مسکو: حامیان غربی گروه‌های مسلح سوریه ضمانت اجرایی قطعنامه شورای امنیت را فراهم کنند

مسکو: حامیان غربی گروه‌های مسلح سوریه ضمانت اجرایی قطعنامه شورای امنیت را فراهم کنند
يکشنبه 6 اسفند 1396 - 14:37

وزارت خارجه روسیه از کشورهای حامی گروه‌های مسلح در سوریه خواست تا با اعمال نفوذ بر آنها، ضمانت اجرایی قطعنامه جدید شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس 30 روزه در سوریه را فراهم آورند.

العالم _ اروپا

وزارت خارجه روسیه امروز در واکنش به تصویب قطعنامه آتش‌بس سوریه در شورای امنیت تأکید کرد، مسکو امیدوار است آن دسته از کشورهایی که روی گروه‌های مسلح در سوریه نفوذ دارند بتوانند پایبندی آنها به توقف اقدامات خصمانه در خاک سوریه را تضمین کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، شورای امنیت سازمان ملل متحد 24فوریه (5 اسفندماه) قطعنامه‌ 2401 به منظور اعمال آتش‌بس 30 روزه در سوریه و ایجاد دسترسی بشردوستانه به مناطق تحت محاصره را به اتفاق آراء تصویب کرد. 

تصویب این قطعنامه در شرایطی صورت گرفت که با فشار روسیه، گروه‌های تروریستی از جمله نیروهای القاعده، جبهه‌النصره و داعش از زیر چتر حمایتی این آتش‌بس بیرون رفتند.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «پس از تصویب این قطعنامه، ما هرگونه تلاش برای دامن زدن به حملات ضد دمشق و روسیه و همچنین تضعیف روند صلح سوریه که در جریان برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی جان تازه‌ای گرفت را متوقف خواهیم کرد».

این بیانیه می‌افزاید، روسیه به عنوان یکی از کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه به همکاری با تمام طرف‌های درگیری ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه با اعلام اینکه مسکو مانع از تصویب یک طرح آتش‌بس غیرواقع‌گرایانه در سوریه شد، تأکید کرد: «این مسئله بسیار مهمی بود که ما توانستیم مانع از تصویب قطعنامه پیشنهادی اعضای غربی شورای امنیت برای پیشبرد طرحی غیرواقع‌گرایانه از آتش‌بس در سوریه شویم. حالا این سند تصویب شده، طرف‌های درگیری را به توقف فعالیت‌های نظامی، اجرای توافقات قبلی و مذاکره درباره تنش‌زدایی و کمک به انتقال کمک‌های بشردوستانه در سراسر سوریه تشویق می‌کند.»

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه تأکید کرده بود که مسکو آماده بررسی طرح آتش‌بس یک ماهه در سوریه است البته به شرطی که جبهه‌النصره (شاخه القاعده در سوریه) از این آتش‌بس مستثنی شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها