هواپیمای جاسوسی نسل جدید امارات ساخت سوئد رونمایی شد + عکس

هواپیمای جاسوسی نسل جدید امارات ساخت سوئد رونمایی شد + عکس
جمعه 4 اسفند 1396 - 14:28

اولین هواپیمای جاسوسی نسل جدید امارات که توسط یک شرکت سوئدی ساخته شده، رونمایی شد.

العالم _ آسیا

 شرکت سوئدی «ساب» شامگاه پنجشنبه ضمن رونمایی از هواپیمای شناسایی نسل جدید خود، اولین فروند از آن را به امارات عربی متحده تحویل داد.

شرکت ساب که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات هواپیما و همچنین از خودروسازهای برتر سوئد است، اعلام کرد هواپیمای شناسایی «گلوبال آی» (چشم جهانی) را به سفارش امارات طراحی و تولید کرده است.

به نوشته نشریه «دیفنس نیوز» انتظار می‌رود با تحویل اولین فروند از این هواپیماهای شناسایی نسل جدید به امارات، اولین پرواز آن در نیمه سال جاری انجام شود.

امارات عربی متحده در سال 2015 با سفارش 2 فروند از هواپیمای گلوبال‌آی، اولین تولید آنها را خریداری کرد. این کشور سپس در سال 2017 یک فروند دیگر از این جت‌ها را سفارش داد.

شرکت ساب برای ساخت این هواپیمای شناسایی، جت‌های خصوصی مدل «بامباردیر گلوبال 6000» را به رادارها و حسگرهای جاسوسی پیشرفته مجهز کرد. این تجهیزات به عنوان سیستم کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد (آواکس) در امور شناسایی زمینی و دریایی کاربرد دارد.

نکته برجسته هواپیمای گلوبال‌آی، در سیستم راداری جدید آن موسوم به Erieye Extended Range (EER) است که به جمع‌آوری انبوه اطلاعات و تشخیص بسیار دقیقتر اهداف کمک می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند این هواپیما به امارات توانایی بلامنازع شناسایی در بین کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس می‌دهد. کشورهای عربستان سعودی، برزیل، تایلند، یونان، پاکستان و مکزیک از نسخه ابتدایی سیستم‌های رادار نصب شده روی هواپیماهای ساب بهره می‌برند.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها