سردرد هایی که احتمال مرگ را افزایش می دهند؛

ریتم نامنظم ضربان ها/ سردرد های میگرنی، خطر ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش ‏می دهند+ فیلم

يکشنبه 29 بهمن 1396 - 08:59

مطابق با مقاله علمی چاپ شده در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸، در مجله علمی پزشکی بی ام جی (‏BMJ‏)، ‏سردرد های میگرنی، خطر ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و مغزی (انواع ‏سکته)، فیبریلاسیون دهلیزی یا ریتم نامظم ضربان قلب (‏AF‏) و ایجاد لخته های خونی در عروق ‏افراد مبتلا را افزایش می دهند.‏

العالم - گوناگون

لایو ساینس (livescience) گزارش داد؛ تحقیقات جدید صورت پذیرفته در کشور دانمارک نشان می دهد که احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی، در افرادی که دچار حملات میگرنی می گردند، بیشتر می باشد.

مطابق با مقاله علمی چاپ شده در تاریخ 31 ژانویه 2018، در مجله علمی پزشکی بی ام جی (BMJ)، سردرد های میگرنی، خطر ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و مغزی (انواع سکته)، فیبریلاسیون دهلیزی یا ریتم نامنظم ضربان قلب (AF) و ایجاد لخته های خونی در عروق افراد مبتلا را افزایش می دهند.

میگرن، عمدتاً یک اختلال سردرد گونه است و با بروز درد در ناحیه قلب، هیچ همخوانی نداشته و دارای علائمی نظیر، درد ها یا تپش های شدید، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا می باشد.

با اینحال، این تحقیق، اولین مطالعه درخصوص ارتباط سردرد های میگرنی با مشکلات قلبی و عروقی نمی باشد.

دکتر کسپر ادلبورگ (Dr. Kasper Adelborg) ، متخصص قلب و کاردیولوژیست (cardiologist) از دانشگاه بیمارستانی آرهاس (Aarhus) در کشور دانمارک، اذعان نمود که، مطالعات و تحقیقات قبلی نیز، پیوند و ارتباطی را میان بروز سردرد های میگرنی و خطر بروز حملات مغزی و قلبی را، به ویژه در میان بانوان نشان داده است.

وی افزود، مطالعات جدید این پیوند و ارتباط را تأیید نموده و نشان داده است که بروز سردرد های میگرنی با افزایش خطر ابتلاء به سایر مشکلات قلبی و عروقی مانند، ایجاد لخته های خونی در عروق و فیبریلاسیون دهلیزی یا ریتم نامظم ضربان قلب (AF) همراه است.

در این سری از مطالعات، محققان اطلاعات مربوط به حدود 51000 نفر (مبتلاء به سردرهای میگرنی) و حدود 510000 نفر دیگر (فاقد ابتلاء به سردرد های میگرنی) را در کشور دانمارک بررسی نمودند.

تحقیقات نشان داد که، متوسط سن مبتلایان به بیماری میگرن، 35 سال بوده و درحدود 71 درصد مبتلایان را بانوان تشکیل می دادند.

ادلبورگ اذعان نمود که، پس از گذشت 19 سال پیگیری مداوم، این تحقیق علمی مشخص نمود خطر بروز حملات قلبی، حملات مغزی، بروز خطر لختگی خون و خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی در افراد مبتلاء به سردرد های میگرنی در مقایسه با افرادی که به این نوع سردرد مبتلاء نمی باشند، به ترتیب، 1.5، 2، 1.6 و 1.3 برابر بیشتر می باشد.

علاوه بر این، محققان دریافتند که ارتباط بین سردرد های میگرنی و برخی از مشکلات قلبی عروقی در بانوان بیشتر از مردان است.

این ارتباط، در افرادی که مبتلاء به میگرن اورا (aura)، می باشند قویتر است. این نوع از میگرن، پدیده ای شامل بروز اختلالات در بینایی مانند پخش و انعکاس نور و ایجاد نقاط کور در یک چشم می باشد که پیش از بروز سردرد خود را نشان می دهد.

ادلبورگ افزود، هنگامیکه عروق خونی، بطور ناگهانی منقبض می گردند، جریان پذیری خون در عروق، با مشکل زیادی روبرو می گردد و به تبع آن، عملیات خونرسانی به بخش های مختلف مغز ناقص صورت می پذیرد و این نقص در خونرسانی، منجر به بروز حمله مغزی می گردد.

وی اذعان نمود که، افرادی که دارای میگرن هستند بطور معمول دارای فعالیت کمتری می باشند، که این مورد می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. شیوع این بیماری در بین جوامع گوناگون، خصوصاً قشر جوانان رو به افزایش است و با توجه به میانگین سنی 35 سال در بروز این حملات، میبایست در پیشگیری و پیگیری نهایت دقت مبذول گردد.

خبرگزاری علم و فناوری

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها