حماس روند گفت‌وگوی «آشتی ملی فلسطین» در مصر را مثبت خواند

حماس روند گفت‌وگوی «آشتی ملی فلسطین» در مصر را مثبت خواند
يکشنبه 6 اسفند 1396 - 14:42

یکی از اعضای ارشد حماس ضمن «مثبت» خواندن مذاکرات در مصر، تصریح کرد بزودی هیأتی از مصر وارد نوار غزه می‌شوند تا اجرای توافق آشتی را پیگیری کنند.

العالم _ فلسطین اشغالی

 «حسام بدران» عضو دفتر سیاسی حماس دیدارها با مقامات مصری در قاهره «مثبت» است و یکشنبه (امروز) هیأتی مصری به نوار غزه می‌رسد تا اجرای توافق آشتی را پیگیری کند.

بر اساس گزارش وبگاه «الرساله»، بدران گفت: هیأت حماس در مصر به ریاست «اسماعیل هنیه» (رئیس دفتر سیاسی این جنبش) شاهد مواضع مثبت به ویژه درباره اوضاع نوار غزه و نیز مسأله آشتی و تلاش‌های مصر در این زمینه بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است، جنبش حماس تسهیلات مطلوب و تدابیر لازم برای موفقیت مأموریت هیأت مصری و تقویت گام‌های اعتمادساز تا رسیدن به وحدت ملی انجام خواهد داد خصوصا اینکه آرمان فلسطین با چالش‌های فعلی روبروست.

پنجشنبه هفته گذشته، سومین هیأت حماس برای پیوستن به دو هیأت قبلی در قاهره که از نهم و هیجدهم ماه جاری (فوریه) در مصر هستند، وارد قاهره شدند.

هیأتی از حماس که نهم فوریه به ریاست اسماعیل هنیه وارد مصر شدند شامل «خلیل الحیه، روحی مشتهی و فتحی حماد» بود و هیأت دوم که در هیجدهم فوریه وارد مصر شد شامل « موسى ابو مرزوق، عزت الرشق و محمد نصر» است.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد این سفر در راستای تلاش‌ها برای مشورت با مصر جهت کاستن از رنج مردم غزه و حل بحران‌های آن ، تکمیل اجرای توافق‌های آشتی بر اساس توافق‌نامه‌های 2011 و 2017 ، حمایت مصر از مسأله فلسطین و نیز مقابله با  طرح اخیر آمریکا علیه قدس (شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در 15 آذرماه) و مقابله با شهرک‌سازی صورت می‌گیرد.

نوار غزه  با وسعت 360 کیلومتر مربع که بیش از دو میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، شاهد اوضاع معیشتی سخت به دلیل محاصره سخت 12 ساله است، علاوه اینکه «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگران فلسطین حدود یک سال است تحریم‌هایی علیه نوار غزه وضع کرده است.

هیأت جنبش فتح و حماس، بیستم مهرماه امسال توافق آشتی ملی را در قاهره کردند، طبق این توافق، فتح و حماس توافق کردند که دولت توافق ملی وظایف و مسئولیت خود را از تاریخ 1 دسامبر سال گذشته (2017) در نوار غزه، همانند کرانه باختری به دست گیرد و در راستای حل مشکلات ناشی از اختلافات وارد عمل شود.

با اینکه حماس بر اساس تعهد امضا شده در قاهره عمل کرد و گام‌های اعتمادساز را انجام داد اما دولت توافق ملی در قبال غزه کار آنچنانی انجام نداد و این منطقه با مشکلات عدیده در آستانه انفجار است.

فارس

پربیننده ترین خبرها