اردوغان درصدد تشکیل نیرویی ویژه برای مقابله با تهدیدهای ناتو است

اردوغان درصدد تشکیل نیرویی ویژه برای مقابله با تهدیدهای ناتو است
يکشنبه 29 بهمن 1396 - 21:04

یک رسانه ترکیه‌ای به نقل از یکی از مقام‌های نزدیک به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور مدعی شد که رئیس جمهور ترکیه قصد دارد نیرویی ویژه‌ را برای مقابله با ناتو شکل دهد.

العالم - ترکیه 

به نوشته وبگاه «ترکیش مینت» حکومت اسلامگرای اردوغان در حال برنامه ریزی برای تشکیل ارتشی مستقل برای موجهه با مداخله احتمالی غرب و ائتلاف ناتو در ترکیه است.

 در همین رابطه «یاقوت بلوت» مشاور ارشد اردوغان به تازگی در برنامه مستند تلویزیونی که  13 فوریه (چهارشنبه گذشته) از شبکه «تی آر .تی» این کشور پخش شد، گفت: «به عقیده من، نیروی اژه باید با جنگنده‌های ساخت چین و روسیه خود را تقویت و مجهز کند زیرا کشورهای عضو ناتو که به حزب «کارگر کردستان» (پ.ک.ک) تسلیحاتی به ارزش سه میلیارد دلار دادند، شاید روزی به ترکیه حمله کنند.»

وی در این نشست تاکید کرد که ناوگان دفاع هوایی غیرغربی مفیدتر از نسخه‌های غربی است.

مشاور ارشد اردوغان مدعی شد که یکی از دلایل خرید سامانه دفاع موشکی «اس -400»  ترکیه از روسیه چنین احتمالی بوده است.

رئیس جمهور ترکیه در روزهای اخیر و در آستانه سفر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به این کشور آشکارا  واشنگتن را تهدید کرد. اردوغان به نیروهای نظامی آمریکایی در منبج سوریه هشدار داد که برابر حمله احتمالی ترکیه به شبه‌نظامیان کرد مستقر در این شهر قرار نگیرند.

به گزارش «خبرگزاری آلمان»، اردوغان که در برابر فراکسیون حزب عدالت و توسعه در آنکارا سخن می‌گفت، سربازان آمریکایی را تهدید به «سیلی عثمانی» کرد.

اردوغان افزود: «معلوم است کسانی که می‌گویند اگر به ما حمله شود، پاسخی سخت خواهیم داد، هنوز در زندگی‌شان سیلی عثمانی نخورده‌اند».

هم‌زمان، «دولت باغچلی» رئیس حزب«جنبش ملی» ترکیه همپیمان سیاسی رجب طیب اردوغان در گفت و گو با خبرنگاران به شدت به آمریکا تاخت وگفت:«بیست میلیون ویتنامی در جنگ کاری کردند که 200 میلیون آمریکایی به دردسر بیفتند حالا ترکیه کاری می‌کند که آمریکا 5 برابر مشکلاتی بیشتر از ویتنام داشته باشد».

روابط آمریکا و ترکیه ماه‌هاست که دچار تنش شده است. مناسبات این هر دو عضو ناتو از جمله بر سر حمایت  واشنگتن از یگان‌های مدافانع خلق تیره‌تر شده است.

گفتنی است، نیروی اژه جولای سال 1975 تاسیس شد و مقرهای در غرب استان ازمیر  است. اژه، نیرویی جدا از از ارتش این کشور در پاسخ به تنش‌های سیاسی، نظامی با یونان است.

پربیننده ترین خبرها