واکنش فلسطینی‌ها به تاریخ انتقال سفارت آمریکا به قدس/ «روز نکبت»، نکبت‌بارتر می‌شود

واکنش فلسطینی‌ها به تاریخ انتقال سفارت آمریکا به قدس/ «روز نکبت»، نکبت‌بارتر می‌شود
شنبه 5 اسفند 1396 - 13:21

گروه‌های مختلف فلسطینی به مشخص شدن تاریخ انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس واکنش نشان دادند و اعلام کردند، باید پاسخی در حجم این تصمیم به واشنگتن و تل‌آویو داده شود.

العالم - آمریکا

جمعه (دیروز) خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه آمریکا -که خواست نامش فاش شود- اعلام کرد آمریکا 14 می ماه (24 اردیبهشت/همزمان با یوم‌النکبه) سفارتش را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهد کرد و این در حالی است که انتظار می‌رفت روند این انتقال سفارت حدود 2 سال طول بکشد.

این اقدام با واکنش گروه‌های مختلف فلسطینی تبدیل شد.

حماس

حماس درباره خطر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس هشدار و داد و گفت؛ این اقدام، منطقه را پیش پای رژیم صهیونیستی منفحر خواهد کرد.

«عبداللطیف القانوع»سخنگوی حماس گفت: انتقال سفارت آمریکا هیچ مشروعیتی به رژیم اشغالگر نخواهد داد و هیچ تغییری در وقایع درباره قدس به وجود نمی‌آورد. این تصمیم آمریکا، نقض آشکار قانون بین‌الملل و منافی با تمام اسناد بین‌المللی در رابطه با قدس است و منجر به تحریک احساسات امت عربی و اسلامی و ملت فلسطین می‌شود.

جهاد اسلامی

جها اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و اعلام کرد، انتقال سفارت آمریکا به قدس همزمان با روز «نکبت»، تجاوز به ملت فلسطین و کل مسلمان و عرب‌هاست.

در ادامه این بیانیه آمده است: تصمیم آمریکا، تصمیمی باطل و غیرقانونی و دلیل بر نقش آمریکا در تهدید امنیت و ثبات و حمایت از تروریسم است، مشخص کردن تاریخ یوم‌النکبه برای این اقدام باطل مانند جایزه‌ای به صهیونیست‌ها برای جنایت‌هایشان است.

جهاد اسلامی تأکید کرد ملت فلسطین در برابر این توطئه آمریکایی-صهیونیستی که با هدف نابودی آرمان فلسطین در حال انجام است، خواهد ایستاد.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین

«کاید الغول» جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اعلام کرد: ملت فلسطین قادر است در برابر این تصمیم آمریکا بایستد و توطئه‌ها برای نابود کردن آرمان فلسطین را به شکست بکشاند همانگونه که از «یوم‌النکبه» در برابر طرح‌ها و توطئه‌های مختلف ایستاده است.

الغول تأکید کرد: این مشخص کردن زمان برای انتقال سفارت آمریکا به قدس دلالت خطرناکی دارد و تأکید می‌کند پاسخ به این اقدام باید متفاوت باشد؛ روابط با دولت آمریکا باید بر اساس این قاعده باشد.

«مصطفی البرغوثی» دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین نیز این اقدام آمریکا را تحریک‌آفرینی وقیحی توصیف کرد که باید به آن پاسخ داد.

وی گفت: این نشان می‌دهد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بر مشارکت اسرائیل در نقض قانون بین‌الملل و انضمام قدس (به فلسطین اشغالی) اصرار دارد. 

تشکیلات خودگردان

«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان هم گفت:هرگونه اقدام یک‌جانبه در این زمینه به تحقق صلح کمک نمی‌کند و به هیچ طرفی مشروعیت نمی دهد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فلسطینی «وفا» تأکید کرد: هر گامی که با مشروعیت بین‌المللی سازگار نباشد، در  تحقق صلح در منطقه «مانع» خواهد بود، تحقق صلح فراگیر و عادلانه بر پایه تعهدهای بین‌المللی مشروع و بر اساس روند مسالمت‌‌آمیز راهکار دو دولتی در راستای ایجاد دولت مستقل فلسطین با مرکزیت قدس خواهد بود.

«صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» هم تصریح کرد : این تصمیم آمریکا آن هم همزمان با یوم‌النکبه، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تحریک کردن احساسات تمام مسلمان است و آمریکا با این اقدام، نقش خود به عنوان یک ناظر روند صلح را از دست خواهد داد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۵ آذر امسال (1396) قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و اعلام کرد که قصد دارد سفارت کشورش را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند. 

این تصمیم با مخالفت‌ها و محکومیت‌های گسترده جهانی مواجه شد و دو هفته بعد، روز ۳۰ آذرماه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۲۸ رأی موافق و ۹ رأی مخالف قطعنامه‌ای را در محکومیت آن به تصویب رساند. 

فارس

پربیننده ترین خبرها