ظریف در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

یک عضو یک توافق چند جانبه نمی تواند برای توافق شرط بگذارد/ فرار رو به جلوی آمریکا

یک عضو یک توافق چند جانبه نمی تواند برای توافق شرط بگذارد/ فرار رو به جلوی آمریکا
شنبه 5 اسفند 1396 - 14:02

وزیر خارجه ایران درباره اظهارات یک مقام آمریکایی و تعیین شروطی برای باقی ماندن واشنگتن در برجام تصریح کرد: یک عضو یک توافق چند جانبه نمی تواند برای توافق شرط بگذارد، قبلا شروط نابه جایی را مطرح کردند و شروط جدیدشان هم نابه جاست.

العالم _ ایران / سیاسی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) در حاشیه همایش ایثار، زبان صلح جهانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران باید در حوزه سایبری، حقوق بشر و فعالیتهای اقتصادی سپاه نیز محدودیتهایی را بپذیرد تا واشنگتن در برجام باقی بماند، عنوان کرد: یک عضو یک توافق چند جانبه نمی تواند برای توافق شرط بگذارد. اینها قبلا چند شرط مطرح کردند، آن شرطها نا به جا بودند و شرطهای جدیدشان هم نا به جاست.

وی افزود: اصولا هر شرطی نا به جاست. آنچه که الان ضروری است این است که جامعه بین الملل باید اطمینان حاصل کند که حقوق ایران بعنوان طرفی که برجام را رعایت کرده، این حقوق توسط آمریکا که تعهدات آمریکا است عملی می شود و این مشکل کنونی ماست.  

ظریف گفت: آمریکایی ها برای فرار از اجرای تعهداتشان فرار رو به جلو کرده و شرایطی را مطرح می کنند، جامعه بین الملل کاملا وقوف دارد که این شرایط هیچ کدامشان حتی قابل بررسی هم نیست. لذا تاکید بر این است که باید هر چه سریعتر آمریکایی ها به تعهداتشان عمل کنند. 

ظریف درباره روند آستانه در خصوص سوریه نیز عنوان کرد: ما همواره خواهان این بودیم که توافقات آستانه برای کاهش تنش اجرایی شود، متاسفانه گروه های تروریستی از یک طرف به اقدامات خودشان ادامه دادند و از طرف دیگر سیاستهای بسیار مخرب آمریکا است.

وزیر خارجه بیان کرد: آمریکایی ها برای هدفهای کوتاه نظرانه خود که برخی از آن هدفها هم اقتصادی و در واقع برای اشغال سرزمینهای نفت خیز سوریه است از نیروهای محلی استفاده می کنند و به یک تنش درازمدت در منطقه ما دامن می زنند، اینها خطراتی است که منطقه ما را تهدید می کند ولذا ضروری است به سیاستهای کاهش تنش برگردیم و حرکت حمایتی که برخی از گروه های تروریستی مثل النصره دارند، این حرکت هم متوقف شود. 

وزیر خارجه درباره مبانی قدرت ایران نیز گفت: بحث اینکه مبانی قدرت ایران چیست نیاز ماست، ما نمیتوانیم صرفا براساس نسخه برداری از نظریه پردازی غربیها برای خودمان آینده را ترسیم کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه جایی است که ما باید مزایای نسبی که ایران دارد و مزایایی که توانسته امنیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را پاسداری کند و شاید مفاهیم جدیدی را حتی برای صلح و امنیت بین المللی ارائه کرده، باید در این حوزه ها کار کنیم و فکر می کنم دانشگاه دقیقا جای این حرفهاست. 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها