روسیه: گروه‌های مسلح در غوطه شرقی مانع از خروج غیرنظامیان می‌شوند

روسیه: گروه‌های مسلح در غوطه شرقی مانع از خروج غیرنظامیان می‌شوند
شنبه 5 اسفند 1396 - 09:58

مرکز وابسته به وزارت دفاع روسیه در سوریه تأکید کرد که گروه‌های مسلح مستقر در غوطه شرقی دمشق مانع از خروج غیرنظامیان از این منطقه می‌شوند.

العالم _ سوریه

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد، تروریست‌ها در غوطه شرقی سوریه به مانع‌تراشی برای خروج غیرنظامیان از مناطق تحت کنترل خود ادامه می‌دهند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «اوضاع در غوطه شرقی روز به روز وخیم تر می‌شود. تشکیلات مسلح غیرقانونی در این منطقه حق خروج آزادانه از این مناطق را از غیرنظامیان سلب کرده‌اند. اکثر غیرنظامیان شدیدا به کمک‌های پزشکی فوری نیازمندند.»

طبق تأیید وزارت دفاع روسیه، دمشق پایتخت سوریه و مناطق حومه این شهر مدام مورد حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها و گروه‌های مسلح قرار می‌گیرد.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: «پایتخت سوریه هدف تحریکات خمپاره‌ای مداوم است. طی 24 ساعت گذشته، تروریست‌های مستقر در غوطه شرقی 33 مرتبه به سمت این شهر خمپاره پرتاب کرده‌اند...که در این حملات تلفات و خسارات غیرنظامی گزارش شده است».

ارتش روسیه پیشتر گزارش کرده بود که بحران انسانی وخیمی در غوطه شرقی وجود دارد و به همین دلیل از گروه‌های مسلح غیرقانونی خواسته بود تا دست از مقاومت برداشته و سلاح‌های خود را به نیروهای ارتش سوریه تسلیم کنند اما گروه‌های مسلح مستقر در این نواحی این درخواست را رد کرده‌اند.

هیأت دیپلماتیک سوئد و کویت در سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در خصوص اعلام آتش‌بس 30 روزه در سوریه به منظور انتقال کمک‌های بشردوستانه و تخلیه پزشکی در این منطقه  معرفی کرده‌اند.

قرار بود در جلسه روز پنجشنبه هفته گذشته شورای امنیت، طرح مشترک کویت و سوئد به رأی گذاشته شود اما این موضوع که به به روز جمعه (دیروز) موکول شد و نهایتاً تا امروز به تعویق افتاده است.

روز پنجشنبه هفته گذشته در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به متن این طرح پیشنهادی به عنوان یک طرح «غیرعملی و خیالی» انتقاد کرد.

پیش از این، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت که مسکو آماده بررسی طرح آتش‌بس یک ماهه در سوریه است البته به شرطی که جبهه‌النصره (شاخه القاعده در سوریه) از این آتش‌بس مستثنی شود (جزئیات بیشتر).

با شروع تحرکات ارتش سوریه برای عملیات در منطقه غوطه شرقی، دمشق به منظور فصیله دادن به حضور تروریست‌ها در این منطقه حساس نزدیک به دمشق، حامیان غربی تروریست‌ها و معارضان دست به کار شده و از اجرای این عملیات ابراز نگرانی کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها