روحانی: اشتباه محاسباتی دلیل دشمنی های مداوم آمریکا علیه ایران است

روحانی: اشتباه محاسباتی دلیل دشمنی های مداوم آمریکا علیه ایران است
شنبه 28 بهمن 1396 - 15:59

حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان اشتباه محاسباتی و عدم وفای به عهد را دلایل اصلی اتخاذ سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران عنوان کرد.

العالم ـ آسیا

روحانی هنگام سخنرانی در موسسه پژوهشی آبزرور در دهلی نو درباره 'اولویت های سیاست خارجی ایران' گفت: سوال اصلی در برابر نخبگان در حال حاضر آن است که بعد از این همه پیشرفت های علمی در جهان و مراکز علمی و دانشگاهی متعدد که روزبروز به تعداد آنها افزوده می شود و همچنین توسعه فرهنگ در جامعه انسانی، چطور هنوز مسایل و مشکلات بسیار مهمی در جهان باقی مانده است که جوامع بشری با آنها روبروست.
وی گفت باید نخبگان به پاسخ این پرسش بیاندیشند که چرا جنگ پایان نمی یابد، چرا همچنان تجاوز به حقوق دیگران به ملت های دیگر به کشورهای دیگر دیده می شود و چرا در جهان امروز هنوز رعب و وحشت و ترس از تروریسم از افراطی گری و بسیار از مسایل دیگر وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه بشر در طول قرن ها و هزاران سال بشر با این مشکلات مواجه بوده و درباره آن بسیار فکر کرده است گفت: برغم تمام این تلاشها اشکال کار کجاست که جوامع بشری در مبارزه با دشواری ها همچنان ناموفق هستند.
وی گفت اگر سرنوست انسان این است که تا زمانی که بشر باقی است جامعه بدون جنگ و تجاوز قابل تصور نیست، پس چرا همه از اخلاقیات و فضایل سخن می گویند.
رییس جمهوری کشورمان با تاکید بر اینکه بسیاری از مسایل ناخوشایند در جهان از اشتباه محاسبه نشات می گیرد، افزود: شکل روابط آمریکا با ایران نمونه ای از این اشتباه در محاسبه است. آمریکا یک کشور صنعتی است با دانشگاههای بزرگ و متفکرین زیاد و سیاستمداران فراوان که نسبت به منطقه ما اشراف دارد، صدها هزار جاسوس در سالیان دراز علیه ایران استخدام کرده، سیاستمداران بسیاری به ایران فرستاده که در مقعطی در سالهای قبل از انقلاب کل سرنوشت کشور به دست آنها بود و برای همه چیز آنها تصمیم می گرفتند.
وی با تاکید بر اینکه همین آمریکا در سالهای بعد از انقلاب مداوم در حال اشتباه محاسباتی بوده است، گفت از روز اول انقلاب، آمریکا تصمیم گرفت انقلاب را سرنگون کند، اما بارها مجبور شد توبه کرده و اظهار پشیمانی کند. اما اکنون پس از تحمل این همه ضرر از سوی آمریکا به خاطر اشتباه محاسباتی ، دوباره فرد جدید آمده است که هوس توطئه در او زنده شده است.
نیتجه اشتباه محاسباتی آن بود که آمریکا نتوانست سیاست های خوبی در قبال ایران اتخاذ کند. علاوه بر این آمریکا نتوانست وفای به عهد کند.
به گزارش ایرنا، موسسه پژوهشی آبزور معروف به «او آر اف» به دلیل تمرکز بر مسایل مهم جهانی و بهره مندی از مشارکت کارشناسان برجسته و حضور سیاستمداران برجسته از شهرت و اهمیت زیادی برخوردار است.
رییس جمهوری کشورمان که پنجشنبه هفته گذشته برای انجام سفری سه روزه وارد هند شده بود بعد از یک اقامت دو روزه در حیدرآباد هند جمعه شب وارد دهلی نو شد و صبح امروز از سوی نارندرا مودی نخست وزیر هند مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

پربیننده ترین خبرها