الاخبار لبنان خبر داد؛

جزئیات پیشنهاد آمریکا به لبنان درباره تبادل اراضی بین لبنان و فلسطین اشغالی

جزئیات پیشنهاد آمریکا به لبنان درباره تبادل اراضی بین لبنان و فلسطین اشغالی
يکشنبه 29 بهمن 1396 - 16:31

روزنامه لبنانی الاخبار خبر داد معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر به بیروت پیشنهاد تبادل اراضی بین لبنان و فلسطین اشغالی برای حل مناقشه مرزهای خشکی و دریایی بین دو طرف را مطرح کرده است.

العالم - لبنان

«دیوید ساترفیلد»، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر به بیروت پیشنهادی از سوی کاخ سفید به دولت لبنان برای حل مناقشه مربوط به مرزهای خشکی با اسرائیل را ارائه کرد.

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، این پیشنهاد شامل حل مناقشه مربوط به مرزهای خشکی با فلسطین اشغالی از طریق اقدام برای تبادل اراضی در 13 منطقه مورد مناقشه است جایی که اسرائیل در آنجا دیوار مرزی بتنی احداث خواهد کرد.

به نوشته الاخبار ساترفیلد پیشنهاد داد که کار تعیین مساحتی از اراضی مورد مناقشه انجام شود و بر اساس آن تبادل اراضی صورت گیرد.

این روزنامه لبنانی آورده است: اسرائیل از ماه‎ها پیش تماس‌هایی با لبنان از طریق میانجیگر آمریکایی را مدیریت می‌کند تا مناقشه خود را با لبنان بر سر مرزهای آبی حل کند. اسرائیل با حل این قضیه و تقسیم مناطق مورد مناقشه موافقت دارد آن هم بعد از اینکه منطقه‌ای دریایی به لبنان اختصاص یافته که بزرگ‌تر از چیزی است که اسرائیل به دست خواهد آورده است.

الاخبار افزود: پیشنهاد آمریکا مربوط به بازگشت به خط موسوم به«هاف» به عنوان تنها راه حل بحران مرزهای دریایی است و این راه حل به لبنان اجازه استخراج نفت و گاز از این مناطق را می‌دهد، خط معروف به نام فرستاده آمریکایی که سال 2012 برای تعیین مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم شد و به لبنان 60 درصد از مناطق آبی مورد مناقشه و به  اسرائیل 40 درصد آن را داد.

منابع آگاه از مذاکرات تیلرسون (وزیر خارجه آمریکا) با مقامات لبنانی، پیشنهاد وزیر آمریکایی درباره معامله بین خط هاف و گذشت از سلاح حزب الله را رد کردند. باسیل در دیداری که با تیلرسون پشت درهای بسته داشت به وی گفت که رویکرد ساترفیلد درباره ترسیم مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی تحت عنوان پیشنهاد غیر قابل سازش مورد پذیرش لبنانی‌ها نیست.

باسیل همچنین به همتای آمریکایی خود گفته که موضوع به ترسیم خط مرزی مربوط نیست بلکه به خطی اقتصادی مربوط است که سهم کامل لبنان از منابع نفتی را به آن می‌دهد.

منابع آگاه به گفت‌وگوهای این روزهای مقامات آمریکایی با همتایان لبنانی آن اظهار داشتند که فضای گفت‌وگوها با تیلرسون آرام‌تر از چیزی بود که با ساترفیلد انجام شد چون تیلرسون از تجربه بیشتری در موضوع نفت برخوردار است چون پیش‌تر در همین بخش کار کرده است.

الاخبار نوشت، اگر دیوید ساترفیلد در روزهای گذشته توانسته بود لبنانی‌ها را به گذشتن از حق خود و امتیازدهی از بخشی از ثروت دریایی خود متقاعد کند به گونه‌ای که میانجیگری آمریکا را که منفعت اسرائیل را بر منفعت لبنان ترجیح می‌دهد بپذیرند اما موضع رسمی یکپارچه لبنانی‌ها و برگه‌های قدرت آن که اضلاع مثلث ارتش، ملت و مقاومت را تشکیل می‌دهد مانع شد ساترفیلدی که قصد داشت دو روز بیش‌تر در بیروت بماند و ظهر  هم با باسیل دیدار کند دست از تهدید لبنان برداشته و چیزی را که هم اینک موجود است بپذیرد یعنی خط هاف که آب‌های لبنان را تقسیم و بخشی از آن را مجانی به اسرائیل داده است.

تنش میان اسرائیل و لبنان بر سر ذخایر نفتی و گازی بالا گرفته است و اقدام اسرائیل در ساخت دیوار حائل در مرز لبنان برای سرقت این منابع،‌ این تنش را تشدید کرده است.

اسرائیل کار ساخت و ساز دیوار حائل را در جنوب «خط آبی» آغاز کرده است؛ خط آبی به مرزی می‌گویند که در سال 2000 میلادی پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان، از سوی سازمان ملل ترسیم شد که به خط عقب نشینی هم معروف است، لبنان اما به این اقدام معترض است و آن را تجاوز به تمامیت ارضی خود و نقض قطعنامه 1701 می داند.

مقام های لبنانی می گویند بین لبنان و فلسطین اشغالی 13 نقطه مرزی مورد اختلاف وجود دارد و هنوز محدوده مرزهای بین المللی بین دو طرف تعیین نشده است و تا آن زمان رژیم صهیونیستی نباید دست به اقداماتی مثل دیوار حائل بزند.

سخنگوی یونیفل اما گفته که این نیروها با هر دو طرف لبنانی و اسرائیلی در تماس است و به دنبال حل این مساله و جلوگیری از هرگونه تنش و درگیری است.

در همین حال سخنان وزیر دفاع اسرائیل، آویگدور لیبرمن، که در 31 ژانویه 2018 اقدام لبنان را برای آغاز عملیات بهره‌برداری از منابع فراساحلی در بلوکی نزدیک به مرزهای اسرائیل، بسیار «تحریک‌آمیز» خواند، دوباره اختلافات بیروت و تل‌آویو را بر سر تعیین حدود مرزهای دریایی‌شان خبرساز کرد.

لیبرمن اظهار داشت: «وقتی آنها [مقامات لبنانی] یک میدان گازی را به مناقصه می‌گذارند، خصوصاً بلوک 9 را که با هر متر و معیاری به ما تعلق دارد، این اقدام بسیار تحریک‌آمیز است.»

او افزود: «کمپانی‌های معتبری که در مناقصه استخراج این میدان‌های گازی شرکت دارند، به نظر من، خطای بزرگی را مرتکب می‌شوند. این برخلاف تمام قوانین و پروتکل‌هایی است که در این زمینه وجود دارد.»

این سخنان واکنش‌های جنجالی و اعتراضی مقامات لبنان را به همراه داشته است. لبنان با افزودنِ شکایت تازه‌ای به فهرست بلندبالای شکایاتی که پیش‌تر علیه تجاوزات مکرر اسرائیل نسبت به حق حاکمیت لبنان تسلیم سازمان ملل کرده بود، تصمیم گرفته تهاجمی دیپلماتیک علیه آن کشور به راه بیندازد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها