی‌رتبه است. نشست نخست در بغداد و نشست دوم در داووس بود.

سومین دیدار این دو مقام امروز صورت گرفت. کنفرانس امنیتی مونیخ مهمترین مجمع برای تبادل‌نظر درباره مسائل امنیتی در سطح جهان محسوب می‌شود و هر ساله سیاستمداران برای پیگیری مسائل موجود و یا آغاز پرداختن به مسئله‌ای جدید در این نشست شرکت می‌کنند.در کنفرانس امسال 600 مهمان از سراسر جهان حضور دارند و مسائل مربوط به امنیت جهانی مانند جنگ، تروریسم و بحران پناهجویان در دستور کار بررسی شرکت‌کنندگان قرار خواهد داشت.

تنش میان دولت مرکزی عراق در بغداد با دولت کردستان در اربیل پس از آن آغاز شد که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان، در اقدامی یکجانبه و در سایه مخالفت بغداد و حتی مخالفت دوستان اربیل در منطقه و خارج از آن، در سپتامبر گذشته (2017) همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را برگزار کرد.

این مسئله سبب تشدید اختلافات اربیل بغداد شد تا جایی که «مسعود بارزانی» رئیس وقت منطقه کردستان نه تنها در عملی کردن نتیجه همه‌پرسی ناکام ماند، بلکه بغداد بر اساس قانون اساسی، فشار آورد که اداره کنترل گذرگاه‌ها را از اربیل پس بگیرد و در نهایت نیز تسلط خود بر مناطق مورد منازعه مثل کرکوک که سرشار از ذخایر نفتی است، تحکیم کرد.

هم‌اکنون بغداد و اربیل هر دو بر آغاز گفت‌وگو به عنوان تنها راه حل برای حل مشکلات تأکید می‌کنند اما بغداد شرط آن را ابطال آشکار و صریح نتیجه همه‌پرسی دانسته؛ امری که اربیل هنوز آن را رسما عملی نکرده هرچند که اعلام کرده که به رأی دادگاه عالی و قانون اساسی احترام می‌گذارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها