استقبال الجبیر از پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی

استقبال الجبیر از پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی
دوشنبه 30 بهمن 1396 - 04:13

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه رژیم سعودی در گفتگوی اختصاصی با رویترز با تکرار اتهام های واهی گذشته به ایران، از پیش نویس قطعنامه چند کشور غربی برای محکوم کردن ایران با طرح ادعایی ارسال سلاح به یمن استقبال کرد.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش بخش تلویزیونی رویترز، الجبیر مدعی شد: سازمان ملل باید از این (قطعنامه) حمایت کند زیرا رفتار ایران نادرست و غیر قابل قبول است. ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را در خصوص موشک های بالستیک نقض می کند، موشک های بالستیک را به حوثی ها می فرستد تا غیر نظامیان را در داخل یمن و عربستان سعودی هدف قرار دهد. ایران با حمایت خود از تروریسم ناقض حقوق بین الملل است و این کشور همچنین به تعهداتی که بر اساس توافق هسته ای داشت، پای بند نمانده است و باید به پاسخگویی کشانده شود. 

وزیر امور خارجه عربستان گفت برجام دو عنصر ناقص دارد که باید تکمیل شود. اول موضوع بند پایان تعهدات است، اینکه بعد از هشت تا ده سال ایران دیگر محدودیتی در تولید اورانیوم نداشته باشد باید لغو شود. موضوع دوم درباره بازرسی هاست، بازرسی های مرتبط با برجام باید گسترش یابد تا شامل مراکز اعلام نشده و نظامی نیز بشود تا ساز و کار بازرسی ها موثر باشند. افزون بر این، توافق هسته ای توجهی به رفتارهای افراط گرایانه و تجاوزگرانه ایران ندارد. این توافق به نقض این کشور درباره موشک های بالستیک یا حمایت این کشور از تروریسم  رسیدگی نمی کند. از این رو برای اطمینان از اینکه ایران در چارچوب قوانین بین المللی رفتار می کند باید موضعی سخت تر در خصوص موشک های بالستیک و حمایت این کشور از تروریسم داشته باشیم.

وی درباره خارج شدن آمریکا از برخی نهادهای بین المللی و چند جانبه گفت من نام این کار را عقب نشینی و خروج نمی گذارم؛ آمریکا در قبال برخی از سازمان ها به منظور بهبود و افزایش تاثیر گذاری این سازمان ها موضع گیری کرده است ولی من این کار را خارج شدن آمریکا از سازمان های چند جانبه نمی دانم.

وزیر امور خارجه سعودی تصریح کرد ما تجهیزات دفاعی را از آلمان خریداری نمی کنیم. ما چند سال پیش به دولت آلمان اطلاع دادیم که هیچ تجهیزات دفاعی از این کشور خریداری نمی کنیم. ما توافقی در گذشته با دولت آلمان داشتیم که آنها به این توافق پای بند نماندند و پیامد نیز این شد که ما از خرید تسلیحات دفاعی از این کشور منصرف شدیم. اگر آلمان ها می خواهند فروش تسلیحات دفاعی به کشورهای دیگر متوقف کنند این مساله به خودشان مربوط می شود.

 

پربیننده ترین خبرها