دستگیری 3 متهم جدید مرتبط با پرونده سیدامامی/دادگاه متهم اصلی پرونده خیابان پاسداران در کمترین زمان برگزار می‌شود

دستگیری 3 متهم جدید مرتبط با پرونده سیدامامی/دادگاه متهم اصلی پرونده خیابان پاسداران در کمترین زمان برگزار می‌شود
يکشنبه 6 اسفند 1396 - 14:55

سخنگوی قوه قضاییه با اعلام این که سه نفر در استان هرمزگان در ارتباط با پرونده سیدامامی دستگیر شده اند، در باره جنایت داعشیانه در خیابان پاسداران نیز خاطرنشان کرده دادگاه متهم اصلی این پرونده در کمترین زمان ممکن برگزار می شود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صد و بیست و پنجمین نشست خبری گفته است، در فاصله نشست قبلی تا امروز دو حادثه سقوط هواپیما و خیابان پاسداران رخ داده که در سقوط هواپیما شصت و چند نفر جان باختند و کشور را عزادار کردند.
معاون اول قوه قضاییه در ادامه با اشاره به جنایت خیابان پاسداران خاطرنشان کرده که عده ای قانون شکن، فرقه گرا و افرادی که تظاهر به دیانت می کنند در خیابان پاسداران فاجعه ای آفریدند، امنیت منطقه را به خطر انداختند، مردم در کسب و کار خود در ساعاتی باز ماندند و مهمتر از همه تعرض مستقیم به پاسداران امنیت صورت گرفت و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی و بسیج در اثر حرکت شرارت گونه این داعشیان شهید شدند که به مردم و بازماندگان آنان تسلیت می گویم.
اژه ای گفته است، در خصوص جریان جنایتکارانه خیابان پاسداران مردم درخواست به حقی داشتند که قوه قضاییه هر چه سریعتر با این ناامن کنندگان برخورد کنند؛ افراد شناسایی شده بازداشت هستند؛ تعداد کافی قاضی، بازپرس و دادستان در این پرونده حضور دارند.
محسنی اژه ای با بیان اینکه ٣٠ بهمن این واقعه روی داد و چهارشنبه همان هفته برای یکی از این افراد که پرونده داشت، کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارجاع شد و در کمترین زمان ممکن دادگاه تشکیل می شود؛ خاطرنشان کرده که شاید مردم بگویند جرم روشن است و طرف هم اقرار دارد چرا باید این همه معطل شد که باید گفت این محدودیت های دادرسی است و همه از حیث قانونی الزام دارند زمان را رعایت کنند. 
وی گفته است، مقررات و قوانینی وجود دارد که بازپرس ملزم به رعایت آن است و به همان ماهیت شکلی شاید در مرحله تجدیدنظر این موضوع نقض شود. در چنین اتهاماتی گرفتن وکیل الزامی است. همه کسانی که در این جرم به هر نحوی شرکت و مباشرت داشته اند تحت تعقیب قرار می گیرند و محاکمه خواهند شد شاید چه بسا همه آنان دستگیر نشده اند.
تایید فوت یکی از بازداشت شدگان خیابان پاسداران
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر کتک زدن دراویش بازداشتی و فوت یکی از آنان گفت: افرادی که در خیابان در مقابل مردم و پلیس می ایستند، هیچ استبعادی هم ندارند که مردم و پلیس در مقابل آنان نایستند.
وی با بیان اینکه نسبت به این موضوع اطلاعی ندارد، خاطرنشان کرده، اینهایی که تمرد از قانون دارند استبعادی ندارد با آنان حسن بازداشت و رفتار مشابه شود. شنیدم یکی فوت کرده اما اطلاع ندارم جزو آشوبگران بوده یا نه؛ او در بیمارستان فوت کرده است.

بازداشت مسول سابق حراست و یک کارمند بانک مرکزی

سخنگوی قوه قضاییه درباره خبر بازداشت مدیران و مسئولان بانک مرکزی، گفته است، موضوع به این ترتیب نیست اما مسئول سابق حراست بانک مرکزی در بازداشت بود و الان با قید وثیقه آزاد است و فرد دیگری هم از کارکنان بانک مرکزی هم بازداشت بود که وی هم با قید وثیقه آزاد است.
آخرین وضعیت پرونده رییس دولت های نهم و دهم

معاون اول قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده رئیس دولت های نهم و دهم خاطرنشان کرده، غیر از اینکه اتهاماتی بر پرونده ایشان اضافه شده، اتفاق دیگری نیفتاده است.
وی گفته که فردی که قبلا مسئولیت بزرگی داشته است، متاسفانه حرف هایی که می زند خلاف شرع است.
محسنی اژه ای تصریح کرده، در فرصت دیگر به این پرونده رسیدگی می شود و در حال حاضر غیر از جمع آوری ادله ، اتفاق دیگری نیفتاده است.
دیده شدن اطلاعات شخصی کاربران توسط اپراتورها

محسنی اژه ای درباره اینکه آیا مدعی العموم به موضوع دزدیده شدن اطلاعات شخصی کاربران توسط اپراتورها ورود می کند و آیا وزیر ارتباطات موارد را به قوه قضاییه گزارش کرده است یا نه، گفته است، تا آنجا که اطلاع دارم هنوز به صورت رسمی چیزی به قوه قضاییه اعلام نشده است.
انتشار شایعات 
سخنگوی قوه قضاییه در باره نحوه انتشار اخبار جاسوسی سید امامی خاطرنشان کرده، اتفاقی افتاده و افرادی به جرم جاسوسی دستگیر شدند که این روشن است و قبلا هم گفتم که قانون تا کجا اجازه داده و تا کجا را منع می کند؛ استادی که به جرم جاسوسی دستگیر می شود و در زندان خودکشی می کند و راجع به آن می پردازند.
معاون اول قوه قضاییه گفته است، اگر در رسانه ملی به چنین موضوعی در این سطح پرداخته می شود، نپردازند، قطعا خود شما به آن انتقاد خواهید کرد.
وی اضافه کرده، جمعی دستگیر می شوند و اگر نگوییم دستگیر شدند در جامعه ابهام ایجاد می شود یا اینکه اتهام آنان را نگوییم باز در ذهن مردم سوالاتی ایجاد می شود. اگر گفته می شود فلان فرد دستگیر شده، و پاسخ دهیم بله ، این خلاف قانون نیست و اگر بگوییم به اتهام مالی یا جاسوسی بازداشت شده ، نگفتن آن موجب انتشار شایعاتی می شود.
پرونده دو برادر گریخته از کشور، مفتوح است
سخنگوی قوه قضاییه درباره موضوع فرار دو برادر 'پ' که به جرم خیانت در امانت از کشور گریخته اند و چگونگی شناسایی اموال آنان، گفته است: اتهامات پیشگیرانه ای در حد وسع قوه قضاییه درحال انجام است اما اگر کسی کلاهبرداری یا خیانت در امانت کرد و از کشور فرار کرد، تلاش می شود پس از دادن دادخواست کیفری و ثابت شدن محکومیت، از اموال شناسایی شده او ، برداشت و به فرد طلبکار اعاده شود ؛ اما اگر اموالی از او شناسایی نشد و طرف هم وجود ندارد مثلا طرف مرده است، هیچ کاری نمی توان کرد.
به گفته وی، اگر طرف زنده اما در کشور متواری است، پرونده باز باقی می ماند و اگر به خارج از کشور رفته باشد از طریق اینترپل موضوع مورد پیگیری قرار می گیرد اما اگر اموالی از او شناسایی نشود قوه قضاییه کاری نمی تواند بکند.
محسنی اژه ای خاطرنشان کرده، در سال ٩١ فردی ادعای فروش مال غیر کرده است که بحث سر بستن قراردادی بصورت سند عادی بود و مجازات کلاهبرداری دارد؛ افراد محکوم شده بیش از این دو نفری هستند که به خارج از کشور گریخته اند.

دستگیری 3 جاسوس جدید

اژه‌ای در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در باره این که پروژه انتقال آب مربوط به سید امامی و طرحی صهیونیستی بوده است، گفته تا الان فرد خارجی در این پرونده بازداشت نشده است.

وی خاطرنشان کرده که سه نفر اخیرا در استان هرمزگان بازداشت شدند. ولی فعلا قانون اجازه نمی دهد جزییات را بگوییم.نباید گمانه زنی ها در این خصوص رخ دهد و اجازه دهند مقامات مسئول به موضوع رسیدگی کنند.

اژه ای تاکید کرده که تردید نکنید بحث نفوذ یک مساله جدی است که در رأس آن آمریکا و اسراییل قرار دارند.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، افرادی که می خواهند به صورت نفوذی کار کنند باید ظاهر خود را با محیط تطبیق دهند در غیر این صورت همه به او شک می کنند.

جاسوسان بازداشتی
محسنی اژه ای درباره مساله تعداد ٧٠ جاسوس تا پایان شهریور به نقل از دادستانی تهران، گفته است: برخی از این افراد از سال های قبل دستگیر شده اند و اینکه تعداد آنان از قول دادستان تهران، ٧٠ نفر باشد خبر ندارم اما افرادی از سالیان قبل محاکمه و زندانی شده اند.
وی با بیان اینکه بسیاری از این افراد آزاد شده اند، خاطرنشان کرده ، اینکه درحال حاضر چند نفر محکوم به اتهام جاسوسی در تهران هستند، اطلاعی ندارد.
رسیدگی به گزارش تخلفات قائم مقام سابق شهرداری 
معاون اول قوه قضاییه درباره ارسال گزارش شهردار تهران از برخی تخلفات قائم مقام سابق شهرداری تهران به قوه قضاییه، خاطرنشان کرده، گزارش ارائه شده در حال رسیدگی است و پرونده به بازپرسی ارجاع و اقدامات شروع شده است و از خود مرجع گزارش دهنده ، سوالاتی می شود.
به گفته، افرادی در مظان اتهام هستند اما درباره قائم مقام شهرداری حضور ذهن ندارم که برای وی پرونده کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته یا نرفته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها