هشدار واشنگتن به عراق و دیگر کشورها درباره قانون «کاتسا»

هشدار واشنگتن به عراق و دیگر کشورها درباره قانون «کاتسا»
جمعه 4 اسفند 1396 - 06:48

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن کم اهمیت دانستن گمانه‌زنی‌ها درباره متمایل شدن ترکیه به سمت ایران و روسیه، به برخی کشورها از قبیل عراق درباره قانون «کاتسا» هشدار داد.

العالم-عراق

در ادامه اظهارنظرها درباره مسائل مختلف خاریج، در نشست خبری تازه خود درباره سوریه، ترکیه، عراق و ایران اظهارات تازه‌ای مطرح کرد.

از «هیثر نوئرت» درباره اینکه آیا آمریکا نگران متمایل شدن ترکیه به سمت ایران و روسیه است، سوال شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا جواب داد: «ترکیه، شریک ما در ناتو است و آنها متحد ناتوی ما هستند. قطعا ما اختلاف نظرهایی با دولت ترکیه داریم اما اعتقاد داریم که یک اتحاد و ائتلاف نسبتا قوی با هم داریم و ما شرکا و متحدان عضو ناتو هستیم. طبیعی است که آنها خواهان داشتن روابط با دیگر دولت‌ها هستند و ما قرار نیست در این موضوع دخالت کنیم. ما به روابطمان با ترکیه اعتماد و اطمینان داریم».

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از انتشار برخی گزارش‌ها درباره «بررسی» موضوع فروش سامانه اس 400 روسیه توسط عراق سوال کرد و نظر او را درباره ارتباط چنین قراردادهایی با قانون کاتسا جویا شد.

کاتسا، قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها است که علیه ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رسید، تا از طریق تحریم با آنچه اقدامات «خطرناک و دشمنانه این کشورها در قبال آمریکا و متحدانش» خوانده شده ‌است، مقابله شود.

سخنگیو وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال، به عراق و دیگر کشورها درباره موارد مشمول قانون «کاتسا» هشدار داد.

خانم نوئرت گفت: «ما با همه دولت‌ها در سراسر جهان از جمله عراق و دیگران درباره قانون کاتسا در حال ارتباط هستیم و در حال آگاهی دادن آنها درباره مواردی که می‌توانند مشمول این قانون شود، هستیم. دوما، من نمی‌دانم آنچه که شما درباره‌اش حرف می‌زنید(فروش اس 400) یک توافق انجام شده است یا خیر، در نتیجه من پیشاپیش درباره چنین قراردادی صحبت نخواهم کرد اما می‌توانم به شما بگویم که ما در این باره با شرکا و متحدانمان صریح بوده‌ایم».

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها