عصبانيت نتانياهو از اظهارات نخست وزير لهستان درباره هولوكاست

عصبانيت نتانياهو از اظهارات نخست وزير لهستان درباره هولوكاست
يکشنبه 29 بهمن 1396 - 01:45

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز شنبه سخنان ماتوزج موراویسکی (Mateusz Morawiecki)، همتای لهستانی خود را درباره شرکت افراد یهودی در هولوکاست محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ورشو مجلس لهستان در ماه جاری قانونی تصویب کرد که بر اساس آن هر فردی که لهستان را در هولوکاست دخیل معرفی کند، به زندان محکوم خواهد شد.
بر اساس نص این قانون هر فردی که عبارت"کمپ های مرگ لهستانی"را به کار ببرد، به سه سال زندان محکوم خواهد شد. قانون مذکور تحقیقات علمی درباره جنگ جهانی دوم را از این مجازات مستثنی کرده است.
نخست وزیر لهستان روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسیده بود اگر داستان مادرش را که از بازماندگان هولوکاست است، بازگو کند، مجازات خواهد شد، گفته بود: "واضح است که شما مجازات نخواهید شد. اگر کسی بگوید که در بین مجریان هولوکاست، لهستانی ها، یهودی ها، روس ها و اوکراینی ها هم در کنار آلمانی ها بوده اند، مجازات نخواهد شد". 
این سخنان نخست وزیر لهستان با واکنش سریع نتانیاهو روبرو شد.
نخست وزیر اسراییل که او نیز در مونیخ آلمان به سر می برد، گفت:سخنان نخست وزیر لهستان توهین آمیز هستند. یک مشکل فهم تاریخ  و کم شدن حساسیت نسبت به تراژدی ملت یهود وجود دارد.
مردم لهستان از سالها پیش با کاربرد عباراتی نظیر " اردوگاه های مرگ لهستانی"مخالفت می کنند. آنها معتقدند که چنین الفاظی به مخاطب القا می کنند که لهستان نیز در برپایی اردوگاه های مرگ توسط نازی ها نقش داشته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها