کشوری که در صدر فهرست "شفافیت" قرار گرفت

کشوری که در صدر فهرست
پنج‌شنبه 3 اسفند 1396 - 03:13

نیوزلند و دانمارک به عنوان برترین کشورها از نظر شفافیت مالی انتخاب شدند و سومالی در قعر این فهرست قرار گرفت.

العالم – آسیا

دیده بان شفافیت بین الملل در گزارشی اعلام کرد، دولت ها در مبارزه جهانی با رشوه خواری و اختلاس به اندازه کافی اقدام نکرده اند.

به گزارش تلویزیون خبرگزاری فرانسه، گروه دیده بان شفافیت بین الملل روز چهارشنبه گزارش سالانه خود را درباره پیشرفت کشورهای دنیا در مبارزه با فساد مالی منتشر کرد و نوشت بسیاری کشورها در شش سال گذشته هیچ پیشرفتی نداشته اند.

دلیا فری یرا روبیو (Delia Ferreira Rubio)، رئیس این گروه بین المللی گفت: هر چه فساد بیشتر شود به همان میزان احترام به آزادی های مدنی، حاکمیت قانون و عدالت و برابری کاهش پیدا می کند. این شاخص منعکس کننده رابطه بین شفافیت و دموکراسی است.  

بر اساس این گزارش کشورهایی همچون سنگال، ساحل عاج و انگلیس تلاش های خود را در شش سال گذشته برای مبارزه با فساد دو چندان کرده اند.

در رتبه بندی جهانی این سازمان غیر دولتی، کشورهایی همچون سوریه و یمن از جمله کشورهایی هستند که در زمینه ی مبارزه با فساد عقب مانده اند.

به گفته فری یرا روبیو در کشورهای که به حاکمیت قانون احترام گذاشته می شود آزادی بیان و آزادی مطبوعات نیز دارای احترام است و این کشورها رتبه های نخست این فهرست را به خود اختصاص داده اند. نیوزیلند در رتبۀ نخست قرار دارد و کشورهای دانمارک در رتبه ی دوم، فنلاند، نروژ و سوئیس در رتبه ی سوم و سوئد و سنگاپور در رتبه ششم قرار دارند. کانادا، انگلیس و لوگزامبورگ و هلند هم مشترکا در رتبه ی هشتم و آلمان در رتبه ی دوازدهم این فهرست جا گرفتند. 

دلیا فری یرا روبیو گفت:  برای نمونه در مکزیک، هر روز، روزنامه نگاران فراوانی به علت بررسی هایی که در فساد انجام می دهند کشته می شوند و این در حالی است که برخی از این موارد با جرائم سازمان دهی شده در ارتباط هستند. 

کشور سومالی بدترین کشور در رتبه بندی شفافیت بین الملل پس از کشورهای سودان جنوبی، سوریه، افغانستان و یمن در رتبه 180 قرار گرفت.

در نظام رتبه بندی شفافیت بین الملل بر اساس داده های 12 سازمان بین المللی از جمله بانک جهانی، بانک توسعه ی آفریقا و مجمع جهانی اقتصاد، کشورها بین یک تا 100 نمره گرفتند.

مدیر عامل شفافیت بین الملل، پاتریشیا موری یرا گفت هیچ فعال یا خبرنگاری نباید به علت سخن گفتن ضد فساد ترس از جان خود داشته باشد. با توجه به سرکوب جامعه ی مدنی و رسانه ها در سراسر جهان باید برای محافظت از آنانی که لب به اعتراض می گشایند بیشتر هزینه شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها