جهانگیری:

توسعه سواحل مکران اقتصاد منطقه را متحول می کند/سرمایه گذاران از منابع خارجی بهرمند می شوند

توسعه سواحل مکران اقتصاد منطقه را متحول می کند/سرمایه گذاران از منابع خارجی بهرمند می شوند
يکشنبه 6 اسفند 1396 - 13:24

معاون اول رییس جمهوری می گوید با توسعه سواحل مکران، تحول بزرگ اقتصادی در زمینه های صنعتی، تجاری، انرژی، شیلات، حمله و نقل و به هم تنیدگی اقتصادی کشورهای منطقه محقق خواهد شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در دومین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران خاطرنشان کرد که توسعه ای منجر به ارتقاء توانمندی وظرفیت مادی و معنوی یک کشور خواهد شد که پایدار، موزون و همزمان باشد تا همه جنبه های مختلفی که در زندگی انسان نقش دارد را دربرگیرد.

جهانگیری با اشاره به این که توسعه ایران بدون در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی امکان پذیر نخواهد بود، گفته است به رغم بارندگی های هفته های اخیر هنوز بارندگی ها نسبت به سال گذشته 50 درصد کمتر است.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرده که با مساله نرخ بالای بیکاری جوانان روبرو هستیم و سالانه باید بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم، به گفته وی باید توسعه پاسخگوی مسایل کوتاه مدت و بلند مدت کشور باشد و بر همین اساس سواحل مکران به عنوان یک موضوع جدید و جدی در رفع نیازهای کشور مورد توجه قرار گرفته است.

سواحل مکران منطقه مهم توسعه ای کشور
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرده که سواحل مکران در برنامه ششم توسعه به عنوان منطقه مهم توسعه ای کشور مورد توجه قرار گرفته، توسعه مکران می تواند باعث رشد اقتصادی شود، می تواند به حل مساله اشتغال در کشور سرعت دهد تا دولت ظرفیت های مهمی که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان و هرمزگان وجود دارد را به فعلیت در آورد.

به گفته جهانگیری، توسعه این منطقه قادر خواهد بود در هم تنیدگی اقتصادی کشورهای منطقه را بیش از گذشته کند. ما با جهت گیری دولت اعلام خواهیم کرد که همه ایران متعلق به همه ایرانیان است و سواحل مکران این فرصت را برای همه اقوام و مذاهب برای توسعه بوجود خواهد آورد.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه توسعه مکران طرح سنجیده آمایش سرزمینی است، خاطرنشان کرده با این جهت گیری ها بخش وسیعی از جمعیت کشور می تواند از تراکم شهرهای مرکزی به این منطقه گسیل شود و پیش بینی می شود بیش از یک میلیون نفر درآن زندگی کنند.
به گفته جهانگیری بخش وسیعی از فعالیت های اقتصادی، صنعتی و نفت وگاز به دلیل محدودیت های مختلف در سواحل مکران جهت گیری و کارهای زیربنایی این منطقه در دولت یازدهم آغاز شده و در حال تکمیل است و از مهمترین کارها اینست که نقاطی در طول سواحل مکران همانند جاسک و چابهار به عنوان کانون توسعه انتخاب شود.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به توافق سه جانبه ایران، افغانستان و هند، خاطرنشان کرده که این توافق نقطه شروع همکاری ها میان سه کشور است و توافقنامه های سه جانبه مشابه در کشورهای آسیای میانه و اطراف کشور می تواند در رشد اقتصادی منطقه موثر باشد.
جهانگیری با اشاره به توسعه شبکه ریلی کشور، گفته است، اتصال شبکه ریلی چابهار به مشهد و بیرجند می تواند با توجه به شبکه ریلی کشور و اتصال آن به آسیای مرکزی موثر باشد.

دعوت از شرکت های داخلی و خارجی برای فعالیت در سواحل مکران
وی با تاکید بر اینکه از صنایع مختلفی که خواهان حضور در این منطقه هستند حمایت می شود، از شرکت های سرمایه گذار داخلی و خارجی دعوت کرد در این منطقه حضور یابند و دولت به طور جدی از آنان حمایت خواهد کرد.
معاون اول رییس جمهوری گفته است، انتقال خط لوله گاز به این منطقه می تواند برای استقرار صنایع پتروشیمی موثر باشد و به دنبال انتقال خط گاز به پاکستان و هند هستیم و در زمینه کشاورزی و شیلات نیز ظرفیت های خوبی در این منطقه شکل گرفته است.
به گفته جهانگیری، در بندر جاسک مهمترین اقدام راهبردی صادرات بخشی از نفت کشور به خارج از خلیج فارس و دریای عمان است و مقدمات کار فراهم شده است. 
وی خاطرنشان کرده، مجموعه طرح های مختلفی در طول سواحل مکران تهیه شده است که براساس طرح جامع این بار کانون توسعه قبل از آغاز فعالیتهای اقتصادی مطالعات مختلف انجام شده و مسایل اجتماعی ، زیست محیطی و فرهنگی متناسب با شرایط تهیه شده است تا توسعه به معنای واقعی توسعه پایدار باشد. 
معاون اول رییس جمهوری تصریح کرده که کار اصلی ایجاد سازمان مناسب برای توسعه منطقه مکران است و در جهت گیری اولیه مقرر شده حضور نیروهای مسلح و نیروی دریایی ارتش و وزارت دفاع را داشته باشیم که در این زمینه زحمات زیادی کشیدند.

سرمایه گذاران در سواحل مکران از منابع خارجی بهرمند می شوند
جهانگیری گفته، منابع خارجی قابل توجهی وجود دارد تا برای کسانی که می خواهند در این مناطق فعالیت کنند در اختیارشان قرار داده شود. برای تهیه منابع خارجی با کشورهای چین و بانکهای این کشور تا 10 میلیارد دلار و با کشور روسیه و بانکهایش بدون سقف و با کره جنوبی تا هشت میلیارد یورو و با کشور ایتالیا تا پنج میلیارد یورو و دیگر کشورها مانند اتریش و هند تفاهماتی انجام شده است.
دومین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران به مدت دو روز در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها