تصویب قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه با رأی مثبت تمام اعضای شورای امنیت

تصویب قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه با رأی مثبت تمام اعضای شورای امنیت
شنبه 5 اسفند 1396 - 22:42

قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه با رأی مثبت تمام اعضای شورای امنیت تصویب شد.

العالم - سوریه

قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه با رأی مثبت تمام اعضای شورای امنیت تصویب شد.

نماینده کویت در سازمان ملل اعلام کرد این قطعنامه از همه طرف های درگیر در سوریه می خواهد اجازه دهند کمک های بشر دوستانه وارد مناطق مختلف سوریه شوند ومحاصره همه مناطق به خصوص در غوطه شرقی برداشته شود.

وی تاکید کرد: این قطعنامه موقت است و تنها راه حل پایان بحران سوریه دست یابی به راه حل سیاسی است.

این قطعنامه خواستار آتش بس 30 روزه در سوریه شده است تا کمک های پزشکی به دست نیازمندان برسد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: مهم این است که صدای شورای امنیت به گوش غیرنظامیان در سوریه برسد، امیدواریم که آتش بس در همه اراضی سوریه فورا اجرا شود.

هیلی در ادامه گفت: ما باید به دولت بشار اسد برای دست یابی به آتش بس فراگیر در سوریه فشار آوریم، روسیه این رای گیری را به تعویق انداخت و هر دقیقه تاخیر به شدت گرفتن درگیری ها افزود، پیش نویس قطعنامه تغییر زیادی نکرده است و این نمی توانست دلیلی برای این تاخیر باشد.

نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: سرانجام برسر تصمیم بشر دوستانه در سوریه به توافق رسیدیم، این آتشبس نباید ابزاری برای خدمت به اهداف غیرقانونی باشد مانند آن چیزی که آمریکا انجام می دهد؛ نماینده آمریکا به جای تلاش برای محقق شدن اهداف انسان دوستانه به انتقاد از روسیه روی آورده است

وی در ادامه افزود: ایران و ترکیه دو شریک روسیه در مذاکرات آستانه تلاش زیادی برای حل بحران سوریه کرده اند؛ این قطعنامه تنها به غوطه شرقی محصور نمی شود، بلکه مناطق زیادی از جمله دمشق را شامل می شود.

نماینده روسیه در سازمان ملل تصریح کرد: ما از تهدیدات آمریکا علیه استقلال و  حاکمیت سوریه بسیار نگران هستیم 

نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت: اعضای شورای امنیت به راه حل رضایت بخشی به رغم اختلاف در دیدگاه ها رسیدند؛ توقف خشونت ها در سوریه ضروری است، تنها راه حل بحران بشر دوستانه در سوریه و بازگشت ثبات و آرماش به این کشور، دستیابی به راه حل سیاسی است

گفتنی است، پیش از این روسیه با نخستین بند پیش نویس قطعنامه آتش بس در سوریه مخالفت کرده است، نخستین بند پیش نویس از همه طرف های درگیر در سوریه می خواهد به مدت سی روز درگیری ها را متوقف کنند.

طرف روسی درخواست کرد زمان مشخصی برای توقف درگیری ها تعیین نشود و این موضوع به زمان مناسبی موکل شود.

بر اساس این قطعنامه که از سوی کویت و سوئد ارائه شده، قرار است در سوریه به مدت ۳۰ روز «توقف مخاصمه» اعلام شود و طرفین از درگیری خودداری کنند.

این قطعنامه همچنین ارائه دسترسی بشردوستانه به چند منطقه سوریه از جمله غوطه شرقی را هم خواستار شده است.

پربیننده ترین خبرها