انتشار یادداشت دموکرات‌ها درباره تحقیقات پرونده روسیه

انتشار یادداشت دموکرات‌ها درباره تحقیقات پرونده روسیه
يکشنبه 6 اسفند 1396 - 08:51

رابرت مالر، مستشار پرونده «دخالت» روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تا کنون چند مورد اتهام رسمی در مورد این پرونده مطرح کرده‌است.

العالم _ آمریکا

به نقل از آسوشیتد پرس؛ قانونگذاران حزب دموکرات آمریکا یادداشت اصلاح‌شده‌ خود در مورد پرونده روسیه و تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد آن را منتشر کردند. پیش از این رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار نسخه مفصلی که دموکرات‌ها خواستار علنی‌شدن آن بودند، مخالفت کرده بود.

یادداشت قانونگذاران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، پنجم اسفند ماه منتشر شده‌است. این یادداشت واکنشی به یادداشت جمهوری‌خواهان در مورد این تحقیقات است.

دموکرات‌ها می‌گویند تحقیقات پلیس فدرال و وزارت دادگستری کشورشان در پیوند با پرونده «دخالت‌های روسیه» در انتخابات آمریکا، قوانین را «دور نزده‌است»؛ یا قوانین دولتی برای کسب اجازه از دادگاه برای شنود اعضای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را نادیده نگرفته‌است.

پیش‌تر جمهوری‌خواهان آمریکا یادداشتی را در این خصوص منتشر کرده بودند که در آن اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا متهم شده‌اند به هنگام شنود و زیر نظر گرفتن کارتر پیج، یکی از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ، مقررات را زیر پا گذاشته‌اند.

اما دموکرات‌ها می‌گویند این یادداشت چهار صفحه‌ای به‌شکل گزینشی منتشر شده بود. آدام شیف، عضو ارشد دموکرات‌ها در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، آن را «سیاسی‌کاری» نامیده بود.

ترامپ پس از انتشار یادداشت جمهوری‌خواهان گفته بود حال او «کاملا از جریان تحقیقات (پرونده روسیه) مبری» شده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده دولت او، در پیوند با اجرای عدالت، و یا تحقیقات اف‌بی‌آی، «هیچ‌گونه تبانی و یا مانع‌تراشی» انجام نداده‌است.

پس از آن یادداشت بود که دموکرات‌ها خواستار انتشار نسخه مفصل‌تر و دقیق‌تری شدند. دولت ترامپ پنج روز فرصت داشت تا اجازه انتشار یادداشت دموکرات‌ها را بدهد، اما رئیس‌جمهور آمریکا به‌دلیل وجود «موارد بسیار حساس» و طبقه‌بندی‌شده، با آشکارشدن یادداشت مخالفت کرد.

پس از آن دموکرات‌ها بخش‌هایی از یادداشت اولیه خود را حذف و در نهایت، پس از مذاکراتی با پلیس فدرال آمریکا، آن را منتشر کردند.

یادداشت دموکرات‌ها می‌گوید دو شهروند روس که از سوی دولت آمریکا تحت تعقیب بودند، کارتر پیج را از سال ۲۰۱۳ هدف قرار داده بودند و قصد به‌کارگیری او را داشتند. اطلاعات موجود سبب شده بود تا نیروهای امنیتی آمریکا از چهار قاضی آن کشور، برای شنود و رصد پیج کسب اجازه کنند؛ و «نه آن‌طور که جمهوری‌خواهان گفته‌اند» با استناد به «یک گزارش ثابت‌نشده».

جمهوری‌خواهان می‌گویند «اف‌بی‌آی» با استناد به یک گزارش ثابت‌نشده، مجوز شنود از کارتر پیج را دریافت کرده بود.

کارتر پیج، اتهام‌ها را رد کرده‌است. رئیس‌جمهور آمریکا بارها تاکید کرده میان کارزار انتخاباتی او، و روسیه، برای آن‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌ پیروزی برسد، هیچ تبانی صورت نگرفته‌است.

ترامپ به یادداشت دموکرات‌ها نیز واکنش نشان داده و به آن اعتراض کرده‌است. رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشته است که یادداشت دموکرات‌ها انگیزه سیاسی دارد.

شماری از نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ دخالت کرده و با هک و تبلیغات دروغین، سعی کرده که نتیجه را به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها