لاوروف: آمریکا در سوریه با آتش بازی می‌کند

لاوروف: آمریکا در سوریه با آتش بازی می‌کند
دوشنبه 30 بهمن 1396 - 11:15

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که واشنگتن در سوریه از کردها برای تضعیف حاکمیت ارضی سوریه استفاده می‌کند.

العالم- اروپا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس «ولدای» در خصوص اقدامات آمریکا در سوریه با هدف تجزیه این کشور ابراز نگرانی کرد و واشنگتن را متهم کرد که از کردها برای تضعیف تمامیت ارضی سوریه استفاده می‌کند.

لاوروف اینگونه گفت: «چنین ترس‌هایی زمانی بروز می‌کند که ما با طرح‌‌هایی که آمریکا اجرای آنها را در محل (سوریه) و در وهله اول از شرق فرات و در قلمرو وسیعی بین این رود و مرز با سوریه و عراق و ترکیه آغاز کرده است، آشنا شدیم».

این دیپلمات ارشد روس از واشنگتن خواست که «با آتش در سوریه بازی نکند» و بر «اساس نه فقط نیازهای فوری وضعیت سیاسی امروز، بلکه بر اساس منافع طولانی‌مدت مردم سوریه و تمامی افراد این منطقه از جمله کردها» گام‌های خود را بررسی کند.

لاوروف ادامه داد: «به نظر من، اظهارات همکاران آمریکایی ما که مبنی بر اینکه تنها هدف آنها مبارزه با داعش و حفظ تمامیت ارضی است، باید با اقدامات و عمل آنها اثبات شود».

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس بین‌المللی باشگاه مباحثه «والدای» گفت: «متأسفانه، با تمامی اظهارنظرات درباره لزوم یکپارچه کردن تلاش‌ها برای مبارزه با این ضرر مشترک (تروریسم)، همچنان تمایل به استفاده از این اوضاع برای اهداف ژئوپولتیکی کوته‌نظرانه است و تلاش‌ها از همکاری واقعاً جمعی و مشترک منحرف و دور می‌شود».

این دیپلمات روس تصریح کرد که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید مطابق با قوانین بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل حفظ شود.

پیش از این، وزیر امور خارجه روسیه، آمریکا را به دلیل تلاش برای تجزیه بخش‌هایی از سوریه به منظور ایجاد قلمرو خودمختار تحت سلطه کردها مورد انتقاد شدید قرار داده بود.

رئیس‌ دستگاه سیاست خارجی روسیه ادامه داد که کردها در یک بازی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که هیچ ربطی به منافعشان ندارد و ترغیب کرد که از بهره‌برداری از چیزی که «عامل کردها» خواند، دوری شود.

لاوروف درباره نیت واقعی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش در مبارزه با تروریست‌های «جبهه‌النصره» در سوریه ابراز تردید کرد و گفت:‌«شبه‌نظامیان جبهه‌النصره اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف نکرده‌اند. به خصوص آنکه، مناطق مسکونی دمشق از جمله سفارت روسیه، نمایندگی تجاری روسیه، از غوطه شرقی هدف حملات خمپاره‌ای قرار داده است. بعلاوه‌آنکه شرکای غربی ما به دلایلی ترجیح می‌دهند درباره این دو منطقه ادلب و غوطه شرقی جار و جنجال به پا کنند و به هیچ وجه نمی‌گویند که در اینجا چه چیز در حال رخ دادن است».

بنا به گفته لاوروف، آمریکا در حال ایجاد هیأت حاکم است که «عمداً» به شیوه‌ای شکل گرفته است که «هیچ ارتباطی با دمشق» در قلمروهای شرق فرات و تا مرز سوریه ندارد.

وی توضیح داد: «این مسئله می‌تواند در خصوص تحقق ملزومات شورای امنیت سازمان ملل در زمینه تضمین حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، یک معضل بسیار جدی باشد...فکر می‌کنم که حل و فصل مسئله سوریه به آنچه که روسیه می‌تواند انجام دهد، بستگی ندارد بلکه به آنچه که آمریکا انجام نمی‌دهد بستگی دارد. بهتر است بازی با کارهای بسیار خطرناک که به تقسیم و تجزیه کشور سوریه منجر می‌شود را متوقف کنیم».

باشگاه مباحثه والدای در روسیه، کنفرانس خاورمیانه هر ساله را با حضور سیاستمداران، دیپلمات‌ها، کارشناسان و افراد برجسته و شناخته‌شده از بیش از 30 کشور جهان  برگزار می‌کند. کنفرانس سال جاری میلادی امروز 19 فوریه (30 بهمن ماه) آغاز شده و تا فردا 20 فوریه (اول اسفند) ادامه خواهد داشت.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها