اردوغان: بال‌وپر تروریست‌ها و حامیان آنها را خواهیم شکست

اردوغان: بال‌وپر تروریست‌ها و حامیان آنها را خواهیم شکست
يکشنبه 6 اسفند 1396 - 02:06

رئیس‌جمهور ترکیه خطاب به آمریکا هشدار داد که بال‌وپر شبه‌نظامیان کُرد سوری و تمام حامیان آنها را خواهند شکست.

العالم-ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه ضمن تکذیب کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در جریان عملیات عفرین، گفت حامیان شبه‌نظامیان کُرد سوری را نیز شکست خواهند داد.

اردوغان طی سخنرانی در همایش استانی حزب عدالت و توسعه (آ.ک.پ) با بیان اینکه آمریکا با حمایت از شبه‌نظامیان کُرد سوری قصد دارد گذرگاهی تروریستی در جنوب مرزهای ترکیه ایجاد کند، گفت: «آنها در ارتباط برقرار کردن با سازمان‌های تروریستی تعلل نمی‌کنند

وی با هشداری شدیدالحن به آمریکا، تاکید کرد که ترکیه «بال و پر» گروه‌های تروریستی و حامیان آنها در منطقه را خواهد شکست و اجازه تشکیل این گذرگاه تروریستی را نخواهد داد.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه کسی نمی‌تواند اقدامات این کشور برای حفاظت از مرزهایش را زیر سوال ببرد، گفت: «به محافظت از مرز 911 کیلومتری خود (با سوریه) ادامه می‌دهیم».

اردوغان در ادامه تمام انتقادات بیان شده از سوی کشورها و مجامع مختلف علیه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با نام شاخه زیتون را «دروغ، تهمت و تبلیغات منفی» علیه این کشور توصیف کرد.

در حالی که گزارشات متعددی از کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در جریان عملیات عفرین منتشر می‌شود اما اردوغان بار دیگر آنها را تکذیب کرده و گفت: «در مرام ما نیست که به غیرنظامیان حمله کنیم، بلکه در وجود شماست

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تا کنون 33 نظامی ترکیه کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند.

در عرصه میدانی ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد اشغال چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، 150 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و 300 مجروح برجای گذاشته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها