قاسمی در واکنش به ابراز نگرانی فرانسه و انگلستان؛

ادعای ارسال موشک توسط ایران به مردم یمن، سناریوپردازی کودکانه، ناشیانه و کذب

ادعای ارسال موشک توسط ایران به مردم یمن، سناریوپردازی کودکانه، ناشیانه و کذب
سه شنبه 1 اسفند 1396 - 17:18

سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز نگرانی فرانسه و انگلستان از برنامه دفاع موشکی ایران را بدون هرگونه توجیه منطقی خواند و ادعای ارسال موشک به مردم یمن توسط ایران را سناریوپردازی کودکانه، ناشیانه و کذب برشمرد.

العالم _ ایران / سیاسی

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، ابراز نگرانی وزرای خارجه فرانسه و انگلستان از برنامه دفاع موشکی ایران را موضوعی بی دلیل و بدون هرگونه توجیه منطقی خواند و اظهار داشت: همان طور که بارها اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران بر اساس دکترین نظامی و تجارب گران‌سنگ به دست آمده از جنگ تحمیلی 8 ساله علیه مردم بی دفاع ایران و حمایت سخاوتمندانه برخی کشورها از دیکتاتور متجاوز بعثی به سرزمین و مردم بزرگ ایران، برنامه دفاع موشکی خود را به منظور پیشگیری و بازدارندگی از تجاوز مجدد دیگر زیاده خواهان طراحی کرده است و در این مسیر روشن و کاملا منطبق با موازین بین‌المللی، هرگز دخالت دیگر کشورها را نپذیرفته و اتخاذ این نوع مواضع غیراصولی را غیر مسئولانه و ابهام برانگیز دانسته و شدیدا آن را مردود می‌داند.

قاسمی همچنین با رد ادعای ارسال موشک توسط ایران به یمن افزود: به این ادعاهای واهی، بی اساس و غیر مستند بارها پاسخ داده شده است، اما در عین حال تأکید می‌کنیم اساسا ارتش و نیروهای مردمی یمن نیازی به کمک‌های تسلیحاتی خارجی ندارند و هر آنچه باعث شکست و ناکامی متجاوزین به این کشور شده است، همانا دفاع مردم این کشور از حیثیت و کیان سرزمین شان با حداقل امکانات خود است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همگان و این کشورها به خوبی می‌دانند با توجه به محاصره شدید مردم یمن که در قحطی و تنگناهای معیشتی و انواع بیماری‌های مزمن به سر می‌برند و در برابر بمباران روزانه سعودی و ائتلاف جنگ افروزان مقاومت کرده و حتی از دریافت مایحتاج اولیه زندگی و دارو نیز محروم شده‌اند، ادعای ارسال موشک به مردم یمن، سناریو پردازی کودکانه، ناشیانه و کذبی است که هرگز نمی‌تواند کمکی به تطهیر جنایات متجاوزین کند.

قاسمی در پایان خواستار قطع فوری فروش تسلیحات نظامی اروپایی و آمریکایی به عربستان و دیگر متجاوزین و جنگ طلبانی شد که با این تسلیحات ارسالی و اهدایی روزانه دهها مرد و زن و کودک بی دفاع و بی گناه یمنی به خاک و خون در غلتیده و مرگ، فقر و ناامنی را هر روز بیش از پیش تجربه می‌کنند.

به گزارش فارس، وزارت خارجه فرانسه دیروز (دوشنبه) نسبت به برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه فرانسه با ادعای اینکه ایران از انصارالله در یمن حمایت تسلیحاتی دارد، درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

از دیگر سو بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا نیز روز دوشنبه (30 بهمن) در گزارش وزارت خارجه این کشور درباره یمن گفت «من عمیقا درباره یافته‌های پنل کارشناسان سازمان ملل در موضوع یمن، نگران هستم».

بوریس جانسون گفت گزارش پنل سازمان ملل نگران موشک‌ها و تجهیزات نظامی ایرانی است که بعد از اعمال تحریم‌های تسلیحاتی، به یمن داده شده‌اند.

جانسون که کشورش تسلیحات عربستان در جنگ علیه مردم یمن را تامین می‌کند، افزود «این [مسئله] ایران را در موضع عدم انطباق با قطعنامه 2216 شورای امنیت می‌گذارد و نگرانی‌های ما را در این‌باره که آن‌ها اقدامات ثبات‌زدا در یمن و در کل منطقه انجام می‌دهد،‌ تایید می‌کند».

وزیر خارجه انگلیس در ادامه گفته است «من از ایران می‌خواهم فعالیت خود که خطر تشدید مناقشه [یمن] را دارد متوقف کرده و از راه حل سیاسی برای مناقشه یمن حمایت کند».

گفتنی است خبرگزاری رویترز 29 بهمن از قصد انگلیس با کمک و مشورت آمریکا و فرانسه برای صدور قطعنامه‌ای در محکومیت ایران در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل دخالت ادعایی در یمن خبر داد.

این خبرگزاری با اشاره به پیش‌نویسی از این قطعنامه که مشاهده کرده گزارش داد این 3 کشور می‌خواهند ایران را به دلیل آنچه که «عدم توقف ارسال موشک‌های بالستیک»‌ به انصارالله در یمن ونقض محدودیت‌های پیشین شورای امنیت، محکوم کنند.

این پیش‌نویس که برای تمدید تحریم‌های سازمان ملل علیه یمن برای یک سال دیگر، طراحی شده، به شورای امنیت اجازه می‌دهد تحریم‌های بیشتری را علیه «هر نوع فعالیتی مروبط به استفاده از موشک‌های بالستیک در یمن» اعمال کنند.

28 بهمن ماه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در نشستی پنج جانبه با معاون وزرای خارجه انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا در حاشیه پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ درباره آخرین تحولات یمن به گفت‌وگویی یک ساعته و نیمه پرداخت.

پربیننده ترین خبرها